
Buss for tog: Vedlikehold kostet 240 millioner i sommer
5 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
5 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Sommerens 'buss for tog'-ordning kostet over 240 millioner kroner, nesten 100 millioner mer enn året før, grunnet utvidet vedlikehold. Dette tiltaket, som Bane Nor anser som nødvendig for en pålitelig jernbane, vil fortsette hver sommer i uoverskuelig fremtid, til tross for frustrasjon blant reisende.
Denne sommeren har 'buss for tog'-ordningen kostet over 240 millioner kroner, en økning på nesten 100 millioner sammenlignet med fjorårets 150 millioner. Bane Nor forklarer at den utvidede perioden, som varte tre uker lenger enn vanlig, er avgjørende for å sikre en mer pålitelig jernbane resten av året og unngå uplanlagte innstillinger. Kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli understreker at uten dette vedlikeholdet ville samfunnskostnadene vært langt høyere. Hovedårsaken til årets forlengede periode var sluttføring av dobbeltspor til Drammen og tekniske tester før åpningen av nye Drammen stasjon 31.
august. Arbeidet på Vestfoldbanen alene utgjorde nesten 146 millioner kroner av sommerbudsjettet. Til tross for at Bane Nor beskriver 'buss for tog'-operasjonen som et velsmurt maskineri, har reisende som Leni Stokkenes Halvorsen valgt bort kollektivtransporten på grunn av usikkerhet rundt ankomsttider og ubehagelige reiseforhold.
Vy, representert ved kommunikasjonssjef Siv Egger Westin, anerkjenner passasjerenes frustrasjon, spesielt på Drammen-rutene i august. Nordli bekrefter at 'buss for tog' vil fortsette hver sommer, da det er den eneste måten å utføre nødvendig arbeid sikkert og effektivt, spesielt i Oslotunnelen med kun 70 minutters nattlig arbeidsvindu. Økte bevilgninger intensiverer nå arbeidet med å styrke infrastrukturen for bedre punktlighet, sikkerhet og komfort.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!