
Kjemiker advarer mot villedende markedsføring av treredskaper
3 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
Nettbutikken Skogshjerte markedsfører tresleiver med påstander om å være «naturlige» og «kjemikaliefrie», men en kjemiker tilbakeviser dette som villedende. Saken belyser potensiell grønnvasking, uklar produktopprinnelse og kjendisers rolle i markedsføringen av slike varer.
Nettbutikken Skogshjerte anklages for villedende markedsføring av sine «naturlige» og «kjemikaliefrie» kjøkkenredskaper i tre. Kjemiker Alexander Sandtorv avfeier påstandene som «bullshit», og understreker at alt består av kjemikalier og at tre kan avgi mikroplast.
Det reises mistanke om at produktene, laget av tresorter som teak og akasie knyttet til avskoging, i realiteten er dropshippet fra Kina, til tross for markedsføring om «skandinavisk kvalitet». Flere kjendiser, deriblant Julianne Nygård, har promotert redskapene.
Skogshjerte har ikke besvart henvendelser angående kritikken, produktenes opprinnelse eller returvilkår som krever sending til Kina.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!