Ski-VM i Trondheim har som mål å bli tidenes mest bærekraftige, men har fjernet ambisjonen om nullutslipp på transport. De bruker flisvarme for å redusere CO2-utslipp, men møter kritikk fra miljøorganisasjoner som påpeker at flyreiser er den største utslippskilden.
Til tross for gode tiltak, advarer eksperter mot udokumenterte påstander om bærekraft og mener det er viktig å fokusere på konkrete tiltak og dokumentasjon.
Arrangøren understreker at de jobber med et helhetlig bærekraftsperspektiv, inkludert helse og inkludering, og at de vil lage et klimaregnskap for sine utslipp.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Ski-VM i Trondheim møter kritikk for å dele ut plastjakker til 2400 frivillige, til tross for ambisjonen om å være tidenes mest bærekraftige arrangement. Eksperter påpeker at bruken av fossilbaserte materialer som polyester og polyuretan i jakkene er i konflikt med VM's mål om å redusere plastbruk. Arrangøren forsvarer valget med at jakkene er laget av resirkulert polyester for å sikre nødvendig slitestyrke og funksjonalitet. Samtidig understrekes det at klesindustrien generelt er en stor kilde til miljøproblemer som klimagassutslipp og mikroplastforurensning. Det foreslås å heller bruke vester eller luer for å redusere materialbruken, men arrangøren mener enhetlig bekledning er viktig for synlighet og fellesskapsfølelse.
27 dager siden
Regjeringen har satt et nytt klimamål om å redusere klimagassutslippene med 70-75 prosent innen 2035, noe som har utløst kritikk fra flere hold. Målet skal realiseres gjennom kutt i Norge og samarbeid med EU, men uten et spesifikt nasjonalt klimamål. Opposisjonen og miljøorganisasjoner uttrykker bekymring for at regjeringen i for stor grad vil basere seg på kvotekjøp, og at målet er urealistisk. Klima- og miljøministeren understreker at alle sektorer må bidra, og at CO2-avgift og teknologiutvikling vil være sentrale virkemidler. FNs klimapanel har fastslått at globale utslipp må reduseres kraftig innen 2035 for å begrense den globale oppvarmingen.
2 måneder siden
Ski-VM i Trondheim sliter med flere utfordringer, inkludert snømangel, høye hotellpriser og vanskelig transport. Trondheim kommune opplever at arrangementet blir dyrere enn forventet, og arrangørene frykter manglende billettinntekter. Kritikken retter seg mot tidligere ledelse for mangelfull regional forankring og dårlig transportplanlegging. Til tross for problemene, håper man at arrangementet vil lykkes, slik som under OL på Lillehammer i 1994, og at publikum vil få en positiv opplevelse.
1 måned siden
Artikkelen reflekterer over hvordan klimaendringer påvirker vintersporten, med fokus på både ekstremvær og mangel på snø. Selv om værforholdene i Trondheim under VM ikke direkte kan knyttes til klimaendringer, reises spørsmålet om fremtiden for vintersport. Det internasjonale skiforbundet (FIS) samarbeider med meteorologer for å møte utfordringene, men rekruttering av unge utøvere er allerede vanskelig. Bærekraftstiltak er iverksatt, men flyreiser til arrangementer representerer et betydelig klimaavtrykk. Artikkelen konkluderer med at det er viktig å sikre muligheten for å konkurrere på ski også i fremtiden.
3 måneder siden
Aktivistgruppen «Folk mot fossilmakta» truer med å blokkere femmila under ski-VM i Trondheim dersom arrangøren ikke tar ansvar for å belyse fossilindustriens rolle i klimakrisen. Aktivistene har tidligere gjennomført lignende aksjoner under andre idrettsarrangementer. VM-arrangøren svarer at de er opptatt av ytringsfrihet, men ikke aksepterer ulovlige handlinger. Flere langrennsløpere, inkludert Harald Østberg Amundsen og Martin Løwstrøm Nyenget, kritiserer aktivistenes metoder og frykter at aksjonene vil ødelegge for utøverne og folkefesten. Aktivistene på sin side sier at de føler seg nødt til å forstyrre når viktige aktører er stille.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer miljøpåvirkningen av ekte og falske juletrær. Ekte trær har lavere karbonutslipp ved produksjon, men kan slippe ut metan ved feil avhending. Plasttrær har et høyt karbonavtrykk og må brukes i mange år for å bli mer miljøvennlige. I tillegg inneholder de hormonforstyrrende stoffer. Miljøorganisasjoner anbefaler økologiske, norske trær og korrekt avhending for å minimere miljøskade. Det understrekes også at små trær er bedre enn store, uansett type.
4 måneder siden
Fremskrittspartiet (Frp) anklager regjeringen og andre partier for klimapopulisme, og mener de setter urealistiske klimamål uten å ha en plan for å nå dem. Frp kritiserer spesielt regjeringens mål om 55 prosent utslippskutt innen 2030. SV støtter delvis kritikken, men er uenig i Frps forslag om å kjøpe klimakvoter i utlandet. Energiminister Terje Aasland (Ap) avviser anklagene og mener Frp er klimapopulister som motarbeider fornybar energi. Regjeringen holder fast ved ambisiøse klimamål, til tross for utfordringer med å nå dem, og vil skjerpe målet for 2035. Frp ønsker å kutte utslippene med 40 prosent innen 2030, og vil inkludere skogens CO₂-opptak i regnskapet.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at skogbruk er en bærekraftig forvaltning av naturen, ikke en nedbygging. Skogeiere forvalter skogen for kommende generasjoner, og skogbruket bidrar til karbonbinding og biologisk mangfold. Det understrekes at det er viktig å skille mellom skogbruk og nedbygging, der skogbruk sikrer gjenvekst. Artikkelen kritiserer forslag om generelle hogstforbud og kommunal arealnøytralitet, og foreslår heller å etablere nytt skogareal ved nedbygging. Skognæringen støtter et nasjonalt naturkart for bedre planlegging og naturhensyn, og oppfordrer til dialog og samarbeid for å balansere vern og utvikling.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer pengebruken og mangelen på åpenhet under ski-VM i Trondheim. Den stiller spørsmål ved kostnadene for hoppanlegget, som beløper seg til 444 millioner kroner, og stiller spørsmål ved verdien av investeringen. Arrangementets bærekraftsprofil kritiseres også, med henvisning til transport av utstyr og energikrevende snøproduksjon. Manglende tilgang for lokalradio og favorisering av VM-sponsor Adresseavisen i nyhetsformidlingen fremheves som eksempler på manglende åpenhet. Artikkelen konkluderer med at ærlighet og åpenhet er viktigere enn selve arrangementet.
3 måneder siden
Miljøbevegelsen Folk mot fossilmakta truer med å forstyrre femmila under ski-VM i Trondheim dersom deres krav ikke innfris. De krever at all synlig reklame for fossile selskaper fjernes, og at det spilles av en informasjonsvideo om utfasing av kull, olje og gass. VM-ledelsen har fått frist til 5. februar for å svare på kravene. VM-arrangøren sier de er opptatt av ytringsfrihet og er åpne for å gi demonstrantene en appellplass. De diskuterer også kravene internt, men understreker at de ønsker å sikre trygge rammer for alle involverte under mesterskapet.
1 måned siden
MDGs gruppeleder i Trondheim bystyre, Thomas Sakshaug, kritiserer pengebruken på 1,2 milliarder kroner for ski-VM, og kaller det en uklok investering. En meningsmåling viser at nordmenn er splittet i synet på Trondheims pengebruk, med størst skepsis i aldersgruppen 30-65 år. Sakshaug mener pengene burde vært brukt på andre områder i kommunen, og stiller spørsmål ved prioriteringen av hoppbakken. Han påpeker også at næringslivet ikke opplevde stor omsetningsvekst under arrangementet. Mildvær og behovet for kunstig snøproduksjon aktualiserer spørsmålet om klimaendringenes innvirkning på fremtidige vinterarrangementer.
4 måneder siden
Helse Nord har satt krav om at pasienttransport skal foregå med nullutslippsbiler, noe som møter sterk kritikk i Finnmark. Taxinæringen peker på at det er for få ladestasjoner i regionen, med avstander på opptil 150 kilometer mellom laderne. Bjørn-Eirik Mikkola, fylkesleder for taxinæringen i Finnmark, mener kravet er uforsvarlig under dagens forhold. Helse Nord ønsker å bidra til det grønne skiftet, men innrømmer at ladenettverket ikke er tilstrekkelig utbygd. Lokale politikere og aktører, inkludert ordføreren i Vadsø, oppfordrer Helse Nord til å utsette kravet til infrastrukturen er bedre. Det er foreløpig ingen konkrete planer om flere ladestasjoner i regionen.
3 måneder siden
Naturvernforbundet og NHO Luftfart har inngått en uventet allianse for å stoppe planene om Nord-Norgebanen. De argumenterer for at jernbaneutbyggingen vil ha for store naturinngrep og klimakostnader, og at det er mer miljøvennlig å satse på fossilfri luftfart. En rapport viser at jernbanen vil koste mellom 256 og 309 milliarder kroner. NHO Luftfart mener at man for en brøkdel av denne prisen kan gjøre all luftfart i Nord-Norge fossilfri. Naturvernforbundet understreker at de ikke er for mer flytrafikk generelt, men mener at kortbanenettet i nord er viktig og bør prioriteres for bærekraftig biodrivstoff.
1 måned siden
Equinor får kritikk for å redusere sine ambisjoner innen fornybar energi og øke investeringene i olje og gass. Kritikken kommer fra både aksjonærer og miljøorganisasjoner, som mener selskapet ikke tar klimakrisen på alvor. En kapitalforvalter har solgt seg ut av selskapet på grunn av manglende omstilling. Equinor-sjefen begrunner endringene med behovet for å skape aksjonærverdier. Regjeringen kritiseres for å være for passiv og ikke bruke sin eiermakt til å styre selskapet i en mer bærekraftig retning. Det foreslås at Equinor bytter navn tilbake til Statoil for å slutte med grønnvasking.