Rederiforbundet uttrykker bekymring over den kraftige veksten i Russlands skyggeflåte av tankskip siden krigen i Ukraina. Flåten består av skip med uklar eierstruktur og dårligere standard, noe som øker risikoen for ulykker og miljøskader.
Rederiforbundet mener at sanksjonene mot Russland har bidratt til denne utviklingen og frykter en todeling av skipsfarten.
De oppfordrer til en gjennomgang av sanksjonene for å unngå utilsiktede konsekvenser, samtidig som de understreker at de støtter sanksjonene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Norges Rederiforbund og forsikringsselskaper slår alarm om en voksende skyggeflåte av tankskip som frakter russisk olje, utenfor det internasjonale forsikringssystemet. Sanksjoner mot Russland har ført til at denne flåten har vokst kraftig, og det er nå anslått at den består av mellom 500 og 1000 skip. Mange av disse skipene er gamle og i dårlig forfatning, noe som øker risikoen for ulykker. Bekymringen er at det ved en eventuell ulykke vil være vanskelig å stille noen til ansvar, og at norske myndigheter kan måtte ta regningen for opprydding. Daglig passerer rundt ti av disse skipene Sørlandskysten på vei ut i Nordsjøen.
3 måneder siden
Rederiforbundet advarer om en alvorlig miljøtrussel fra en voksende russisk skyggeflåte av tankskip som opererer langs norskekysten. Skipene, ofte i dårlig stand og uten forsikring, utgjør en betydelig risiko for miljøet og sikkerheten til andre skip. Minst fem skip fra denne flåten har passert Nordkapp den siste måneden, inkludert tankskipet 'Sirius' som frakter diesel. Skyggeflåten, som nå utgjør 20 prosent av verdens tankskip, opererer ofte utenfor internasjonale kvalitets- og kontrollsystemer. Norges Rederiforbund krever at EU og Norge innfører sanksjoner, etter at USA har gjort det.
3 måneder siden
Danmarks statsminister, Mette Fredriksen, har uttrykt bekymring for Russlands skyggeflåte i Østersjøen. Denne flåten består av eldre og uforsikrede tankskip som seiler under andre flagg for å omgå sanksjoner. Skyggeflåten frakter olje og gass globalt og har vokst betydelig det siste året. Danmark vurderer nå tiltak, inkludert kontroll av forsikringspapirer, for å håndtere flåten. Flere russiske skip har også operert nær norske farvann, og Norges Rederiforbund har advart mot de potensielle miljø- og sikkerhetsrisikoene.
25 dager siden
Oljeskadefondet slår alarm om sikkerheten til oljetankere etter avsløringer om falske forsikringspapirer fra det norske selskapet Ro Marine. Skip uten forsikring opererer i strid med internasjonale konvensjoner, noe som øker risikoen for ulykker og miljøskader. En hendelse i Svartehavet, hvor tankskipet «Volgoneft 212» havarerte og forårsaket oljesøl, illustrerer faren. Sanksjonseksperter oppfordrer det internasjonale samfunnet til å holde Russland ansvarlig og sikre overholdelse av sjøsikkerhetsstandarder, da slike forsikringssvindler undergraver viktige konvensjoner.
2 måneder siden
Krigsforsker Kåre Dahl Martinsen retter kritikk mot milliardærene Arne Blystad og Trond Mohn for salg av tankskip som havnet i Russlands skyggeflåte. Martinsen mener profitt har veid tyngre enn å unngå å finansiere Russlands krigføring. En NRK-avsløring viser at minst 11 skip har gått fra norske hender til kjøpere med tilknytning til skyggeflåten. Rederiforbundet uttrykker bekymring for utviklingen, da denne flåten representerer en trussel mot miljøet og den regulerte skipsfarten. Advokater som bistår ved salg kan bli erstatningsansvarlige ved uaktsom rådgivning, og en sikkerhetsrådgiver påpeker at Russland utnytter smutthull i norske virksomheters regelverk.
3 måneder siden
Nato intensiverer overvåkningen av den såkalte «skyggeflåten» i Østersjøen, etter bekymring for sabotasje og destabilisering. Et skip fra denne flåten sirklet nylig over en gassrørledning, og et annet er arrestert for sabotasje av undersjøiske kabler. «Skyggeflåten» består av rundt 800 skip som frakter russisk olje utenfor det vanlige forsikringssystemet, noe som skaper bekymring for sikkerhet og miljø. Nato svarer med økt tilstedeværelse av fregatter, overvåkningsfly og droner i området.
3 måneder siden
Til tross for omfattende sanksjoner mot russisk olje og gass, fortsetter tankskipstrafikken fra Russland som før. Sjøtrafikksentralen i Vardø observerer en jevn strøm av skip, og Russland har funnet nye kjøpere i Kina og India, selv om de må selge til lavere priser. Sanksjonene har ført til fremvekst av en skyggeflåte som omgår reglene med uklart eierskap og hyppige flaggskifter. Paradoksalt nok har noen sanksjoner styrket Russlands økonomi ved å hindre kapitalflukt og arbeidskraftutvandring. Samtidig understreker krigsforbrytelser i Ukraina alvoret i situasjonen og behovet for å vurdere effekten av sanksjonene.
3 måneder siden
Nato øker sin tilstedeværelse i Østersjøen som svar på bekymringer om sabotasje mot kritisk infrastruktur og aktiviteten til en stor russisk skyggeflåte. Alliansen oppretter et nytt Baltisk senter for informasjonsdeling og utplasserer fregatter og patruljefly. Dette skjer etter at flere kabler i Østersjøen har blitt kuttet, noe som tilskrives Russland. Det er også stor bekymring knyttet til den russiske skyggeflåten av oljetankskip som frakter olje gjennom Østersjøen. Nato vurderer å innføre ytterligere sanksjoner mot denne flåten, som anslås å bestå av mellom 500 og 1000 skip.
3 måneder siden
Nato-landene rundt Østersjøen er bekymret for sabotasje mot kritisk infrastruktur og har økt sin militære tilstedeværelse i området. Ti Nato-skip er sendt for å overvåke undersjøisk infrastruktur, og det er etablert et eget maritimt senter for dette formålet. Tyskland vurderer nye sanksjoner mot Russlands skyggeflåte, som brukes for å omgå vestlige sanksjoner. Et skip fra denne flåten ble nylig observert mens det sirklet over gassrørledningen Baltic Pipe, som frakter gass fra Norge til Polen. Nato understreker at ethvert angrep mot deres infrastruktur vil møtes med et robust svar.
4 måneder siden
Flere europeiske land, inkludert de baltiske og nordiske landene, Storbritannia, Tyskland, Polen og Nederland, har innført nye tiltak mot Russlands skyggeflåte. Disse tiltakene innebærer skjerpet overvåking og kontroll av forsikringspapirer for mistenkte fartøy som frakter russisk olje. En ekspert spår at Russland vil reagere kraftig på de nye sanksjonene, muligens med eskorte av marinefartøy eller væpnede vakter. Norges Rederiforbund støtter sanksjonene, mens statsminister Jonas Gahr Støre bekrefter Norges deltakelse i det internasjonale samarbeidet. Skyggeflåten bidrar til å undergrave internasjonale lover og regler, og det er bekymring for mulige ulykker.
4 måneder siden
Et russisk tankskip, «Volgoneft 212», som tilhører den såkalte «skyggeflåten», brakk i to i Svartehavet under en storm. Et annet tankskip gikk på grunn, og et tredje sendte ut nødsignaler. De to førstnevnte hadde til sammen 62.000 fat olje om bord, og store mengder har lekket ut og forurenset strender. Hendelsen har ført til unntakstilstand i flere distrikter langs kysten. Skipene er en del av en flåte som brukes for å omgå sanksjoner mot russisk oljeeksport. Nordeuropeiske land har nå besluttet å granske forsikringspapirene til denne flåten, og vurderer strengere tiltak.
4 måneder siden
Flere russiske oljetankere har vært involvert i ulykker i Svartehavet, noe som har ført til oljeutslipp og en potensiell miljøkatastrofe. To skip sank, mens et tredje sendte ut nødsignal. Ulykkene har ført til at flere land, inkludert Finland, krever forsikringsbevis fra skip i den russiske 'skyggeflåten', som frakter olje i strid med vestlige sanksjoner. EU har også innført nye sanksjoner rettet mot denne flåten. De involverte skipene var gamle 'elveløpere' fra sovjettiden, og det rapporteres at GPS-funksjonen var slått av. Det er erklært unntakstilstand i de berørte områdene, og minst en person har omkommet.
2 måneder siden
SV kritiserer regjeringen for å ikke ta tilstrekkelig tak i at norske skip har havnet i Russlands skyggeflåte. Etter avsløringer om at minst 11 skip har gått fra norske hender til kjøpere knyttet til den russiske skyggeflåten, oppfordrer SV regjeringen til handling og vurdering av innstramminger i lovverket. Utenriksdepartementet understreker at norsk lov gjelder, men oppfordrer også til etiske vurderinger. Meldeplikt er innført for salg av tankskip til land utenfor EØS/EU, og UD har meldt saker til PST. PST ser skyggeflåten som en sikkerhetsutfordring, mens DNB stopper transaksjoner ved mistanke om sanksjonsomgåelse og anbefaler grundige bakgrunnssjekker.
2 måneder siden
Forsvarssjef Eirik Kristoffersen mener Russland har gått tilbake til å prioritere kvantitet over kvalitet i krigføringen i Ukraina, men advarer mot å undervurdere det russiske militæret. Han påpeker at signaler fra USA skaper usikkerhet blant ukrainske soldater og mener Norge bør vurdere å gi mer materiell støtte. Kristoffersen tror ikke Russland vil angripe NATO-land, men er bekymret for situasjonen i Moldova og Georgia. Han understreker viktigheten av å forsvare hele norsk territorium og mener atomtrusselen fra Russland må tas alvorlig, uten at det hindrer støtten til Ukraina.
3 måneder siden
Etter Russlands angrep på Ukraina har forholdet til Norge blitt mer anspent og uforutsigbart. Norge befinner seg i en farligere verden med økt russisk aktivitet som desinformasjon, etterretning og digitale angrep. Regjeringen forventer at befolkningen forbereder seg på krise og krig, spesielt i Finnmark og Troms, som er særlig utsatt. Russland bruker ulike metoder for å drive etterretning, inkludert sivile fartøy, og det er viktig å være kildekritisk. Det er igangsatt et pilotprosjekt for å styrke beredskapen blant ungdom, men det er bekymring for om det kan ligne på indoktrinering. Russland vil trolig være en uforutsigbar nabo i lang tid fremover.