Nyhetssaker
VG nyheter: Lofoten avviser 'kaos': Krever bedre tilrettelegging for turister
Artikkel

Lofoten avviser 'kaos': Krever bedre tilrettelegging for turister

Innbyggere og næringsliv i Lofoten slår tilbake mot riksmedias fremstilling av turistkaos, og hevder situasjonen ikke stemmer. De etterlyser i stedet bedre infrastruktur og reguleringer for å håndtere turiststrømmen, fremfor færre besøkende.

19 timer siden siste oppdatering

3 min lesetid

VG logo

Kort oppsummert

  • Lofoten avviser medienes fremstilling av turistkaos og hevder situasjonen ikke stemmer.

Sammendrag

Innbyggere og næringsliv i Lofoten, representert ved Visit Lofoten-direktør Line Samuelsen, slår tilbake mot riksmedias fremstilling av turistkaos i regionen. De avviser påstander om søppel, fergekøer og farlige turistvalg, og hevder at den negative omtalen har ført til avbestillinger og skader omdømmet. Hotelldirektør Erik Taraldsen ved Thon i Svolvær bekrefter en liten nedgang i år, som han tilskriver den kritiske medieomtalen.

Lokale aktører, inkludert varaordfører Marit Olsen og restaurantdriver Siv Hilde Lillehaug, understreker at problemet ikke er antall turister, men manglende tilrettelegging og infrastruktur. De peker på utfordringer som gamle veier, manglende toalettfasiliteter, ukontrollert korttidsutleie, fravær av minibank, og manglende lisenskrav for naturguider.

Kommunen erkjenner etterslep på infrastruktur grunnet presset økonomi, og håper en turistskatt kan bidra. Innbyggerne mener de ikke alene kan bære ansvaret for turistenes infrastruktur, og etterlyser smartere tiltak, rettferdige regler og nye lover tilpasset dagens turisme.

Kontekst

Bakgrunn

De siste årene har riksmedia publisert flere saker om turister i Lofoten som angivelig skaper kaos med søppel, fergekøer og farlige situasjoner i naturen.

Perspektiver

  • Line Samuelsen: Mener det ikke er kaos i Lofoten, og at medieskapte panikkstemninger har ført til avbestillinger.

  • Erik Taraldsen: Er bekymret for at negativ medieomtale skader Lofotens omdømme og fører til nedgang i turismen.

  • Marit Olsen: Erkjenner at kommunen ligger etter med infrastruktur og håper turistskatt kan hjelpe med etterslepet.

  • Siv Hilde Lillehaug: Hevder Henningsvær har blitt levende og vakkert takket være turismen, og at mangel på tilrettelegging er problemet, ikke turistene.

  • Geir Robertsen: Mener myndighetene må innføre nye lover tilpasset dagens turisme, i stedet for å snakke om kaos.

  • Mette Stoknes: Mener stedet ikke er rustet for å håndtere turistene, for eksempel med manglende minibank.

Mulige konsekvenser

  • Varaordføreren håper en turistskatt kan bidra til å ta igjen etterslepet på infrastruktur.

  • Lokale aktører etterlyser nye lover og bedre reguleringer for å håndtere turiststrømmen.

Line Samuelsen

Erik Taraldsen

Marit Olsen

Siv Hilde Lillehaug

Geir Robertsen

Visit Lofoten

VG

NRK

Thon

Kommunen

Lofoten

Svolvær

Henningsvær

Barcelona

Venezia