Idrettsklubben Start har lansert en gratis «Blivakker-billett» for barn, noe som har skapt reaksjoner. Forbrukerrådet mener billetten kan være ulovlig, da navnet kan gi barn tanker om at de ikke er bra nok.
Start forsvarer seg med at Blivakker spanderer billettene for å gjøre det lettere for familier å gå på kamp, og at det er naturlig å bruke sponsorens navn. Blivakker sier de ønsker å bidra til at barn kan se fotball gratis.
Start vil nå ta dialog med Forbrukerrådet for å sikre at de holder seg innenfor markedsføringsloven. Også tidligere har Blivakker skapt debatt i forbindelse med sponsoravtaler, da spillere nektet å spille med logoen på draktene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Fotballklubben Våg FKs sponsoravtale med skjønnhetskjeden «Blivakker» har skapt intern uro. Damelaget vurderer å ikke bruke draktene med «Blivakker»-logoen, og flere spillere og foreldre er kritiske til budskapet. Tidligere landslagsspiller Marit Helene Fiane Grødum mener logoen sender feil signaler til unge jenter. Våg FK beklager at saken har havnet i media, men understreker at sponsorinntektene er viktige for klubbens drift. «Blivakker» sier de ikke ønsker å definere skjønnhet, men fremme mangfold. Norges Fotballforbund blander seg ikke inn i klubbenes sponsorvalg.
26 dager siden
Siggerud IL har trukket alle lag som er et resultat av samarbeidet med det private fotballakademiet Team Next Norway (TNN). TNN-grunnlegger John Ole Dybdal kritiserer avgjørelsen og mener klubben hindrer barn i å spille fotball. Han anklager også Norges Fotballforbund (NFF) for trakassering og for å aktivt jobbe mot akademiet. NFF mener TNN utfordrer fundamentet for norsk idrett ved å forsøke å få tilgang til deres infrastruktur samtidig som de distanserer seg fra deres verdigrunnlag. NFF Oslo avviser at de har gitt beskjed om at klubber ikke skal spille mot private aktører, men bekrefter dialog med klubber om treningskamper mot private aktører.
21 dager siden
Siggerud IL trakk nylig alle lag som var et resultat av et samarbeid med det private fotballakademiet Team Next Norway (TNN). Dette skjedde etter et vedtak på årsmøtet om å avvise alle former for samarbeid med TNN. En fotballpappa, Jens Ellingsson, reagerer sterkt på dette, da han mener det er et brudd på barnas rettigheter når de nektes kamptilbud. NFF Oslo mener Siggeruds vedtak er lovlig og innenfor klubbens handlingsrom, men oppfordrer de berørte barna til å finne andre klubber. Siggerud IL uttaler at de vil jobbe videre med å etablere et tilbud for de medlemmene som velger å forbli i klubben.
1 måned siden
Siggerud IL vurderer et samarbeid med det private fotballakademiet Team Next Norway (TNN) for å hente 60-70 nye spillere i alderen 9-14 år. Bakgrunnen er få spillere og fare for at klubbens fotballtilbud vil forsvinne. Planen er å opprette egne lag for TNN-spillerne og differensiere mellom lek- og konkurransefotball. Tiltaket har skapt debatt, der noen frykter usunn barneidrett og har varslet Oslo fotballkrets. Klubben forsvarer planen med at alternativet er avvikling, og at de vil følge NIFs barneidrettsbestemmelser. De ser primært fordeler som økt aktivitet, flere muligheter og økte inntekter.
2 måneder siden
Flere sykehus i Norge praktiserer egenbetaling for bedøvelse av barn, selv om helsetjenester for barn under 16 år skal være gratis. Dette gjelder blant annet bedøvelsesplaster som brukes før sprøytestikk. Foreldre beskriver ordningen som kynisk og urettferdig, spesielt for familier med barn som trenger hyppige prosedyrer. Rødt kritiserer praksisen og mener gratis helsehjelp må gjelde alle barn. Helseminister Jan Christian Vestre har lovet å rydde opp og har bedt om en oversikt fra alle sykehus for å sikre lik behandling.
5 dager siden
De nye reglene for markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn har skapt stor usikkerhet i idretten og næringslivet. Kristiansand Ishockeyklubb fryktet at isprodusenten Hennig-Olsen, en viktig sponsor, kunne miste muligheten til å ha logoen sin på drakter. Regjeringen har imidlertid klargjort at sponsing fortsatt er tillatt, selv om logoen er knyttet til usunne produkter. Bransjeorganisasjonen NHO Mat og Drikke opplever stor forvirring blant sine medlemmer om hvordan reglene skal tolkes, særlig rundt definisjoner av barn, hva som regnes som søtt pålegg, og markedsføring av sunnere alternativer. Helse- og omsorgsdepartementet mener forskriften er tydelig og jobber med en veileder for å klargjøre reglene ytterligere. NHO Mat og Drikke er invitert til å bidra i dette arbeidet.
3 måneder siden
En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.
6 dager siden
Bryne Fotballklubb ga bort et kopplam som premie til banens beste spiller under en kamp, noe som har skapt sterke reaksjoner. Dyrebeskyttelsen Norge mener stuntet bryter dyrevelferdsloven og planlegger å varsle Mattilsynet. Klubben forklarer at lammet kun var med som et symbol, at dyrevelferden ble ivaretatt, og at bonden var til stede. Spilleren Axel Kryger støtter stuntet, men har mottatt både kritikk og støtte. Dyrebeskyttelsen kaller handlingen dyreplageri og påpeker at sau er flokkdyr som ikke bør utsettes for slike påkjenninger. Saken har fått stor oppmerksomhet i sosiale medier, men klubben angrer ikke på stuntet.
26 dager siden
Oslo Arbeiderparti ønsker å innføre en ordning der utbyggere av store boligprosjekter må bidra økonomisk til bygging av idrettsanlegg. Partiet mener dette er nødvendig for å sikre barn og unge tilgang til idrett i områder med mye boligbygging, hvor kapasiteten er sprengt. Forslaget møter motstand fra Norske Boligbyggelags Landsforening, som frykter at det vil føre til økte boligpriser for boligkjøpere. Oslo Ap foreslår også endringer i spillemiddelordningen for å prioritere fylker og områder med underdekning av idrettsanlegg, samt levekårsutsatte byområder.
3 måneder siden
En reklamefilm fra Nidar, der langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo er halvnaken mens han spiser seigmenn, har skapt debatt. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen bryter markedsføringsloven og bidrar til kroppspress, spesielt siden den markedsfører godteri rettet mot barn og unge. Skiforbundet inngikk et samarbeid med Nidar etter at andre sponsorer trakk seg, noe som har blitt kritisert av tidligere langrennsløper Martin Johnsrud Sundby. Orkla, som eier Nidar, hevder reklamen er ment som en parodi og ikke har til hensikt å skape kroppspress, men advokat Haug mener dette ikke fritar dem fra loven.
25 dager siden
Det har oppstått en konflikt blant Bodø/Glimt-supportere angående en planlagt stilleaksjon under lørdagens hjemmekamp mot HamKam. Facebook-gruppen «Glimt i hjertet» kritiserer supporterklubben J-Feltets plan om å være stille i 15 minutter, og hevder at mange supportere frykter å si sin mening i frykt for å bli hengt ut. De mener aksjonen skaper splittelse og rammer spillerne negativt. J-Feltet forsvarer seg med at protesten handler om medlemsdemokratiet i norsk fotball, og ikke er rettet mot laget. Lignende aksjoner har tidligere blitt gjennomført på andre stadioner i Norge. Over 5000 billetter er solgt til kampen.
4 måneder siden
Artikkelen tar for seg bekymringen rundt overflod av julegaver til barn og det økende fokuset på dyre gaver. Isabelle Ringnes mener foreldre må begrense antall gaver for å lære barna verdien av dem. Ole Robert Reitan deler erfaringer om at hans familie måtte redusere antall gaver fordi barna ble overveldet. Samtidig viser Vipps' digitale ønskelister at mange nordmenn ønsker seg kostbare gaver. Vipps har fått kritikk for å bidra til kjøpepress, men argumenterer for at de bidrar til færre bomkjøp. De har også lansert lister med forslag til gratis gaver.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
4 måneder siden
AUF-leder Gaute Børstad Skjervø har foreslått at Norge skal boikotte EM-kvalifiseringskamper mot Israel og at israelske barn skal utestenges fra Norway Cup. Han argumenterer for at samme moral bør gjelde for Israel som for Russland, som er utestengt fra FIFA. Det påpekes imidlertid at russiske barn ikke er utestengt fra Norway Cup, da de fikk delta i 2022 etter politisk press. Artikkelforfatteren mener at idrett bør samle barn fra alle land, og at barn ikke er ansvarlige for voksnes krigføring. Å utestenge israelske barn fra Norway Cup blir derfor sett på som en feilvurdering, da idrett kan bygge samhold og fred.
4 måneder siden
Priskrigen på juleøl mellom dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000, Kiwi og Oda har ført til at prisen på en halvliter juleøl er redusert til under 20 kroner flere steder. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse kritiserer dette som uansvarlig og mener det kan bidra til økt alkoholforbruk i julen, noe som kan ramme barn i familier med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene forsvarer seg med at prisreduksjonene skyldes hard konkurranse og understreker at de følger regelverket for markedsføring av alkohol. Samtidig fremhever de økte rabatter på alkoholfrie alternativer, som har opplevd en betydelig salgsøkning.