
Brukt-apper: Kjøpere og selgere unngår kommunikasjon og ghoster
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Nordmenn handler stadig mer brukt, men mange ønsker å unngå direkte kommunikasjon med kjøpere og selgere på plattformer som Tise og Finn. Dette fører til fenomener som "ghosting" og ubehagelige møter, da sosiale forventninger er uklare i den digitale brukt-handelen.
Nordmenn handler bruktvarer i rekordfart, men mange foretrekker å unngå direkte kommunikasjon med motparten på plattformer som Tise og Finn. Elisabeth Scoreatin (22) og Isabel Rehfsem (24) har opplevd både «ghosting» og kjøpere som ikke dukker opp, og Isabel foretrekker derfor kommunikasjonsfrie løsninger som Finn Fiks Ferdig. Også Anna Sabra Yohannes (19) har opplevd manglende svar og uvanlige leveringsmetoder, som en jakke kastet gjennom døren.
Både Finn og Tise registrerer en betydelig økning i bruk av betalingsløsninger som eliminerer behovet for samtaler. Gjenbruksekspert Kathrine Opshaug Bakke bekrefter at en stor brukergruppe ønsker å unngå frem og tilbake-kommunikasjon, og Finns undersøkelser viser at kjøpere som slutter å svare er et stort irritasjonsmoment for selgere.
Luk Warlop forklarer at folk ønsker å unngå potensielt kleine interaksjoner med ukjente, og at manglende konsekvenser på appene gjør at man bryr seg mindre om sosiale normer. Han mener reglene for oppførsel på slike apper er uklare, noe som skaper forvirring, men forventer at dette vil endre seg over tid.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!