Dyrevernsorganisasjonen Anima har startet en kampanje rettet mot McDonalds for å få dem til å slutte å bruke hurtigvoksende kylling, kjent som «turbokylling». Anima mener McDonalds har stor påvirkningskraft og kan fungere som et eksempel for andre restauranter.
McDonalds svarer at de kontinuerlig jobber med dyrevelferd, og at deres leverandører over tid vil bytte til saktevoksende kylling.
Anima ønsker en dialog med hurtigmatkjeden for å fremskynde utfasingen av Ross 308-kyllingen, og understreker at deres dør er åpen for å komme til enighet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Mattilsynet har mottatt et økende antall bekymringsmeldinger om dyrevelferd, men følger opp en stadig mindre andel. Dyrevernorganisasjonen Noah kritiserer Mattilsynet for å nedprioritere dyrevelferd, og mener et eget dyreverntilsyn bør opprettes for å sikre bedre oppfølging av dyrevelferdssaker. Mattilsynet selv forklarer nedgangen i tilsyn med ressursmangel og en mer risikobasert tilnærming. Statssekretæren avviser behovet for et eget tilsyn, og understreker dyreeiers ansvar for god dyrevelferd.
1 måned siden
En oppfordring om å boikotte store dagligvarekjeder i Sverige har spredt seg i sosiale medier, på grunn av de høye matprisene. Initiativtaker Annika Morina oppfordrer folk til å boikotte Ica, Coop, Hemköp, Willys, City Gross og Lidl neste uke, og heller bruke mat man har hjemme eller handle i mindre butikker. Morinas video har fått stor oppmerksomhet, og hun håper boikotten vil skape debatt rundt de økende matvareprisene. Den svenske regjeringen har allerede innkalt dagligvarebransjen til et møte angående prisstigningen.
3 måneder siden
En boikottkampanje mot Tine, som bruker metanhemmere i fôret til kyr, oppsto i sosiale medier. Kampanjen oppfordret til å kjøpe melk fra Rørosmeieriet, som ikke bruker metanhemmere. Salgstall viser at Rørosmeieriet hadde vekst, delvis på grunn av kampanjer, mens Tine ikke opplevde nedgang. Coop ser en liten økning i salget av Q-melk, men ingen store endringer i salget av Tine-melk. Rema 1000 har ikke merket nedgang i melkesalget, men ser en økning i salget av alternativer som mandel- og havremelk. Dagligvarekjedene har ikke mottatt mange henvendelser om metanhemmere fra kundene.
3 måneder siden
Tyske Foodwatch har kritisert norsk lakseoppdrett for brudd på dyrevelferd og hevdet at en stor andel av laksen i tyske supermarkeder kommer fra anlegg med syk fisk. Sjømatrådet avviser dette, men innrømmer at laks med ufarlige sykdommer som vintersår kan forekomme. De mener Foodwatch skaper et inntrykk av at norsk laks er utrygg å spise, noe de avviser. Foodwatch på sin side understreker at deres rapport er basert på offisielle data og at hovedbekymringen er dyrevelferd, med rekordhøy massedødelighet i oppdrettsanlegg. Foodwatch planlegger å fortsette kampanjen mot norsk oppdrettslaks og mener at matskandaler har en effekt på sikt.
1 måned siden
EU har vedtatt et forbud mot røykaroma i matvarer på grunn av økt kreftfare, og dette vurderes også i EØS-EFTA-landene. Forbudet innføres gradvis med ulike overgangsperioder for forskjellige matvaretyper. Dette får konsekvenser for flere produkter, deriblant McDonald’s Big Tasty-burger, som må endre oppskrift for å unngå røykaroma. McDonald’s Norge bekrefter at de jobber med en ny oppskrift for å sikre at burgeren fortsatt smaker godt.
3 måneder siden
En dansk matvarekjede har lansert en ny type kjøttdeig bestående av 50% oksekjøtt og 50% kyllingkjøtt, med mål om å redusere CO2-avtrykket. Produktet er tilgjengelig i flere butikker i Danmark. Den nye deigen møter skepsis fra kokk Jan Henrik Syversen, som mener det er et økonomisk grep og ikke et kvalitetsprodukt. Norske dagligvarekjeder har foreløpig ingen planer om å lansere lignende produkter, men fokuserer på andre klimasmarte alternativer. Norske kjøttprodusenter fremhever også at norsk kjøtt har lavere utslipp enn internasjonalt gjennomsnitt.
3 måneder siden
Norsk Kylling AS har startet halalproduksjon og ansatt fire velsignere for å be for hver kylling som slaktes. Dette har utløst en debatt i sosiale medier og kommentarfelt, der kritikere mener tiltaket normaliserer konservativ islam og gir selskapet en konkurransefordel. Andre ser det som et legitimt tilbud i et fritt marked, der ulike grupper etterspør mat i tråd med sitt livssyn. Selskapet selv begrunner tiltaket med et ønske om å gjøre kylling med bedre dyrevelferd tilgjengelig for flere. Halalproduksjonen foregår i Trøndelag og produktene selges i Rema 1000-butikker. Konkurrenten Prior har også et lignende tilbud, noe som understreker at dette er en del av et større marked.
19 dager siden
Stortinget har vedtatt en ny dyrevelferdsmelding, den første på 20 år, som skal bedre velferden for produksjonsdyr, kjæledyr og viltlevende dyr. Meldingen inneholder rundt 70 konkrete tiltak, blant annet bedre plass for griser, ID-merking av hunder og mer lys for kyllinger. Kritikere fra MDG og dyrevernsorganisasjonen Noah mener meldingen er for lite konkret og gir ikke et tilstrekkelig løft for dyrevelferden, særlig for gris, slaktekylling og kalkun. En grisebonde i Løten mener næringen stadig forbedrer seg, men understreker behovet for økonomisk støtte dersom nye krav fører til store endringer i driften.
2 måneder siden
Anneli Romberg (60) reagerte på at kjøttdeig var dyrere enn hamburger hos Kiwi, til tross for liten forskjell i innhold. Hun stusset også over at kjøttdeig av merket Folkets, som eies av Norgesgruppen, var dyrere enn Gilde sin kjøttdeig, selv om begge produseres av samme selskap. Romberg kritiserer mangelen på forbrukeropprør og mener politikerne ikke tar ansvar. Kiwi forklarer prisforskjellene med konkurranse, kampanjer og at de jobber for logiske priser.
4 dager siden
Matinfluenser Kristoffer Gregersen reagerte da han oppdaget noe hos Meny. Han stusset da han skulle handle karbonadedeig.
15 dager siden
ESA retter skarp kritikk mot Mattilsynet for manglende kontroll av dyrevelferden i norske hønsehus. Tilsynsrapporten viser at det er for lite kunnskap om forholdene i hønsehusene, og at Mattilsynet ikke utfører tilstrekkelige kontroller. ESA har påpekt manglende kontroller siden 2009, og mener for lite har blitt gjort. ESA åpner for å ta Norge til retten for brudd på regelverket om dyrevelferd, og mener Norge risikerer å miste tilliten som en nasjon med god dyrevelferd. Mattilsynet bekrefter at de har mottatt rapporten, og sier de jobber med å forbedre kontrollene sine.
7 dager siden
EUs kommende forbud mot røykaroma vil tvinge flere norske matprodusenter til å endre oppskriftene på populære produkter som Gilde Stjernebacon og McDonald’s Big Tasty. Forbudet gjelder flere matvarer, særlig kjøttprodukter, og flere dagligvarekjeder som Coop og Norgesgruppen jobber allerede med å fase ut røykaroma. Coop tilpasser produktene for å bevare smaken, og Norgesgruppen har fjernet røykaroma fra enkelte snacks, men arbeidet med kjøttprodukter er mer utfordrende og har lengre overgangsfrist til 2029. Rema 1000 bruker generelt lite røykaroma i egne merkevarer, men erkjenner at EU-direktivet vil påvirke produkter som bacon, skinke og pølser. Overgangsfristen gir produsentene tid til å omstille produksjonen slik at varene fortsatt kan tilbys kundene.
1 måned siden
Sjømat Norge har inngått samarbeid med Stordalen-eide byråer for å forbedre omdømmet til oppdrettsnæringen gjennom en ny kampanje. Kampanjen skal fokusere på åpenhet og ærlighet, og vise både fremskritt og utfordringer. Sjømat Norge ønsker å motvirke oppfatningen om å være lukket, og vil dele informasjon om blant annet lusetall via nye nettsider. Reklamebyrået Smeh understreker at kampanjen vil balansere positive og negative sider for å treffe publikum bedre. Tester har vist at folk blir mer positivt innstilt etter å ha sett kampanjen, men omdømmet er på et historisk bunnpunkt.
20 dager siden
Norske eggprodusenter ønsker å øke levealderen for verpehøns til 90-100 uker, fra dagens 75-80 uker. Tiltaket skal bidra til en mer bærekraftig produksjon og redusere behovet for import av egg. Etter perioder med overskudd og underskudd av egg, satser man nå på å stabilisere produksjonen med 31 nye produsenter og en økning i hønenes levealder. Produsenten som først når målet om 100-ukers høner, vil bli feiret med et telegram.
1 måned siden
Kiwi får kritikk for å reklamere med et tilbud på kyllingfilet som viser seg å være betydelig dyrere enn konkurrenten Bunnpris. En blogger påpeker at Kiwi, til tross for å hevde å presse prisene, ikke tilbyr den billigste kyllingen. Kiwi forsvarer seg med at deres kampanje varer over en lengre periode, og at de ikke matcher kortvarige tilbud fra mindre supermarkeder. Kritikken går ut på at dette undergraver tilliten til Kiwis løfte om å være billigst.