Julehandelen i norske kjøpesentre økte med 3,8 prosent sammenlignet med 2023, ifølge tall fra Virke. Dette overgikk deres forventning om en vekst på 3,5 prosent.
Virke mener den økonomiske bedringen er positiv for både forbrukere og handelsstanden, og at veksten kan bidra til at mange butikker er bedre rustet fremover. Undersøkelsen omfatter handelen i uke 47 til 52 i 221 kjøpesentre, men inkluderer ikke butikkhandel utenfor kjøpesentrene eller netthandel.
Virke antar at tallene gir en god indikasjon på den totale detaljhandelen. For mat og drikke var veksten mer moderat enn forventet, muligens på grunn av økt grensehandel og priskampanjer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Til tross for uendrede renter, viser tall fra Nets at nordmenn julehandler for rekordhøye summer i 2024. Omsetningen har økt betydelig både på nett og i fysiske butikker, spesielt innen klær og sko. Samtidig ser man en nedgang i salg av smykker og blomster. Forbruket på restauranter og barer har også økt. Sentralbanksjefen forventer at det private forbruket vil fortsette å stige, drevet av økte inntekter og bedre kjøpekraft. Enkelte forbrukere har imidlertid valgt å redusere julegaveinnkjøp for å fokusere på andre verdier.
4 måneder siden
Til tross for at tall fra BankAxept viste en nedgang i julehandelen, anslår næringsorganisasjonen Virke at den totale julehandelen økte med 3,5 prosent sammenlignet med fjoråret. Sjefanalytiker i Virke, Runar Wiksnes, mener BankAxepts tall ikke gir et korrekt bilde av julehandelen, da de inkluderer andre bransjer enn butikker, og ikke fanger opp netthandel. Han peker også på at færre søndager i måleperioden i fjor og en synkende markedsandel for BankAxept påvirker tallene. I tillegg har Black Week og andre tilbud i november trolig flyttet deler av julehandelen fra desember.
4 måneder siden
Tall fra Virke viser at nordmenn i snitt vil bruke 24 900 kroner på julehandelen i november og desember, inkludert gaver, dagligvarer og vinmonopol. Totalt anslås julehandelen å nå 138,7 milliarder kroner, en økning på 3,5 prosent fra i fjor. Samtidig viser en undersøkelse fra Respons Analyse for Sparebank 1 at nordmenn planlegger å bruke 8330 kroner ekstra til jul, en nedgang på fem prosent fra året før. Forbrukerøkonom Magne Gundersen peker på høye renter som en årsak til at mange ønsker å redusere utgiftene. Han advarer mot å bruke mer enn man har råd til og oppfordrer til planlegging for å unngå økonomiske feller.
4 måneder siden
Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.
2 måneder siden
Detaljhandelen i Norge viser en positiv utvikling med en økning på 1,1 prosent fra desember til januar, ifølge sesongjusterte tall fra SSBs varehandelsindeks. Økningen kommer etter en periode med flat utvikling siden starten av 2023, og en nedgang fra november til desember. Særlig salg av møbler bidro til den positive utviklingen. SSBs varehandelsindeks måler utviklingen i varehandelen og publiseres månedlig.
4 måneder siden
Søndagsåpne butikker har ført til økt handel ved Strømmen storsenter, spesielt i timene før håndball-EM-finalen. Senterlederen melder om bedre omsetning de siste tre dagene sammenlignet med fjoråret, og at julehandelen er avgjørende for årsomsetningen etter en treg start på året. Kaféer og spisesteder har også hatt god omsetning. Samtidig har den økte trafikken rundt senteret ført til lange køer, ifølge Vegtrafikksentralen. Senterlederen håper nå på kaldere vær og snø for å øke salget i sports-, sko- og klesbutikkene.
4 måneder siden
Nordmenn strømmer til Sverige for å handle julevarer, tiltrukket av lavere priser. Butikker ved grensen opplever en betydelig økning i kundetall sammenlignet med fjoråret. Populære varer inkluderer kjøtt, ost, brus og apotekvarer. Enkelte kunder påpeker at man må være bevisst for å finne de beste tilbudene. Tall fra SSB viser en økning i grensehandelen på 1,2 milliarder kroner fra samme periode i fjor, noe som bekrefter trenden med økt handel over grensen.
4 måneder siden
Nordmenn trosser dyrtiden og kjøper dyre julegaver som AirPods, store TV-er og avanserte robotstøvsugere. Elektronikk er populært, men også tradisjonelle gaver som bøker og brettspill selger godt. Sminkespeil har overraskende blitt en bestselger. Butikkene ser en økning i salg av premiumprodukter, til tross for økonomisk usikkerhet. Nye trender inkluderer «kjærestespill» og leker for voksne. Mange startet julehandelen tidlig, men butikkene forventer fortsatt stor pågang de siste dagene før jul.
4 måneder siden
Dagligvarekjeden Extra opplever en tradisjonell salgsøkning av dobørster i ukene før jul. Salget øker gradvis, med en markant topp i uken før jul. I uke 51 i fjor var økningen på 65 prosent sammenlignet med gjennomsnittet for 2023. Kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop Norge antar at dette skyldes både økt forbruk av fet mat og et ønske om et presentabelt bad til julegjester. Extra har også solgt nesten dobbelt så mange pakker dopapir etter et priskutt. Rema 1000 og Kiwi har ikke kommentert sine salgstall for dobørster.
4 måneder siden
Detaljhandelen i Norge opplevde en liten økning på 0,3 prosent fra oktober til november 2024, ifølge sesongjusterte tall fra SSB. Denne økningen følger en flat trend som har vart det siste året. Spesielt butikker innenfor kategorien 'annen butikkhandel i spesialforretninger', som inkluderer salg av klær og kosmetikk, bidro til veksten. Samtidig fortsatte bensinstasjoner å oppleve en nedgang i omsetningen. I oktober var økningen i detaljhandelen 0,2 prosent. Tallene er basert på omsetningen av varer som mat, drikke, klær, elektronikk, møbler og byggevarer.
4 måneder siden
Grensehandelen opplever rekordhøy vekst i 2024, spesielt før jul, med butikker som Maxi Mat Nordby som setter nye omsetningsrekorder. Nordmenn handler i nabolandet på grunn av lavere priser, spesielt på matvarer som ribbe, godteri og brus. Virke er bekymret for at denne økningen går på bekostning av norske arbeidsplasser og omsetning, og ber regjeringen om å vurdere tiltak. De mener at grensehandelen har blitt så stor at den nesten er en del av Norge, med nordmenn som både jobber og handler der.
1 måned siden
Butikksjefer rapporterer om økt salg av dyrere produkter, drevet av gode lønnsoppgjør og fallende inflasjon som gir nordmenn bedre kjøpekraft. Møbelringen ser en økning i alle priskategorier for stue, kjøkken og soverom, og tror folk bruker mer penger på hus og hjem. Boligbyggere forventer også økt aktivitet og høyere priser på nybygg. Denne økningen i forbruk kan imidlertid føre til økt inflasjon, noe som potensielt kan påvirke Norges Banks beslutning om rentekutt.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler den økte handelen i svenske grensebutikker under vinterferien, hvor nordmenn strømmer til for å kjøpe billige varer. Butikksjefer ved Nordby Supermarked og MaxiMat rapporterer om fulle butikker og betydelig høyere omsetning sammenlignet med vanlige uker, med en økning på opptil 50 prosent. De mest populære varene er typiske grensehandelsvarer som brus, sukkervarer, tobakk og alkohol, og kundene fyller gjerne handlevognene til randen.
4 måneder siden
Prisene på julemat har steget betydelig de siste tre årene, ifølge tall fra SSB analysert av forbrukerøkonom Thea Olsen. Vanlige julevarer som svinekjøtt, lam og torsk har økt med nesten 40 prosent, mens ketchup og sennep har økt med hele 60 prosent. Den totale prisøkningen for julemat er i gjennomsnitt 38 prosent. Olsen understreker at det er store variasjoner i pris, og oppfordrer forbrukere til å sammenligne priser, planlegge innkjøp og vurdere spleiselag for å redusere kostnadene. Hun minner også om at gjester ofte ønsker å bidra økonomisk, og bør tilby seg å ta med mat eller drikke.
4 måneder siden
Butikker opplever stor etterspørsel etter strømidler og tine-salt på grunn av glatte veier og fortau. Biltema har sett en vekst på over 150 prosent i salget av disse varene i desember, sammenlignet med fjoråret. Felleskjøpet melder også om økt salg av strømidler. Salget av batteridrevne snøfresere har hatt en betydelig økning, mens salget av bensindrevne snøfresere er på samme nivå som i fjor. Biltema har god varetilgang, men kan oppleve tomme hyller i korte perioder, spesielt i romjulen på grunn av færre arbeidsdager.