Henrik Troy parodierer influencere: Øker følgere til 70.000
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
4 min lesetid
Henrik Troy (41) har på halvannet år økt sine Instagram-følgere fra 5.000 til nesten 70.000 ved å parodiere norske influencere. Hans humoristiske tilnærming retter seg mot de han anser som selvopptatte, men skaper også debatt om etikk og mobbing i kommentarfeltet.
Henrik Troy (41) har opplevd en rask vekst på Instagram, fra 5. 000 til nesten 70. 000 følgere på halvannet år, gjennom daglig parodiering av norske influencere. Han understreker at målet ikke er mobbing, men å utfordre de han oppfatter som mest selvopptatte, spesielt de som bruker seg selv eller familien som produkt.
Blant de som ofte blir omtalt er Sophie Elise Isachsen, Kristin Gjelsvik, Vita og Wanda Mashadi, samt Frank Løke. Reaksjonene fra influencerne er blandede; noen tar det med humor, mens andre, som Selene Fjellvang Lie, har vært involvert i kraftige disputter. Sophie Elise Isachsen avviser å kjenne til Troy. Troy, som opprinnelig er kokk og nå jobber i et rekrutteringsfirma i Fredrikstad, bruker mye tid på Instagram, men tjener ikke penger på det, bortsett fra ett tilfelle hvor honoraret for solkremreklame gikk til Barnekreftforeningen.
Han er kritisk til influencere som bruker barn eller alvorlige diagnoser for å skaffe klikk, og er nøye med å skjerme sin egen familie. Kristin Gjelsvik anerkjenner Troys viktige skråblikk på bransjen og hans fokus på barns rett til privatliv, men uttrykker bekymring for ukultur i kommentarfeltet. Troy selv rydder aktivt i sitt kommentarfelt og har angret på enkelte poster, som da han tullet med en gråtende influencer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!