Plattformselskapet Bolt har saksøkt den norske staten etter innføringen av nye drosjeregler som krever at de etablerer en drosjesentral. Bolt argumenterer med at dette vil føre til mindre fleksibilitet for sjåførene og dyrere tjenester for kundene.
Selskapet mener også at de nye reglene er i strid med EØS-regelverket, da de hindrer fri etablering og konkurranse i drosjemarkedet.
Bolt fremhever at de tilbyr en trygg og sporbar tjeneste via sin app, og at alternative løsninger de har foreslått ikke har blitt vurdert av regjeringen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Bolt saksøker den norske staten etter innføringen av nye regler for drosjenæringen. Reglene, som trer i kraft 1. mars, krever at plattformselskaper som Bolt oppretter en drosjesentral for å operere i Norge. Bolt mener dette vil redusere fleksibiliteten for sjåførene og føre til dyrere tjenester for kundene. Selskapet hevder også at de nye reglene er i strid med EØS-regelverket og at regjeringen ikke har lyttet til deres argumenter. Norgessjefen i Bolt, Thomas Barbo, uttaler at søksmålet er nødvendig for å kunne fortsette å tilby rimelige og tilgjengelige taxitjenester.
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.
3 måneder siden
Nye makspriser for taxi i storbyene er innført for å beskytte kunder mot urimelig høye priser og presse useriøse aktører ut av markedet. Taxiselskapet Taxi 1 mener imidlertid at de nye prisene slår feil ut og rammer de seriøse aktørene. De frykter å tape betydelig omsetning og har klaget til Næringsdepartementet, og vurderer å saksøke staten. Taxi 1 mener det finnes andre virkemidler for å bekjempe useriøse aktører og at myndighetene har satt prisene for lavt. Regjeringen på sin side mener tiltaket vil bidra til å seriøsere drosjenæringen og luke ut useriøse aktører.
23 dager siden
Det har oppstått en ordkrig mellom Safedrive og regjeringen angående et forslag om å forby varsling av trafikkontroller. Safedrive hevder at regjeringen i praksis vil forby deres tjeneste, noe regjeringen avviser kontant. Regjeringen ønsker å forby varsling av trafikkontroller som fart, rus og bilbelte, men vil tillate varsling av hindringer og dyr i veibanen. Safedrive mener dette vil ramme dem hardest fordi deres enhet er lett synlig i bilene, mens konkurrenter bruker apper. Politiet mener varsling av kontroller er en fordel for kriminelle. Saken har skapt stort engasjement, og Samferdselsdepartementet har mottatt mange høringssvar. Safedrive truer med å legge ned bedriften og miste 80 arbeidsplasser dersom forbudet innføres.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler innføringen av nye maksprisregler for taxi i Oslo fra 1. januar, som følge av mange klager på høye priser. Thea Gudmundsen opplevde en taxitur på 11 minutter som kostet 626 kroner, men samme tur vil koste 314 kroner med de nye reglene. Hun har fått mange kommentarer på TikTok fra andre som har opplevd det samme. Frislippet i taxinæringen i 2020 førte til en økning i antall taxiløyver og priser. Flere reisende, som Cato Bratbakk og Astrid Hedvig Thorbjørnsen, foretrekker nå taxi-apper for å få en forutsigbar pris og økt sikkerhet, selv med de nye maksprisene.
2 måneder siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
4 måneder siden
Konkurransetilsynet vurderer å gripe inn i sammenslåingen av Vy og Flytoget, da de mener den kan hindre effektiv konkurranse. Tilsynet frykter at sammenslåingen kan føre til høyere priser, redusert kvalitet og mindre innovasjon innen persontransport på jernbane. Regjeringen argumenterte for sammenslåingen for å bedre togtilbudet på Østlandet, men Konkurransetilsynet er uenig og mener den kan svekke tilbudet til kundene. Tilsynet understreker at de ikke er sikre på utfallet, men at det er rimelig grunn til å anta at konkurransen vil hemmes.
4 måneder siden
Drosjenæringen står overfor en stor utfordring med flere rapporterte tilfeller av seksuelle overgrep i drosjer. Flere drosjesjåfører er dømt for overgrep, og det er en økende bekymring for passasjersikkerheten. Drosjeselskaper som Oslo Taxi og Bolt jobber med tiltak for å øke tryggheten, inkludert opplæring av sjåfører og varslingstjenester. Dereguleringen av drosjenæringen i 2019 har ført til en økning i antall sjåfører og mindre kontroll, men det blir innført krav om tilknytning til drosjesentraler fra 2025. Det er et ønske om strengere reguleringer og bedre kontroll av sjåfører for å sikre tryggere drosjeturer.
28 dager siden
Selskapet Safedrive truer med å flytte virksomheten ut av Norge dersom regjeringen forbyr varsling av trafikkontroller. Regjeringen mener slike varslinger er trafikkfarlige og vil fremme et lovforslag om forbud. Safedrive mener på sin side at tjenesten virker preventivt og at regjeringen mangler et solid faktagrunnlag. Utrykningspolitiet støtter forbudet og mener varslingene undergraver effekten av uanmeldte kontroller, og viser til tilfeller der ruspåvirkede sjåfører har unngått kontroll. Safedrive frykter for tap av arbeidsplasser i Norge dersom forbudet trer i kraft.
29 dager siden
Taxibransjen ber politiet om hjelp etter en økning i antall overgrepssaker i drosjer tilknyttet plattformselskaper siden 2022. Plattformene sjekker vandelen til sjåførene ved registrering, men får ikke beskjed om den endres senere. Bolt ønsker en digital løsning for å sjekke sjåførenes kjøretillatelse i sanntid, og har innført lydopptak og GPS-sporing. Fra april 2025 må alle sjåfører være tilknyttet en sentral, noe som gir selskapene større ansvar.
4 måneder siden
Regjeringen innfører en maksimalpris for taxitjenester i sentrale områder av større byer, som Oslo. Dette tiltaket, som trer i kraft 1. januar 2025, skal gi kundene trygghet mot urimelig høye priser ved praiing av taxi. Den nye forskriften setter et tak på avstands-, tids- og starttakster, og gjelder for kommuner med over 20.000 innbyggere og en befolkningstetthet på minst 80 personer per kvadratkilometer. Prisene vil være 30 prosent høyere enn i mindre kommuner. Forskriften er midlertidig og skal i utgangspunktet vare i ett år, mens regjeringen jobber med andre tiltak for å regulere drosjebransjen.
4 måneder siden
Et lovforslag om å gi Konkurransetilsynet økt makt til å gripe inn i konkurranseproblemer før lovbrudd er bevist, kritiseres for å bryte med rettsstatens prinsipper. Forslaget utfordrer legalitetsprinsippet, som krever lovhjemmel for inngrep, og maktfordelingsprinsippet ved å gi tilsynet en rolle som både anklager og dommer. Kritikere mener dette skaper uforutsigbarhet for næringslivet og kan føre til dyrere varer. Istedenfor foreslås det å styrke tilsynets ressurser for å avdekke faktiske lovbrudd.
27 dager siden
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) gir kommunene hjemmel til å stille klimakrav på alle bygge- og anleggsplasser, også private og statlige, noe som kan inkludere krav om elektriske redskaper. Sylvi Listhaug (FrP) og Julie Brodtkorb (MEF) kritiserer tiltaket og mener det vil føre til økte kostnader og svekke konkurransekraften til norske bedrifter. Bjelland Eriksen forsvarer tiltaket med at det er nødvendig for å redusere klimautslipp, fremme utslippsfri teknologi og at flere store kommuner har etterspurt dette.
2 måneder siden
Regjeringens forslag om Norgespris, en fastpris på 50 øre/kWh, vil komme i tillegg til eksisterende påslag og månedsavgifter fra strømsalgselskapene. Elisabeth Sæther i Energidepartementet presiserer at Norgespris er en finansieringsordning, og at konkurransen mellom strømselskaper vil fortsette. SV ønsker et statlig strømsalgsselskap for å fjerne mellomledd, mens FrP kritiserer forslaget for å være forhastet og ikke adressere prissmitte fra Europa. Fornybar Norge påpeker at Norgespris kan redusere lønnsomheten av energisparetiltak og solkraft.
3 måneder siden
SAS-sjef Kjetil Håbjørg uttrykker bekymring for høye skatter og avgifter i Norge, som han mener hindrer selskapet i å utvikle et bedre rutetilbud. Han oppfordrer Norge til å se til Sverige, som har fjernet sin passasjeravgift. Samtidig er Avinor-sjef Abraham Foss bekymret for at norske flyplasser skal bli utkonkurrert av København. Han mener det er et sjokk at avgiftene øker, og at det er viktig å finne langsiktige løsninger. SAS mener Avinor må ta ansvar for egne kostnader, mens Avinor fokuserer på digitalisering og effektivisering. SAS satser på USA og etablerer en global hub i København, men lover at dette ikke skal gå på bekostning av Norge.