Kjemikalietanker utstyrt med sugeseil: Tester drivstoffbesparelse
Kjemikalietankeren «Bow Olympus» har blitt utstyrt med fire innovative sugeseil for å redusere drivstofforbruk og utslipp i skipsfarten. Denne nye teknologien testes nå aktivt på Atlanterhavet, og de første resultatene viser lovende potensial for grønnere sjøtransport.
Kort oppsummert
- Kjemikalietankeren «Bow Olympus» er utstyrt med fire 22 meter høye sugeseil for å redusere drivstofforbruk og CO₂-utslipp.
Kjemikalietankeren «Bow Olympus», eid av Bergensrederiet Odfjell, har fått installert fire 22 meter høye sugeseil for å kutte drivstofforbruk og CO₂-utslipp. Kaptein Arne Johansen, som tidligere ikke hadde seilerfaring, rapporterer at systemet er automatisk og enkelt å bruke.
Sugeseilene fungerer ved å suge inn vind gjennom små hull i mastene og overføre kraften til skipets propeller, noe som kan spare 4-5 tonn drivstoff daglig ved optimal vind. Etter to Atlanterhavskryssinger har testingen vist energibesparelser på nærmere 20 prosent, og opptil 40 prosent på kortere strekk.
Teknologidirektør Eirik Hjortland i Odfjell bekrefter at seilene har levert over forventning, og et søsterskip er forberedt for installasjon av samme system etter evaluering.
Arne Johansen
Eirik Hjortland
Odfjell
TV 2
Mongstad
Canada
Atlanterhavet
England
Montreal
Houston
Bergen