Forbrukerrådet anklager dagligvarekjedene Kiwi og Rema for å drive med «griskflasjon» ved å øke fortjenesten på plastposer. Prisøkningen på butikkenes andel av poseprisen har vært på 75 prosent siden 2017, dobbelt så mye som økningen i matvarepriser.
Kjedene forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser, svinn, transport- og energikostnader.
Forbrukerrådet påpeker at nordmenn årlig bruker nesten to milliarder kroner på plastposer, hvorav en betydelig del tilfaller butikkene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
11 dager siden
Forbrukerrådet anklager dagligvarekjedene for å bruke økningen i prisen på plastposer til å øke egen fortjeneste, en praksis de omtaler som «griskflasjon». Ifølge rådet har butikkenes fortjeneste per pose økt betraktelig de siste årene. Dagligvarekjedene avviser påstanden og hevder at økte innkjøpspriser og svinn er årsaken til prisøkningen.
11 dager siden
Forbrukerrådet anklager matbutikker for «griskflasjon» ved å utnytte miljøkrav på plastposer til å øke egen fortjeneste. Avgiften til Handelens miljøfond har økt, men butikkenes egenandel på poseprisen har steget enda mer. Dagligvarekjedene avviser påstanden og hevder at økte innkjøpspriser og svinn er årsaken til prisøkningen.
2 måneder siden
Forbrukerrådet anklager Nidar (Orkla) for å lure kundene ved å redusere størrelsen på Nidar Favoritter-posene fra 300 til 200 gram, samtidig som kiloprisen øker. Dette kalles krympflasjon. Olav Kasland fra Forbrukerrådet mener Nidar burde vært åpne om økte kostnader istedenfor å villede forbrukerne. Orkla på sin side viser til økte kakaopriser og et nytt design på posene, men ønsker ikke å kommentere prisendringen ytterligere. Forbrukerrådet råder folk til å sjekke kiloprisen.
1 måned siden
Senterpartiets Geir Pollestad ønsker å tvinge dagligvarebutikker til å oppgi hva en vare kostet for ett år siden, for å gi forbrukerne bedre innsikt i prisutviklingen og avsløre skjulte prisøkninger. Pollestad kritiserer dagligvarekjedene for å markedsføre seg som prispressere, samtidig som matprisene stiger. Han mener at de som eier dagligvarekjedene tjener mest på de økte prisene. Forslaget kommer som en reaksjon på den kraftige prisveksten på matvarer det siste året, hvor enkelte produkter, som sjokolade, har hatt en spesielt stor økning.
25 dager siden
Prisen på plastposer i dagligvarebutikker har økt med ca. 22 prosent fra 1. april, som følge av økt kontingent til Handelens Miljøfond. Handelens Miljøfond ønsker å redusere plastposeforbruket i Norge og oppfordrer folk til å bruke handlenett. Dagligvarekjedene Meny og Coop melder om nedgang i posesalget. Coop forklarer at de har høyere priser på plastposer i sine Coop Mega-butikker fordi det er dyrere å drifte supermarkeder.
1 måned siden
Prisene på en rekke matvarer i Norge har steget markant det siste halvåret, noe som har utløst en debatt om matvarepriser. En matblogger anklager matvarekjedene for å manipulere prisene for å skjule de faktiske kostnadene, mens lederen for Norsk Bonde- og Småbrukarlag hevder at problemet ligger i samfunnets inntektsfordeling. Regjeringen forsikrer at de arbeider med å stabilisere prisene, samtidig som Rema 1000 fremhever at dagligvarekjedene har relativt lave marginer sammenlignet med andre bransjer.
10 dager siden
Rødt-politiker Mímir Kristjánsson reagerer kraftig på økningen i plastposepriser hos dagligvarekjedene, og mener de driver med «lureri». Han mener kjedene utnytter klimaavgiften til å øke egen fortjeneste. Kristjánsson kritiserer mangelen på åpenhet rundt dagligvarekjedenes prissetting, og mener de undergraver klimasaken ved å øke poseprisene samtidig som toppledere flyr privatfly. Han etterlyser tiltak for å begrense kjedemakten og sikre reell konkurranse i dagligvaremarkedet, slik at forbrukerne ikke blir prisgitt de store aktørene.
1 måned siden
Professor Bent Sofus Tranøy advarer mot «tollflasjon» i dagligvarekjedene, og mener de vil utnytte Trumps tollpolitikk til å øke prisene mer enn nødvendig. Han viser til at matprisene allerede har steget kraftig, og at den svake konkurransen i markedet gir kjedene mulighet til å øke prisene uten at kundene har reelle alternativer. Virke, som representerer de store dagligvarekjedene, avviser påstandene og viser til Konkurransetilsynets rapport som ikke fant støtte for at kjedene har utnyttet situasjonen til å øke sin lønnsomhet.
13 dager siden
En rapport fra Konkurransetilsynet viser at dagligvarekjedene i Norge har stadig større inntjening, samtidig som prisene for forbrukerne øker. Konkurransetilsynet mener at avkastningen er høyere enn forventet i et marked med få etableringshindringer og hard konkurranse, og at etableringshindringene må reduseres. I 2024 ble Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Rema 1000 har økt sine markedsandeler mest, mens NorgesGruppen har hatt størst reduksjon. Lavprissegmentet har hatt størst økning i omsetning, og Kiwi er nå den største lavpriskjeden.
18 dager siden
Prisen på plastposer har økt til 6,75 kroner i butikker som Kiwi, Rema 1000 og Extra, for å møte EUs krav om redusert plastposebruk. BI-professor Ragnhild Silkoset er skeptisk til at ytterligere prisøkninger vil ha stor effekt, da mange kunder ikke er prissensitive. Hun foreslår heller at butikkene vurderer å slutte å selge plastposer eller likestille prisen med gjenbruksnett. Handelsens miljøfond mottar en betydelig del av poseprisen, som brukes til miljøprosjekter. Norge ligger etter Sverige og Danmark i reduksjon av plastposebruk, men miljøfondet forventer fortsatt et fall i poseforbruket fremover.
1 måned siden
Artikkelen hevder at grådighet hos eierne av Norgesgruppen og Rema 1000 bidrar til økonomiske problemer for mange nordmenn. Matvareprisene har steget kraftig, og kjedene har økt sine overskudd betydelig, mens bøndene tjener mindre. Dette har ført til at Norges Bank har utsatt rentekutt. Det foreslås tiltak som å splitte opp Norgesgruppen og innføre en dyrtidsskatt for å bedre situasjonen for de som sliter økonomisk.
1 måned siden
En pristest utført av Nettavisen viser at First Price-varer hos Kiwi har hatt store prisøkninger de siste årene. Spesielt fiskeprodukter som fiskeboller, fiskekaker og laks har økt kraftig, i noen tilfeller over 40 prosent. Bloggeren «Gjerrigknarken» mener Kiwi utnytter kundenes tillit ved å øke prisene gradvis. Samtidig oppnår NorgesGruppen, som eier Kiwi, rekordresultater. En pensjonist forteller at hun merker prisøkningene godt. Kiwi begrunner prisøkningene med økte kostnader i verdikjeden og den svake kronen, men hevder at First Price fortsatt tilbyr billige middager.
20 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
18 dager siden
«Airfryer-Trude» reagerer på høye priser og redusert størrelse på grønnsaker i butikkene, og krever kilopris i stedet for stykkpris. Hun mener butikker og grossister tjener på dette, mens forbrukerne betaler mer for mindre. Dagligvarekjedene forklarer at deres prising baserer seg på bransjestandarder, værforhold og valutakurser. Forbrukerrådet støtter kravet om kilopris, da det vil gjøre det enklere for forbrukerne å sammenligne priser og sikre at de betaler for det de får.
3 måneder siden
Matprisene i Norge har økt betydelig mer enn i Sverige det siste året. Landbruksminister Geir Pollestad mener dagligvarekjedene er ansvarlige for de høye prisene og ønsker bedre konkurranse i bransjen. Han peker på at prisene på fisk og grønnsaker har hatt en spesielt dårlig utvikling i Norge sammenlignet med Sverige. Bransjeorganisasjonen Virke mener derimot at Pollestads egen landbrukspolitikk, med økt toll på importerte varer, bidrar til de høye prisene. De viser også til at Konkurransetilsynet ikke har funnet bevis for at dagligvarekjedene har økt sine marginer. Pollestad mener forbrukere og bønder har en felles interesse av å redusere dagligvarekjedenes makt, mens Virke mener at leverandørmakten bør kartlegges.