En ny undersøkelse utført av Ipsos for Gjensidige viser at nesten halvparten av nordmenn lar irritasjon påvirke feriegleden. Pågående selgere er den største frustrasjonen for 48 prosent av de spurte, ifølge kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige, som også påpeker dårlig kvalitet på varene som tilbys. Dårlig service irriterer 33 prosent, mens høye valutakurser, som kan sprenge feriebudsjettet, plager 28 prosent.
Andre vanlige irritasjonsmomenter inkluderer bråkete turister, bagasjekaos, køer på flyplassen, dyre opplevelser, store folkemengder, ekstrem varme og lange flyreiser. Rundt én av ti irriterer seg over å måtte prute. Voll fremhever at mange irritasjoner skyldes manglende forberedelse på kulturelle forskjeller, og anbefaler å lese Utenriksdepartementets reiseinformasjon.
Usikkerhet rundt tipsing er også en kilde til frustrasjon, da tips er frivillig i Norge, men ofte en del av lønnsgrunnlaget i andre land. Reisemagasinet Conde Nast Traveller har samlet oversikt over tipseregler i populære ferieland.