
Marion Kvellheim fikk bot: Vy erkjenner kapasitetsproblemer
3 dager siden siste oppdatering
4 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
4 min lesetid
Marion Kvellheim, en pendler fra Gulskogen til Oslo, fikk en bot på 1.200 kroner etter å ha opplevd stappfulle tog og en ikke-fungerende Vy-app. Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy erkjenner utfordringene, men forklarer at kapasitetsproblemer og forsinket gjenåpning av Drammen stasjon har ført til en krevende situasjon for både selskapet og kundene.
Marion Kvellheim (52) har pendlet mellom Gulskogen og Oslo i to og et halvt år, men opplever stadig oftere overfylte tog og redusert kapasitet, noe hun beskriver som helseskadelig. Hennes frustrasjon kulminerte da hun i slutten av august fikk en bot på 1. 200 kroner for manglende billett, til tross for at Vy-appen ikke fungerte og toget var for fullt til å nå en betjent vogn.
Kvellheim, som har skrevet et leserinnlegg i Aftenposten, kritiserer VYs kommunikasjon og etterlyser flere togavganger med tilstrekkelig kapasitet. Vy's kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby deler Kvellheims ønsker om et pålitelig togtilbud og erkjenner at august var spesielt krevende. Han forklarer at en tre ukers forsinkelse i gjenåpningen av Drammen stasjon, forårsaket av Bane Nor, førte til 15 færre tog og store logistikkutfordringer, da togene måtte kjøre via Hønefoss og Roa.
Lundeby påpeker at selv om situasjonen er noe bedre etter stasjonens gjenåpning 30. august, vil full kapasitet og en betydelig bedring ta tid, da verkstedet fortsatt ikke er fullt operativt og nye lokaltog først kommer i trafikk neste år. Han understreker at Vy ikke har flere tog tilgjengelig for å møte den «eventyrlige» passasjerveksten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!