Oljeskadefondet slår alarm om sikkerheten til oljetankere etter avsløringer om falske forsikringspapirer fra det norske selskapet Ro Marine. Skip uten forsikring opererer i strid med internasjonale konvensjoner, noe som øker risikoen for ulykker og miljøskader.
En hendelse i Svartehavet, hvor tankskipet «Volgoneft 212» havarerte og forårsaket oljesøl, illustrerer faren.
Sanksjonseksperter oppfordrer det internasjonale samfunnet til å holde Russland ansvarlig og sikre overholdelse av sjøsikkerhetsstandarder, da slike forsikringssvindler undergraver viktige konvensjoner.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Norges Rederiforbund og forsikringsselskaper slår alarm om en voksende skyggeflåte av tankskip som frakter russisk olje, utenfor det internasjonale forsikringssystemet. Sanksjoner mot Russland har ført til at denne flåten har vokst kraftig, og det er nå anslått at den består av mellom 500 og 1000 skip. Mange av disse skipene er gamle og i dårlig forfatning, noe som øker risikoen for ulykker. Bekymringen er at det ved en eventuell ulykke vil være vanskelig å stille noen til ansvar, og at norske myndigheter kan måtte ta regningen for opprydding. Daglig passerer rundt ti av disse skipene Sørlandskysten på vei ut i Nordsjøen.
3 måneder siden
Rederiforbundet advarer om en alvorlig miljøtrussel fra en voksende russisk skyggeflåte av tankskip som opererer langs norskekysten. Skipene, ofte i dårlig stand og uten forsikring, utgjør en betydelig risiko for miljøet og sikkerheten til andre skip. Minst fem skip fra denne flåten har passert Nordkapp den siste måneden, inkludert tankskipet 'Sirius' som frakter diesel. Skyggeflåten, som nå utgjør 20 prosent av verdens tankskip, opererer ofte utenfor internasjonale kvalitets- og kontrollsystemer. Norges Rederiforbund krever at EU og Norge innfører sanksjoner, etter at USA har gjort det.
1 måned siden
Et norsk selskap, Ro Marine, etterforskes for å ha utstedt falske forsikringspapirer brukt av skip i den russiske skyggeflåten. Selskapet mangler tillatelse fra Finanstilsynet, men har likevel forsikret over 250 skip, hvorav mange er knyttet til skyggeflåten og sanksjonert av EU, Storbritannia og USA. Fire personer er siktet i saken. Kontroller i Østersjøen, utført av Nato-land, har blitt lurt av de falske dokumentene, noe som undergraver sikkerheten og øker risikoen for miljøkatastrofer. Eksperter frykter at dette underminerer hele systemet for internasjonal skipsfart, og at selskapet utnytter legitimiteten som Norge gir i internasjonal skipsfart.
4 måneder siden
Et russisk tankskip, «Volgoneft 212», som tilhører den såkalte «skyggeflåten», brakk i to i Svartehavet under en storm. Et annet tankskip gikk på grunn, og et tredje sendte ut nødsignaler. De to førstnevnte hadde til sammen 62.000 fat olje om bord, og store mengder har lekket ut og forurenset strender. Hendelsen har ført til unntakstilstand i flere distrikter langs kysten. Skipene er en del av en flåte som brukes for å omgå sanksjoner mot russisk oljeeksport. Nordeuropeiske land har nå besluttet å granske forsikringspapirene til denne flåten, og vurderer strengere tiltak.
3 måneder siden
Rederiforbundet uttrykker bekymring over den kraftige veksten i Russlands skyggeflåte av tankskip siden krigen i Ukraina. Flåten består av skip med uklar eierstruktur og dårligere standard, noe som øker risikoen for ulykker og miljøskader. Rederiforbundet mener at sanksjonene mot Russland har bidratt til denne utviklingen og frykter en todeling av skipsfarten. De oppfordrer til en gjennomgang av sanksjonene for å unngå utilsiktede konsekvenser, samtidig som de understreker at de støtter sanksjonene.
4 måneder siden
Flere russiske oljetankere har vært involvert i ulykker i Svartehavet, noe som har ført til oljeutslipp og en potensiell miljøkatastrofe. To skip sank, mens et tredje sendte ut nødsignal. Ulykkene har ført til at flere land, inkludert Finland, krever forsikringsbevis fra skip i den russiske 'skyggeflåten', som frakter olje i strid med vestlige sanksjoner. EU har også innført nye sanksjoner rettet mot denne flåten. De involverte skipene var gamle 'elveløpere' fra sovjettiden, og det rapporteres at GPS-funksjonen var slått av. Det er erklært unntakstilstand i de berørte områdene, og minst en person har omkommet.
4 måneder siden
To gamle oljetankere har forlist i Kertsj-stredet i Svartehavet, noe som har ført til frykt for en miljøkatastrofe. Det ene skipet, 'Volgoneft-212', har sunket, mens det andre, 'Volgoneft-239', har gått på grunn. Begge skipene er over 50 år gamle og har enkelt skrog. Eksperter advarer om at dette kan føre til et stort oljesøl og skade kysten. Vladimir Putin har gitt ordre til flere ministre om å jobbe for å begrense de økologiske følgene. Det er ikke noe som tyder på at Ukraina er involvert i hendelsen. En lignende katastrofe skjedde i 2007 da en annen oljetanker forliste i samme område.
26 dager siden
Etter avsløringer fra NRK og Danwatch om falske forsikringspapirer fra norske Ro Marine, har myndigheter i minst syv land reagert. Flere land, inkludert Liberia, har trukket tilbake godkjenningen av selskapet, og minst to skip har fått ordre om umiddelbar stans. Flaggstater som Barbados hevder de ble lurt av de forfalskede dokumentene. Danske myndigheter har også tatt affære og kontaktet norske myndigheter for å utveksle informasjon. Saken har ført til økt oppmerksomhet rundt kontrollen av skipstrafikk, spesielt knyttet til russisk oljetransport og NATOs skjerpede kontrolltiltak.
3 måneder siden
Danmarks statsminister, Mette Fredriksen, har uttrykt bekymring for Russlands skyggeflåte i Østersjøen. Denne flåten består av eldre og uforsikrede tankskip som seiler under andre flagg for å omgå sanksjoner. Skyggeflåten frakter olje og gass globalt og har vokst betydelig det siste året. Danmark vurderer nå tiltak, inkludert kontroll av forsikringspapirer, for å håndtere flåten. Flere russiske skip har også operert nær norske farvann, og Norges Rederiforbund har advart mot de potensielle miljø- og sikkerhetsrisikoene.
2 måneder siden
Krigsforsker Kåre Dahl Martinsen retter kritikk mot milliardærene Arne Blystad og Trond Mohn for salg av tankskip som havnet i Russlands skyggeflåte. Martinsen mener profitt har veid tyngre enn å unngå å finansiere Russlands krigføring. En NRK-avsløring viser at minst 11 skip har gått fra norske hender til kjøpere med tilknytning til skyggeflåten. Rederiforbundet uttrykker bekymring for utviklingen, da denne flåten representerer en trussel mot miljøet og den regulerte skipsfarten. Advokater som bistår ved salg kan bli erstatningsansvarlige ved uaktsom rådgivning, og en sikkerhetsrådgiver påpeker at Russland utnytter smutthull i norske virksomheters regelverk.
2 måneder siden
SV kritiserer regjeringen for å ikke ta tilstrekkelig tak i at norske skip har havnet i Russlands skyggeflåte. Etter avsløringer om at minst 11 skip har gått fra norske hender til kjøpere knyttet til den russiske skyggeflåten, oppfordrer SV regjeringen til handling og vurdering av innstramminger i lovverket. Utenriksdepartementet understreker at norsk lov gjelder, men oppfordrer også til etiske vurderinger. Meldeplikt er innført for salg av tankskip til land utenfor EØS/EU, og UD har meldt saker til PST. PST ser skyggeflåten som en sikkerhetsutfordring, mens DNB stopper transaksjoner ved mistanke om sanksjonsomgåelse og anbefaler grundige bakgrunnssjekker.
4 måneder siden
Flere europeiske land, inkludert de baltiske og nordiske landene, Storbritannia, Tyskland, Polen og Nederland, har innført nye tiltak mot Russlands skyggeflåte. Disse tiltakene innebærer skjerpet overvåking og kontroll av forsikringspapirer for mistenkte fartøy som frakter russisk olje. En ekspert spår at Russland vil reagere kraftig på de nye sanksjonene, muligens med eskorte av marinefartøy eller væpnede vakter. Norges Rederiforbund støtter sanksjonene, mens statsminister Jonas Gahr Støre bekrefter Norges deltakelse i det internasjonale samarbeidet. Skyggeflåten bidrar til å undergrave internasjonale lover og regler, og det er bekymring for mulige ulykker.
2 måneder siden
Et norskregistrert skip med helrussisk mannskap er innbrakt av politiet i Tromsø etter en rettsanmodning fra latviske myndigheter, mistenkt for skadeverk på en fiberkabel i Østersjøen. Eksperter ved Sjøkrigsskolen advarer mot sikkerhetsrisikoen ved å bruke russisk mannskap på norske skip, og mener det utgjør en trussel med tanke på etterretning og sabotasje. De hevder at russiske myndigheter aktivt forsøker å plassere russisk mannskap på norske skip. Flere partier har tidligere foreslått å stramme inn praksisen med å tillate russiske kapteiner på norske skip, men har møtt motstand fra regjeringspartiene. Rederinæringen på sin side peker på mangel på norske sjøfolk som en årsak til at de bruker russisk mannskap, men erkjenner at det er en komplisert situasjon. Det har den siste tiden vært flere hendelser der kabler har blitt skadet eller ødelagt i Østersjøen, noe som skaper uro og bekymring.
17 dager siden
Finland ble lurt i en kontroll av tankskip på vei fra Russland, da skipene brukte falske forsikringspapirer fra det norske selskapet Ro Marine. Norge unnlot å varsle Finland om svindelen, til tross for at norske myndigheter hadde hatt informasjon om saken i to måneder. Først da NRK og Danwatch kontaktet finske myndigheter, ble de klar over situasjonen. Også danske myndigheter måtte purre på informasjon fra Norge. Utenriksdepartementet beklager og sier de jobber med å forbedre varslingsrutinene.
2 måneder siden
Et norsk skip med russisk mannskap er under etterforskning for skadeverk på en fiberkabel i Østersjøen. Denne hendelsen har ført til sterk kritikk mot regjeringen for å ha tillatt russisk mannskap på norske skip, til tross for advarsler om sikkerhetsrisiko. Frp mener regjeringen har vært naiv og ikke tatt sikkerhetstrusselen alvorlig, og viser til flere tilfeller av mistenkt sabotasje. Regjeringen på sin side hevder å ha innført tiltak for å styrke maritim sikkerhet, men kritikere mener disse tiltakene ikke er tilstrekkelige. Flere politikere krever nå en full gjennomgang av ordninger som gir utenlandske aktører tilgang til kritisk infrastruktur. Fiskeriministeren innrømmer at situasjonen er komplisert, men understreker at de følger situasjonen tett.