Togpendlere dropper månedskort grunnet Vy-problemer på Østlandet
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Stadige forsinkelser og innstillinger på Østlandets togtrafikk skaper stor frustrasjon blant pendlere. Dette har ført til at reisende dropper månedskort og krever bedre informasjon samt enklere refusjonsprosesser fra Vy.
Gjentatte forsinkelser og innstillinger har preget togtrafikken på Østlandet denne sommeren, noe som har ført til overfylte tog og rapporter om reisende som har besvimt. Mari Holmen, en tidligere månedskortbruker, unngår nå toget på grunn av de vedvarende problemene og den manglende forutsigbarheten. Hun kritiserer Vy for dårlig informasjon ved akutte avvik og vanskeligheter med å få refusjon for innstilte eller forsinkede reiser.
Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundby i Vy erkjenner utfordringene ved akutte avvik, men påpeker at buss for tog-løsninger er kostbare. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) bekrefter eksisterende refusjonssystemer og varsler arbeid med å automatisere prosessen, muligens via Vy-appen.
Studenten Bahvya Thakur (20) pendler til Høyskolen i Ås og frykter å miste forelesninger eller eksamener på grunn av togkaoset, og mener Vy burde redusere billettprisene når tilbudet ikke fungerer optimalt. Lundby informerer om at reisende har krav på 50 prosent refusjon ved forsinkelser over en halvtime, også for månedskort, ved å sende en e-post.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!