Foodora har inngått en avtale med Norgesgruppen om levering fra 175 butikker, kiosker og restauranter, inkludert 41 Joker-butikker tidligere tilknyttet Wolt. Dette styrker Foodoras posisjon, men professor Tor Wallin Andreassen advarer om mulig monopol og svekket konkurranse.
Konkurransetilsynet avsluttet nylig tiltak mot Foodora.
Selskapet satser på segmenter som unge, barnefamilier og eldre for å øke sin markedsandel innen hjemlevering av dagligvarer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
8 dager siden
Forslag om å splitte opp de store dagligvarekjedene i Norge for å øke konkurransen og redusere matprisene har fått bred støtte i befolkningen. BI-professor Per Ingar Olsen advarer imidlertid mot dette tiltaket og mener det vil føre til dyrere mat. Han forklarer at dagligvaremarkedet er tett integrert med eierskap i innkjøpsorganisasjoner, grossister, lagre og leverandører, noe som gjør en oppsplitting kostbar og ineffektiv. Olsen påpeker at dagens system har utviklet seg over tid med myndighetenes godkjennelse, og at kjedene har sterk kontroll over leverandørindustrien. Han mener at andre tiltak, som å redusere tollsatser, kan være mer effektive for å senke prisene. Et norsk EU-medlemskap kan også øke konkurransen ved å åpne markedet for utenlandske aktører. Olsen understreker at dagens situasjon gir de store kjedene liten grunn til å endre prisnivået, og at oppsplitting ikke nødvendigvis vil gi lavere priser.
28 dager siden
Dagligvaretjenesten Oda opplevde rekordomsetning i mars, med 356 millioner kroner. Selskapet melder om en vekst på 17 prosent i det norske markedet i første kvartal. Administrerende direktør André Knüppel uttaler at kundene er flinkere til å planlegge ukeshandelen og responderer positivt på kampanjer, som lokalmatuken i mars. Oda fremhever også sine gode plasseringer i pristester og sin posisjon som ledende aktør innen netthandel av mat i Norge, med over 65 prosent av markedsandelen. Ifølge Nielsen-tallene hadde Oda størst prosentvis vekst blant alle dagligvareaktørene i fjor.
1 måned siden
Professor Bent Sofus Tranøy advarer mot «tollflasjon» i dagligvarekjedene, og mener de vil utnytte Trumps tollpolitikk til å øke prisene mer enn nødvendig. Han viser til at matprisene allerede har steget kraftig, og at den svake konkurransen i markedet gir kjedene mulighet til å øke prisene uten at kundene har reelle alternativer. Virke, som representerer de store dagligvarekjedene, avviser påstandene og viser til Konkurransetilsynets rapport som ikke fant støtte for at kjedene har utnyttet situasjonen til å øke sin lønnsomhet.
1 måned siden
Mester Grønn-sjef Erling J. Ølstad er kritisk til Postens avtale med den kinesiske nettgiganten Temu. Han mener avtalen gir Temu konkurransefordeler og truer tradisjonelle butikker, spesielt i distriktene, på grunn av forskjeller i fraktavgifter, husleie og toll. Ølstad frykter at mange butikker må legge ned. Posten forsvarer avtalen med at de er en av flere aktører som håndterer pakker fra Temu, og at nordmenns handlevaner er i endring. De understreker at avtalen er kommersiell og ikke påvirker deres tjenestetilbud. Posten fremhever også at de har fokus på bærekraftig transport.
3 måneder siden
Snøværet har ført til økt etterspørsel etter hjemlevering av mat. Wolt melder om stor pågang og har iverksatt tiltak som bonusordninger for budpartnere og redusert leveringsdistanse fra 7 til 3 kilometer. De oppfordrer også kunder til å møte budene utendørs. Konkurrenten Foodora opplyser at de har oppbemannet og er godt forberedt på situasjonen.
1 måned siden
Forbrukerrådet advarer om at dagligvarekjeders økende bruk av egne merkevarer (EMV) i frysedisken kan føre til dårligere konkurranse og færre valgmuligheter for kundene. En sjekk av Nettavisen viser at Rema 1000 har en EMV-andel på over 90% for fryste grønnsaker. Forbrukerrådet frykter at dette kan føre til et EMV-monopol, selv om EMV i utgangspunktet kan bidra til å presse priser. De påpeker at dagligvarekjedenes kontroll over grossister og transport forsterker problemet. Rema 1000 og Kiwi forsvarer sine strategier med at EMV gir lavere kostnader og et bredere utvalg, men Forbrukerrådet oppfordrer Konkurransetilsynet til å undersøke utviklingen.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler et lovforslag som skal gi Konkurransetilsynet større muskler for å regulere matmarkedet. Forslaget gir tilsynet mulighet til å gripe inn i konkurranseproblemer før det er påvist lovbrudd. Dette innebærer markedsetterforskning som kan føre til tiltak for å styrke konkurransen. Regjeringen mener dette kan gi billigere mat, mens Høyre vil avvise forslaget og kutte i tilsynets budsjett. Regjeringen har tidligere iverksatt flere tiltak for å bedre konkurransen i dagligvarebransjen, og dette forslaget er en del av en større 10-punktsplan.
1 måned siden
Kiwi styrker sin posisjon som landets største dagligvarekjede, mens Meny opplever nedgang. Norgesgruppen overrasker ved å publisere sine markedsandeler før de andre aktørene, noe som vanligvis skjer på fredag. Denne tidlige offentliggjøringen skjer midt i en debatt om åpenhet rundt markedsandeler i dagligvarebransjen, der Konkurransetilsynet har valgt å lage sin egen oversikt på grunn av manglende offentliggjøring fra analyseselskapet NielsenIQ. Forbrukerrådet har kritisert mangelen på åpenhet, og Norgesgruppen snudde fra tidligere hemmelighold etter press fra konkurrenter.
1 måned siden
Dagligvarekjeden Extra opplever sterkest vekst og tar markedsandeler fra Kiwi og Rema 1000. Kiwi beholder sin posisjon som landets største kjede, mens Rema 1000 også øker. Norgesgruppen som helhet går tilbake. Oda, en netthandelsaktør, viser vekst og styrker sin posisjon innen netthandel. Rema 1000 er den eneste av de store kjedegrupperingene som øker sin markedsandel.
2 måneder siden
Posten har inngått en distribusjonsavtale med den kinesiske netthandelsplattformen Temu, kjent for sine lave priser. Dette skjer til tross for bekymringer om potensielt helseskadelige stoffer i Temus produkter, noe som har ført til økte stikkprøvekontroller initiert av Klima- og miljøministeren. Næringsdepartementet, som eier Posten, understreker at selskapet selv er ansvarlig for å sikre at driften overholder lover og regler. Posten begrunner avtalen med den økende netthandelen fra utlandet og et ønske om å opprettholde et høyt aktivitetsnivå. Virke anslår at Temu sender over 11 millioner pakker årlig til Norge, og argumenterer for at tollfritaket i VOEC-ordningen bør fjernes.
22 dager siden
Rødt har fremmet et forslag i Stortinget om å splitte opp store dagligvarekjeder som Norgesgruppen (Kiwi) og Rema 1000. Partiet mener dette vil redusere matprisene og øke konkurransen i markedet, da de store kjedene kontrollerer store deler av verdikjeden. Forslaget har støtte i en fersk meningsmåling. Høyre advarer mot forslaget og mener det kan føre til høyere priser. Rødt på sin side mener at dagens situasjon fører til at bønder, ansatte og kunder taper på dagens system.
3 måneder siden
En ny pristest fra Nettavisen viser at prisene hos Kiwi og Rema 1000 spriker mer enn før, etter at de ble pålagt å fjerne prisjegere. Tidligere hadde kjedene nesten identiske priser på de fleste varer, men nå er det kun litt over halvparten av varene som har samme pris. Samtidig har prisene på et utvalg varer økt med over 7% på tre måneder. Professor Bent Sofus Tranøy mener dette er overraskende, da det er stikk motsatt av hva som var forventet. Konkurransetilsynet står fast ved at det var riktig å stoppe prisjegersamarbeidet, selv om prisene har økt. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningen med at noen varer var på tilbud tidligere.
2 måneder siden
Sport Holding, eid av Gjelsten- og Sunde-familiene, øker sin markedsandel i sportsbransjen til over 50 prosent. Konkurrenter som XXL opplever nedgang. Leverandører som Norrøna merker økt forhandlingsmakt hos de store kjedene og satser på egne salgskanaler. Sportsbransjeforeningen mener likevel konkurransesituasjonen er sunnere enn før, selv om kjedenes omsetning totalt sett har falt. Forbrukerne er opptatt av både gode priser, kvalitet og kompetanse.
2 måneder siden
Siden fusjonen med Mathem før jul 2023 har Oda redusert bemanningen med 523 ansatte og kuttet kostnader betydelig. Selskapet satser nå på å selge sin teknologi til andre dagligvareselskaper, etter å ha doblet effektiviteten i Mathems logistikk. Oda har hatt lønnsom drift i perioder av året i Norge, og ser positiv utvikling i Sverige. Til tross for tidligere milliardtap, sikter Oda mot lønnsomhet i 2026, med støtte fra Summa og Verdane. Den nye strategien innebærer ingen videre internasjonal ekspansjon for Oda-merkevaren.
14 dager siden
En rapport fra Konkurransetilsynet viser at dagligvarekjedene i Norge har stadig større inntjening, samtidig som prisene for forbrukerne øker. Konkurransetilsynet mener at avkastningen er høyere enn forventet i et marked med få etableringshindringer og hard konkurranse, og at etableringshindringene må reduseres. I 2024 ble Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 bøtelagt for ulovlig prissamarbeid. Rema 1000 har økt sine markedsandeler mest, mens NorgesGruppen har hatt størst reduksjon. Lavprissegmentet har hatt størst økning i omsetning, og Kiwi er nå den største lavpriskjeden.