Til tross for at tall fra BankAxept viste en nedgang i julehandelen, anslår næringsorganisasjonen Virke at den totale julehandelen økte med 3,5 prosent sammenlignet med fjoråret. Sjefanalytiker i Virke, Runar Wiksnes, mener BankAxepts tall ikke gir et korrekt bilde av julehandelen, da de inkluderer andre bransjer enn butikker, og ikke fanger opp netthandel.
Han peker også på at færre søndager i måleperioden i fjor og en synkende markedsandel for BankAxept påvirker tallene.
I tillegg har Black Week og andre tilbud i november trolig flyttet deler av julehandelen fra desember.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Tall fra Virke viser at nordmenn i snitt vil bruke 24 900 kroner på julehandelen i november og desember, inkludert gaver, dagligvarer og vinmonopol. Totalt anslås julehandelen å nå 138,7 milliarder kroner, en økning på 3,5 prosent fra i fjor. Samtidig viser en undersøkelse fra Respons Analyse for Sparebank 1 at nordmenn planlegger å bruke 8330 kroner ekstra til jul, en nedgang på fem prosent fra året før. Forbrukerøkonom Magne Gundersen peker på høye renter som en årsak til at mange ønsker å redusere utgiftene. Han advarer mot å bruke mer enn man har råd til og oppfordrer til planlegging for å unngå økonomiske feller.
3 måneder siden
Julehandelen i norske kjøpesentre økte med 3,8 prosent sammenlignet med 2023, ifølge tall fra Virke. Dette overgikk deres forventning om en vekst på 3,5 prosent. Virke mener den økonomiske bedringen er positiv for både forbrukere og handelsstanden, og at veksten kan bidra til at mange butikker er bedre rustet fremover. Undersøkelsen omfatter handelen i uke 47 til 52 i 221 kjøpesentre, men inkluderer ikke butikkhandel utenfor kjøpesentrene eller netthandel. Virke antar at tallene gir en god indikasjon på den totale detaljhandelen. For mat og drikke var veksten mer moderat enn forventet, muligens på grunn av økt grensehandel og priskampanjer.
4 måneder siden
Til tross for uendrede renter, viser tall fra Nets at nordmenn julehandler for rekordhøye summer i 2024. Omsetningen har økt betydelig både på nett og i fysiske butikker, spesielt innen klær og sko. Samtidig ser man en nedgang i salg av smykker og blomster. Forbruket på restauranter og barer har også økt. Sentralbanksjefen forventer at det private forbruket vil fortsette å stige, drevet av økte inntekter og bedre kjøpekraft. Enkelte forbrukere har imidlertid valgt å redusere julegaveinnkjøp for å fokusere på andre verdier.
4 måneder siden
Til tross for dyrtiden, melder butikker om god julehandel med økt salg sammenlignet med fjoråret. Spesielt populære er merkevarer som Lululemon, Ugg og det norske merket Caspara. Helsefokuserte gaver som lysterapilamper og elektronikk som airfryers er også ettertraktet. I tillegg er det stor etterspørsel etter brettspill som Kluster, Lego-blomster, treredskaper, stekepanner og Mummikopper. Mange butikker opplever at kundene bruker mer penger per gave i år. Det er en forsiktig salgsvekst, spesielt for tekstil og utstyr til hus og hjem, mens sportsbutikker har det tøffere.
4 måneder siden
Søndagsåpne butikker har ført til økt handel ved Strømmen storsenter, spesielt i timene før håndball-EM-finalen. Senterlederen melder om bedre omsetning de siste tre dagene sammenlignet med fjoråret, og at julehandelen er avgjørende for årsomsetningen etter en treg start på året. Kaféer og spisesteder har også hatt god omsetning. Samtidig har den økte trafikken rundt senteret ført til lange køer, ifølge Vegtrafikksentralen. Senterlederen håper nå på kaldere vær og snø for å øke salget i sports-, sko- og klesbutikkene.
4 måneder siden
Nordmenn trosser dyrtiden og kjøper dyre julegaver som AirPods, store TV-er og avanserte robotstøvsugere. Elektronikk er populært, men også tradisjonelle gaver som bøker og brettspill selger godt. Sminkespeil har overraskende blitt en bestselger. Butikkene ser en økning i salg av premiumprodukter, til tross for økonomisk usikkerhet. Nye trender inkluderer «kjærestespill» og leker for voksne. Mange startet julehandelen tidlig, men butikkene forventer fortsatt stor pågang de siste dagene før jul.
4 måneder siden
Dagligvarekjeden Extra opplever en tradisjonell salgsøkning av dobørster i ukene før jul. Salget øker gradvis, med en markant topp i uken før jul. I uke 51 i fjor var økningen på 65 prosent sammenlignet med gjennomsnittet for 2023. Kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop Norge antar at dette skyldes både økt forbruk av fet mat og et ønske om et presentabelt bad til julegjester. Extra har også solgt nesten dobbelt så mange pakker dopapir etter et priskutt. Rema 1000 og Kiwi har ikke kommentert sine salgstall for dobørster.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer den tilsynelatende motsetningen mellom nordmenns opplevelse av dårlig økonomi og de faktiske økonomiske tallene. Til tross for lav arbeidsledighet, reallønnsvekst og høyt konsum, opplever mange nordmenn økonomien som vanskelig. Forbrukertillitsindeksen viser at et flertall tror økonomien er dårligere enn før og vil forverres. Økonomer mener denne oppfatningen er påvirket av psykologiske faktorer og mediedekning, og ikke samsvarer med de faktiske økonomiske indikatorene. Undersøkelser viser at Norge har et av de høyeste konsumnivåene i Europa, og at julehandelen forventes å øke.
2 måneder siden
Detaljhandelen i Norge viser en positiv utvikling med en økning på 1,1 prosent fra desember til januar, ifølge sesongjusterte tall fra SSBs varehandelsindeks. Økningen kommer etter en periode med flat utvikling siden starten av 2023, og en nedgang fra november til desember. Særlig salg av møbler bidro til den positive utviklingen. SSBs varehandelsindeks måler utviklingen i varehandelen og publiseres månedlig.
4 måneder siden
Detaljhandelen i Norge opplevde en liten økning på 0,3 prosent fra oktober til november 2024, ifølge sesongjusterte tall fra SSB. Denne økningen følger en flat trend som har vart det siste året. Spesielt butikker innenfor kategorien 'annen butikkhandel i spesialforretninger', som inkluderer salg av klær og kosmetikk, bidro til veksten. Samtidig fortsatte bensinstasjoner å oppleve en nedgang i omsetningen. I oktober var økningen i detaljhandelen 0,2 prosent. Tallene er basert på omsetningen av varer som mat, drikke, klær, elektronikk, møbler og byggevarer.
3 måneder siden
Nordmenns forbruksgjeld økte med 13,5 milliarder kroner i 2024, og nådde 173,2 milliarder ved årets slutt. Julehandelen alene bidro med en milliard i økning. Ifølge Gjeldsregisteret er dette det høyeste nivået siden før pandemien i 2020, og det bryter med trenden de fire foregående årene hvor gjelden gikk ned fra november til desember. En betydelig del av gjelden, 34,3 milliarder, er ikke rentebærende, men dette er likevel en økning på 18 prosent fra året før, og det høyeste som er målt siden Gjeldsregisteret ble lansert i 2019.
4 måneder siden
En fersk undersøkelse viser at de fleste nordmenn hevder å ikke spise Grandiosa i julen, men salgstallene forteller en annen historie. Coop har hatt stor suksess med kampanjer der Grandiosa selges til redusert pris, og salget øker betydelig i førjulstiden. Til tross for at mange sier de ikke spiser pizzaen i julen, selges det store mengder, spesielt i forbindelse med kampanjer. Historiske data viser en økning i salget på rundt 20 prosent i juletiden, noe som tyder på at mange foretrekker raske og praktiske måltider i den travle førjulstiden.
4 måneder siden
Salget av dobørster opplever en markant økning rett før jul, ifølge Coop. Salget øker betraktelig i de to siste ukene før jul, med en topp i uke 51. Årsaken til den økte etterspørselen antas å være både praktisk og estetisk, da mange forbereder seg på julefeiring med mye mat og gjester. Eksperter anbefaler å bytte dobørste oftere jo flere som bor i husstanden, og at den rengjøres jevnlig for å forlenge levetiden. Det anbefales å skylle børsten etter bruk og eventuelt la den ligge i en klorinblanding.
3 måneder siden
Matvareprisene i Norge opplevde en nedgang på 2,2 prosent fra november til desember, ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Denne nedgangen kommer etter en periode med prisstigning i oktober og november. Prisfallet skyldes i hovedsak juletilbud og kampanjer på typiske julevarer. Til tross for nedgangen i desember, er matvareprisene samlet sett 4 prosent høyere enn i desember året før.
3 måneder siden
Flere dagligvarekjeder i Norge melder om utfordringer med varelevering og tomme hyller etter jul og nyttår. Hovedårsakene er høyt salg i forbindelse med julekampanjer, mange røde dager, og vanskelige værforhold med snø som har forsinket transporten. Selv om det ikke er mangel på svinekjøtt, har enkelte butikker opplevd å gå tom for svinekoteletter. I tillegg har det blitt vanskeligere å få tak i kaffe og sjokolade på grunn av redusert produksjon. Dagligvareekspert Ivar Pettersen forventer en moderat prisstigning på matvarer i januar, men påpeker at usikkerheten er stor for 2025 på grunn av handelspolitikk.