Nyhetssaker
VG nyheter: Strawberrys reklame om Kisscam-skandalen skaper debatt
Artikkel

Strawberrys reklame om Kisscam-skandalen skaper debatt

Hotellkjeden Strawberry har lansert en reklamekampanje som spiller på den mye omtalte «Kisscam-skandalen» fra en Coldplay-konsert. Kampanjen, som bruker humor for å markedsføre singelrom, har utløst både latter og kritikk på sosiale medier.

7 dager siden siste oppdatering

3 min lesetid

VG logo

Kort oppsummert

  • Hotellkjeden Strawberry har lansert en reklamekampanje basert på den virale «Kisscam-skandalen» fra en Coldplay-konsert.

Sammendrag

Hotellkjeden Strawberry har lansert en reklamekampanje som utnytter den virale «Kisscam-skandalen» fra en Coldplay-konsert i Boston. Kampanjen, som markedsfører singelrom, refererer til toppsjef Andy Byron og HR-sjef Kristin Cabot fra techselskapet Astronomer, som ble filmet i en omfavnelse til tross for at begge angivelig var gift. Hendelsen førte til rykter om utroskap og begge sa opp jobbene sine.

Strawberrys humoristiske tilnærming har skapt stor oppmerksomhet, men også blandede reaksjoner, fra latter til kritikk om dårlig stil og normalisering av utroskap. Markedsdirektør Marianne Orderud forsvarer kampanjen med at den fanger opp aktuelle trender på en relevant og underholdende måte, uten intensjon om å såre noen.

Markedsføringsekspert Trond Blindheim mener reklamen er innenfor, da hendelsen er allment kjent og tragikomisk, og han ser ingen brudd på markedsføringsloven. Flere andre selskaper og spillbransjen har også benyttet seg av den virale hendelsen.

Kontekst

Andy Byron

Kristin Cabot

Trond Blindheim

Marianne Orderud

Petter Stordalen

Strawberry

Astronomer

Høyskolen Kristiania

Ikea Singapore

GlobeAir

Boston

Hawaii