Lofoten avviser 'kaos': Krever bedre tilrettelegging for turister
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Innbyggere og næringsliv i Lofoten slår tilbake mot riksmedias fremstilling av turistkaos, og hevder situasjonen ikke stemmer. De etterlyser i stedet bedre infrastruktur og reguleringer for å håndtere turiststrømmen, fremfor færre besøkende.
Innbyggere og næringsliv i Lofoten, representert ved Visit Lofoten-direktør Line Samuelsen, slår tilbake mot riksmedias fremstilling av turistkaos i regionen. De avviser påstander om søppel, fergekøer og farlige turistvalg, og hevder at den negative omtalen har ført til avbestillinger og skader omdømmet. Hotelldirektør Erik Taraldsen ved Thon i Svolvær bekrefter en liten nedgang i år, som han tilskriver den kritiske medieomtalen.
Lokale aktører, inkludert varaordfører Marit Olsen og restaurantdriver Siv Hilde Lillehaug, understreker at problemet ikke er antall turister, men manglende tilrettelegging og infrastruktur. De peker på utfordringer som gamle veier, manglende toalettfasiliteter, ukontrollert korttidsutleie, fravær av minibank, og manglende lisenskrav for naturguider.
Kommunen erkjenner etterslep på infrastruktur grunnet presset økonomi, og håper en turistskatt kan bidra. Innbyggerne mener de ikke alene kan bære ansvaret for turistenes infrastruktur, og etterlyser smartere tiltak, rettferdige regler og nye lover tilpasset dagens turisme.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!