
Gaming-psykolog utfordrer skjermdebatten: Oppfordrer foreldre til engasjement
3 måneder siden siste oppdatering
4 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
4 min lesetid
Gaming-psykolog Rune Mentzoni utfordrer den tradisjonelle skjermdebatten og oppfordrer foreldre til et mer nyansert syn på barnas spilling. Han argumenterer for at gaming har positive effekter og bør integreres i skolen, samtidig som han kritiserer negative holdninger og manglende anerkjennelse fra foreldre.
Gaming-psykolog Rune Mentzoni, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, utfordrer den pågående skjermdebatten og mener den er unyansert. Han argumenterer for at gaming er uglesett og at foreldre bør engasjere seg mer i barnas spillinteresser, fremfor å fokusere på «skjermtid» som et negativt begrep.
Mentzoni, aktuell med boken «Bare en runde til», foreslår å inkludere gaming i skolen som et pedagogisk verktøy, og viser til eksempler fra Bergen hvor dette allerede er testet ut. Han kritiserer også sosialpsykolog Jonathan Haidts syn på sammenhengen mellom sosiale medier og psykisk sykdom, og mener økt fokus på psykisk helse er en viktigere forklaring.
Mentzoni understreker at gaming kan bidra til språk- og sosial utvikling, og at foreldre bør anerkjenne prestasjoner i spill på lik linje med andre fritidsaktiviteter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!