Dagligvaretjenesten Oda opplevde rekordomsetning i mars, med 356 millioner kroner. Selskapet melder om en vekst på 17 prosent i det norske markedet i første kvartal.
Administrerende direktør André Knüppel uttaler at kundene er flinkere til å planlegge ukeshandelen og responderer positivt på kampanjer, som lokalmatuken i mars. Oda fremhever også sine gode plasseringer i pristester og sin posisjon som ledende aktør innen netthandel av mat i Norge, med over 65 prosent av markedsandelen.
Ifølge Nielsen-tallene hadde Oda størst prosentvis vekst blant alle dagligvareaktørene i fjor.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Dagligvarekjeden Extra opplever sterkest vekst og tar markedsandeler fra Kiwi og Rema 1000. Kiwi beholder sin posisjon som landets største kjede, mens Rema 1000 også øker. Norgesgruppen som helhet går tilbake. Oda, en netthandelsaktør, viser vekst og styrker sin posisjon innen netthandel. Rema 1000 er den eneste av de store kjedegrupperingene som øker sin markedsandel.
2 måneder siden
Norske matvarebutikker rapporterer om rekordomsetning grunnet økt etterspørsel etter lokalmat og rene råvarer. Dagligvarekjeder som Meny og Spar ser betydelig vekst i salget av lokalproduserte varer i 2024. Forbrukerne prioriterer kvalitet, norsk opprinnelse og muligheten til å kjøpe nøyaktig mengde. Aktører som Norsk Mat og Norges Bondelag bekrefter trenden. I 2025 fortsetter interessen for norsk matkultur og tradisjonelle produkter å øke. Ernæringsfysiologer fremhever at denne utviklingen er positiv for både helse og miljø, da den bidrar til redusert matsvinn og bedre kosthold.
1 måned siden
Rema 1000 opplevde en betydelig vekst i Norge i fjor, med en økning i driftsresultatet på 17 prosent til 2,1 milliarder kroner. Butikkomsetningen steg også, og selskapet mener dette skyldes en styrket prisposisjon som tiltrekker flere kunder. Reitan AS, som eier Rema 1000, investerte store summer i oppkjøp, inkludert Aldi-butikker i Danmark, og reinvesteringer. Konsernet hadde en solid økning i resultat før skatt og betalte over en halv milliard kroner i skatt. Rema 1000 forventer å unngå et stort gebyr fra Konkurransetilsynet etter Konkurransetilsynets vedtak om prisjuks.
1 måned siden
Appen e-tilbudsavis, som lar brukerne søke etter og sammenligne dagligvaretilbud, har opplevd kraftig vekst. Bruken har økt med 20 prosent det siste året, og appen har registrert 53 millioner søk etter tilbud. Appen skiller seg ut ved at den lar brukerne sortere tilbud etter pris per kilo eller liter, noe som gjør det lettere å finne de beste tilbudene. Kjøttdeig er den mest populære varen å søke etter. Norge skiller seg ut fra nabolandene med tidspunkt for kundeaviser og bruk av relative priser.
3 måneder siden
Olav Thon Gruppen rapporterer om sterk vekst i omsetning for sine kjøpesentre i både Norge og Sverige i 2024. De svenske sentrene økte omsetningen med 5,9 prosent, mens grensesentrene hadde en vekst på hele 9,4 prosent. Besøkstallene i Sverige steg med 2,4 prosent, og for grensesentrene var økningen 5,2 prosent. I Norge omsatte selskapets 76 kjøpesentre for 79,5 milliarder kroner, en økning på 3,1 prosent. Besøkstallene i Norge steg med 2,3 prosent. Selskapet er fornøyd med den positive utviklingen og at sentrene fortsetter å tiltrekke seg lojale kunder.
14 dager siden
I påsken lokker butikkene med tilbud på typiske påskevarer som sjokolade, appelsiner og pølser, ofte med tap. Kunder opplever likevel at den totale summen i kassen blir høy. En økonomiprofessor forklarer at butikkene tjener på at kundene kommer inn i butikken og handler andre varer. Matprisene har steget betydelig mer enn lønningene det siste året, noe kundene merker godt. Kiwi melder om rekordhandel i påsken, spesielt på frukt og grønt. Næringsministeren har varslet tiltak etter påske for å styrke konkurransen i dagligvarebransjen, som domineres av tre store kjeder.
3 måneder siden
Lavpriskjeden Europris rapporterer om et resultat før skatt på 569 millioner kroner i fjerde kvartal, med en omsetning på 4,4 milliarder kroner. Dette er en økning fra 541 millioner kroner i samme periode året før, da omsetningen var 3,1 milliarder kroner. Ifølge Europris-sjef Espen Eldal har selskapet lyktes med å fange opp endringer i handlemønstre ved å forutse kundenes behov og optimalisere kampanjer. Styret foreslår å øke utbyttet til aksjonærene fra 3,25 kroner til 3,50 kroner per aksje, som følge av de gode resultatene.
15 dager siden
Nidar har hatt et rekordhøyt salg av påskegodt i år, selv om priskrigen ikke var like intens som i fjor. Mange butikker melder om at de er utsolgt for populære varer som marsipanpølser, til tross for høyere priser enn i fjor. Kiwi og Coop bekrefter at enkelte butikker kan være tomme for påskegodteri. Rema 1000 opplyser at de har god beholdning og har valgt å fokusere på å kutte prisene på frukt, grønt og andre viktige påskevarer.
1 måned siden
I 2024 opplevde Extra størst vekst i dagligvaremarkedet, mens Kiwi fortsatt er den største kjeden. Lavpriskjedene øker sin popularitet på bekostning av andre segmenter. Rema 1000 understreker at de gir kundene mest mat for pengene, mens Kiwi fokuserer på organisk vekst. Meny forsøker å balansere markedet med fokus på kvalitet og matmangfold. Netthandelen, anført av Oda, fortsetter å vokse, til tross for interne utfordringer. Dagligvaremarkedet preges av konkurranse og ulike strategier for å tiltrekke kunder.
13 dager siden
Nordby shoppingcenter satte ny besøksrekord i påsken, til tross for at den svenske kronen er rekordhøy. Mange nordmenn ser ut til å prioritere tradisjonen med å handle i Sverige, og flere kunder forteller at de ikke tenker så mye over kronekursen. De handler gjerne varer som kjøtt, godteri og drikkevarer. Senterlederen og butikksjefen melder om svært gode salgstall. En forbrukerøkonom understreker viktigheten av å planlegge handleturen for å sikre at det faktisk lønner seg.
2 måneder siden
Lavpriskjeden Europris ekspanderer med flere nye butikker. Nylig åpnet de en butikk i Asker, og planlegger åpninger på Bekkestua, Grim, Fritzøe Brygge, Holmlia senter og Arkaden i Stavanger. Selskapet opplevde en økning i omsetningen til 4,4 milliarder kroner og en fortjeneste på 569 millioner kroner før skatt i fjerde kvartal. Europris forklarer suksessen med å forutse kundenes behov og optimalisere kampanjer, men er samtidig dyrest i Nettavisens vedtest.
3 måneder siden
Europris opplevde sterk vekst og økt lønnsomhet i fjerde kvartal 2024, med en omsetning på 4,4 milliarder kroner og en driftsmargin på over 20 prosent. Selskapet planlegger å utvide med syv nye butikker, hovedsakelig i Stor-Oslo, samtidig som butikken i Tromsø stenges. Veksten skyldes nå økt salgsvolum, ikke bare prisøkninger, noe som ifølge toppsjefen gir kundene mer for pengene. Eierne kan glede seg over et økt utbytte på 3,50 kroner per aksje. Europrissjefen mener konkurransen er god og har blitt tøffere de siste årene, med aktører som Normal, Dollarstore og Rusta som utfordrere.
1 måned siden
Dagligvaremarkedet i Norge vokste til 266 milliarder kroner i 2024, en økning på 5,1 prosent, hovedsakelig drevet av prisvekst. Tradisjonelle dagligvarebutikker som Kiwi og Rema 1000 står for størstedelen av salget, men lavprisbutikker øker sin markedsandel. Samtidig viser rapporten en nedgang i antall nærbutikker, bredsortimentsbutikker, bensinstasjoner og kiosker. Kjedenes egne merkevarer har også hatt en liten økning i omsetning.
3 måneder siden
Europris presenterer sterke resultater for fjerde kvartal med en omsetning på 4,38 milliarder kroner, opp fra 3,07 milliarder året før, inkludert oppkjøpet av ÖoB. Selv om analytikerne forventet noe høyere inntekter, er selskapet fornøyd med salgsveksten og forbedret bruttomargin. De foreslår et utbytte på 3,5 kroner per aksje, en økning fra 3,25 kroner året før. Europris-sjefen fremhever evnen til å forutse kundenes behov og optimalisere kampanjer som nøkkelen til suksess. Selskapet er verdsatt til 12,9 milliarder på Oslo Børs, med Folketrygdfondet som største eier.
3 måneder siden
Oslo Børs hadde en positiv dag med en hovedindeksøkning på 0,5 prosent. Kid-konsernet utmerket seg med sterk omsetningsvekst og en betydelig aksjeoppgang, den største siden 2020. Staten solgte sine aksjer i Aker Solutions, noe som førte til et kursfall for selskapet. Norse Atlantic rapporterte rekordhøy fyllingsgrad og passasjervekst. I tillegg kom det nyheter fra flere andre børsnoterte selskaper, inkludert Bakkafrost, TGS, Salmon Evolution, Nordic Halibut og Petronor, som alle presenterte resultater eller annen relevant informasjon.