En fersk undersøkelse utført av den franske avisen Le Parisien avslører at turister i Frankrike ofte betaler betydelig mer enn lokalbefolkningen. Eksperimentet, som involverte en fransk testperson og en utkledd amerikansk turist, viste at den sistnevnte betalte inntil 50 prosent mer for samme varer og tjenester. Dette skyldtes blant annet dyrere drikkevarer, uoppgitt pris på tilleggsvarer som hvitløksbrød, og press om å gi tips, selv om service er inkludert i franske priser.
Reiseblogger Marc Maziere forklarer at visuell identitet spiller en stor rolle: å signalisere at man er turist, for eksempel med norske flagg eller «NORGE»-trykk på klærne, øker sjansen for å bli overpriset. Organisasjonen for hotell- og restaurantnæringen bekrefter at service, vann og bestikk er inkludert i prisene i Frankrike.
Artikkelen råder nordmenn til å tone ned turiststilen, kle seg som lokale, bruke nøytrale farger og lære høflighetsfraser for å unngå slike feller. Det advares også mot at biler med norske skilter kan tiltrekke seg tyver i Europa, da nordmenn oppfattes å ha store verdier.