Skomerket Kastel lanserer en ny bunadssko kalt EYKR, designet for å være like komfortabel som en joggesko. Forhåndsbestillingene har tatt helt av, og skodesigner Andreas Malo Dyb forteller om en enorm respons.
Vanligvis selger de praktiske sko, men denne gangen har de truffet en nerve med en bunadssko som kombinerer tradisjon og komfort. Annonsene i sosiale medier har skapt stort engasjement, og selv om de var forberedt på kritikk, har tilbakemeldingene vært overveldende positive.
Dyb fremhever at denne salgsmetoden setter kunden i førersetet, og at det er sluttbrukerne som definerer hvilke produkter som lykkes.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
7 dager siden
Etterspørselen etter løpesko øker kraftig i Norge, spesielt sko med karbonplate, ofte kalt «supersko». Mange løpere investerer i disse skoene for bedre ytelse og komfort. Tidligere friidrettsutøver Anders Aukland fremhever at karbonsko gir en behagelig sprett i steget og kan redusere belastning på beina. Samtidig mener Tor Fauske, daglig leder for Löplabbet, at mange kjøper dyre karbonplatesko uten å ha behov for dem. Han anbefaler ferske løpere å velge enklere sko som styrker fot og muskulatur for å unngå skader. Fauske påpeker også at «supersko» gir best effekt for løpere med høy fart og gode tider, og at de ikke nødvendigvis er egnet for alle. Salget av løpesko har økt betydelig siden pandemien, og Norge skiller seg ut ved at mange løpere bruker «supersko» også til trening, ikke bare konkurranse.
12 timer siden
Artist Sandra Lyng har lansert en utradisjonell bunadsskjorte gjennom sitt klesmerke. Skjorten har skapt debatt, men ble raskt utsolgt.
1 måned siden
Artikkelen fra Melk & Honning presenterer retro sneakers som er tilbake i motebildet. Adidas Campus 00, kjent for sitt avslappede design, og New Balance 530, beskrevet som en komfortabel «pappa-sko», er blant modellene som trekkes frem. Puma Speedcat, opprinnelig en racing-sko, nevnes som en modell vi kommer til å se mer av. Reebok Classic Club fremheves for sin allsidighet, mens New Balance 574 beskrives som en tidløs favoritt. Nike Dunk Low har fått en renessanse gjennom nye farger og samarbeid.
2 måneder siden
Adidas har lansert Adizero Adios Pro Evo 1, en svært lett løpesko til rundt 6000 kroner, som markedsføres for bruk i kun ett maratonløp. Dette har ført til kritikk fra klimaaktivister, som mener Adidas oppmuntrer til en bruk-og-kast-mentalitet. Adidas-sjef Bjørn Gulden avviser kritikken og påpeker at skoen kan brukes i flere løp og er primært ment for profesjonelle utøvere. Den norske løperen Karoline Bjerkeli Grøvdal bruker skoen, men anbefaler den ikke til mosjonister. Til tross for kritikken er etterspørselen stor, og Adidas kunne solgt mange flere eksemplarer av skoen.
10 dager siden
En løpebølge har truffet Norge, og sportsbutikkene melder om en kraftig økning i salg av løpesko og utstyr. XXL, Löplabbet og Intersport rapporterer om stor interesse, spesielt for konkurransesko og dyrere modeller. Nordmenn er opptatt av det nyeste utstyret, og løpevester og drikkesekker er blitt populært. Kundene er mer bevisste på hva de trenger, og etterspørselen etter «performance»-sko er stor. Spesielt «supertrainers» som Asics Superblast 2 er vanskelig å få tak i, da de raskt blir utsolgt.
1 dag siden
Etterspørselen etter dyre karbonsko har økt blant løpere. Eksperter stiller spørsmål ved om alle har nytte av dem.
2 måneder siden
Hjemme-slushmaskinen Ninja Slushi, kjent fra USA, Storbritannia og Japan, lanseres nå i Norge. Maskinen gir brukerne mulighet til å lage egne smakskombinasjoner, noe som har skapt engasjement på sosiale medier. Power starter forhåndssalg og forventer stor interesse, med referanse til at maskinen har vært utsolgt i USA. Prisen i Norge er satt til 4.499 kroner.
1 dag siden
Moderne tolkninger av bunaden, som fargerike skjorter, skaper debatt. Tradisjonalister kritiserer endringene, mens andre mener folk kan velge selv.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i salget av kiwi og bakepoteter hos flere dagligvarekjeder i Norge. Sosiale medier, spesielt TikTok, har skapt trender som fører til økt etterspørsel etter disse produktene. Norgesgruppen melder om over 100 prosent økning i salget av kiwi, grunnet påstander om at frukten kan forbedre søvn. Salget av bakepotet har også økt, inspirert av «Potetmannen98» på TikTok. Coop og Rema 1000 bekrefter også økt salg av bakepoteter, og Rema 1000 ser positivt på trenden som fremmer grønnsaker. Dagligvarekjedene jobber for å holde tritt med den plutselige etterspørselen.
3 måneder siden
Nettavisen har lansert «Dagens snakkis», et konsept der de presenterer en dagsaktuell sak med åpent kommentarfelt. Konseptet har som mål å samle diskusjoner og gi stemme til flere. Den første saken handlet om Sylvi Listhaug og fikk stor respons med 50.000 sidevisninger og over 100 kommentarer. En kommentar fikk 218 tomler opp, og saken fikk 430 kommentarer på Facebook. Sjefredaktør Gunnar Stavrum er fornøyd med engasjementet og mener konseptet bidrar til en folkelig og opplyst debatt. «Dagens snakkis» var en av de mest leste sakene den dagen, med lang lesetid.
2 måneder siden
Power har lansert Ninja Slushi i Norge etter stor suksess i USA og England. Slush-maskinen har innebygd kompressor og trenger dermed ikke is, noe som har skapt stor interesse. Allerede før helgen meldte Power om forventninger om stor pågang, og salgsstarten mandag morgen har bekreftet dette. Kommunikasjonssjef Silje Ensrud rapporterer at de selger en maskin i minuttet, og beskriver salget som "helt vilt!".
1 måned siden
Rema 1000 forbereder seg på et nytt innrykk av kunder etter at frosne granateplekjerner igjen er tilgjengelig i butikkene. Produktet ble raskt utsolgt etter lanseringen i februar, mye på grunn av en trend på TikTok. Dagligvarekjeden melder om en markant økning i salget av både ferske og hele granatepler. Rema 1000 har nå sikret syv tonn frosne granateplekjerner for å møte den forventede etterspørselen. De fremhever også sosiale mediers rolle i å skape trender rundt sunne matvarer, og ser positivt på den økte interessen for granateple.
2 måneder siden
Diplom-Is relanserer Plattfot-isen, en is formet som en fot, som først ble lansert på starten av 90-tallet. Ifølge Diplom-Is satte isen dype spor i norske ishjerter. Etter 34 år og stor etterspørsel relanseres nå isen. Formen var et hett diskusjonstema internt før lansering, med et ønske om å skape noe utenom det vanlige.
21 dager siden
YX Vågå har fått stor oppmerksomhet for sin oppfordring til kunder om å vise tålmodighet med ansatte som ikke snakker perfekt norsk. Et Facebook-innlegg om saken har fått tusenvis av reaksjoner, og arbeidsminister Tonje Brenna roser initiativet for å inkludere innvandrere i arbeidslivet. Daglig leder Lill-Bente Lian er overrasket over den positive responsen, som inkluderer støtte fra utlandet. Brenna mener YX Vågå viser hvordan arbeidsplasser kan bidra til integrering, og Lian håper flere bedrifter vil følge etter for å gi folk en sjanse.
1 måned siden
Lerum og Brynild lanserer sukkerfri saft med godteri-inspirerte smaker som Gomp, Seigmenn og Stupedama. Spesielt Stupedama-smaken har vakt oppsikt, med beskrivelser som spenner fra hostesaft til Jägermeister. Dette følger trenden med godteri-saft, der Fun Light (Orkla) var tidlig ute og planlegger nye smaker til sommeren. Smågodtsaften har vært en salgssuksess, men er kun tilgjengelig i en begrenset periode.