
Mekanikerutdanning: Elbil-opplæring mangler på videregående skole
2 timer siden siste oppdatering
2 min lesetid
2 timer siden siste oppdatering
2 min lesetid
Til tross for at elbiler utgjør en stadig større andel av nybilsalget i Norge, får elever på videregående skoler som Trym Larsen ikke opplæring i å reparere dem. Dette skaper en utfordring for fremtidens mekanikere, da den nødvendige kompetansen utsettes til lærlingtiden i bedrift og reiser spørsmål om utdanningens relevans.
Norske videregående skoler står overfor en utfordring med å tilpasse mekanikerutdanningen til det raskt skiftende bilmarkedet, hvor elbiler dominerer nybilsalget. Elever som Trym Larsen ved Alta videregående skole lærer primært om diesel- og bensinmotorer, mens opplæring i elbiler er forbeholdt lærlingperioden i bedrift. I 2021 var 64 prosent av nye biler elektriske, et tall som økte til 89 prosent i fjor.
Faglærer Gøran Lilleeng påpeker at det vil bli kostbart for staten å flytte denne opplæringen fra næringslivet til skolene, da det krever betydelige investeringer i utstyr og ressurser, og at skolene i dag fokuserer på å gjøre elbiler spenningsfrie. Tom Morten Wirkola, teknisk leder ved Harila i Alta, understreker sikkerhetsaspektet med 400 volt og behovet for merkespesifikk opplæring.
Gjermund Wik fra Finnmark elbilforening fremhever behovet for en ny generasjon mekanikere med tilstrekkelig kunnskap, selv om lærling Kristian Nesse Johnsen ikke er bekymret for umiddelbar overtakelse av ny teknologi grunnet mange eldre biler på veiene. Statistisk sentralbyrå opplyser at én av fire biler på veiene er elektrisk, og Regjeringen har et mål om nullutslipp for alle nye personbiler.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!