Finland ble lurt i en kontroll av tankskip på vei fra Russland, da skipene brukte falske forsikringspapirer fra det norske selskapet Ro Marine. Norge unnlot å varsle Finland om svindelen, til tross for at norske myndigheter hadde hatt informasjon om saken i to måneder.
Først da NRK og Danwatch kontaktet finske myndigheter, ble de klar over situasjonen. Også danske myndigheter måtte purre på informasjon fra Norge.
Utenriksdepartementet beklager og sier de jobber med å forbedre varslingsrutinene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
17 dager siden
Norske myndigheter unnlot å varsle Danmark og Finland om mulig svindel som involverte russiske skyggeflåter, til tross for at forsikringspapirer fra et norsk selskap ble brukt av skip i den russiske skyggeflåten. Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner (Deksa) fikk informasjon om dette i slutten av januar, men unnlot å varsle nabolandene, som har ansvar for kontroller av russisk oljetransport. Utenriksdepartementet (UD) ble varslet nesten to måneder senere, og jobber nå med å oppdatere koordinerings- og varslingsrutinene.
27 dager siden
Etter avsløringer fra NRK og Danwatch om falske forsikringspapirer fra norske Ro Marine, har myndigheter i minst syv land reagert. Flere land, inkludert Liberia, har trukket tilbake godkjenningen av selskapet, og minst to skip har fått ordre om umiddelbar stans. Flaggstater som Barbados hevder de ble lurt av de forfalskede dokumentene. Danske myndigheter har også tatt affære og kontaktet norske myndigheter for å utveksle informasjon. Saken har ført til økt oppmerksomhet rundt kontrollen av skipstrafikk, spesielt knyttet til russisk oljetransport og NATOs skjerpede kontrolltiltak.
1 måned siden
Et norsk selskap, Ro Marine, etterforskes for å ha utstedt falske forsikringspapirer brukt av skip i den russiske skyggeflåten. Selskapet mangler tillatelse fra Finanstilsynet, men har likevel forsikret over 250 skip, hvorav mange er knyttet til skyggeflåten og sanksjonert av EU, Storbritannia og USA. Fire personer er siktet i saken. Kontroller i Østersjøen, utført av Nato-land, har blitt lurt av de falske dokumentene, noe som undergraver sikkerheten og øker risikoen for miljøkatastrofer. Eksperter frykter at dette underminerer hele systemet for internasjonal skipsfart, og at selskapet utnytter legitimiteten som Norge gir i internasjonal skipsfart.
25 dager siden
Oljeskadefondet slår alarm om sikkerheten til oljetankere etter avsløringer om falske forsikringspapirer fra det norske selskapet Ro Marine. Skip uten forsikring opererer i strid med internasjonale konvensjoner, noe som øker risikoen for ulykker og miljøskader. En hendelse i Svartehavet, hvor tankskipet «Volgoneft 212» havarerte og forårsaket oljesøl, illustrerer faren. Sanksjonseksperter oppfordrer det internasjonale samfunnet til å holde Russland ansvarlig og sikre overholdelse av sjøsikkerhetsstandarder, da slike forsikringssvindler undergraver viktige konvensjoner.
3 måneder siden
Danmarks statsminister, Mette Fredriksen, har uttrykt bekymring for Russlands skyggeflåte i Østersjøen. Denne flåten består av eldre og uforsikrede tankskip som seiler under andre flagg for å omgå sanksjoner. Skyggeflåten frakter olje og gass globalt og har vokst betydelig det siste året. Danmark vurderer nå tiltak, inkludert kontroll av forsikringspapirer, for å håndtere flåten. Flere russiske skip har også operert nær norske farvann, og Norges Rederiforbund har advart mot de potensielle miljø- og sikkerhetsrisikoene.
2 måneder siden
Fiskebåter omgår CO2-avgiften på drivstoff ved å fylle i utlandet eller deklarere utenlandsreise, noe som fører til økte utslipp. Store båter seiler omveier, eksempelvis til Shetland, for å unngå avgiften, mens mindre båter i norske farvann må betale. Intensjonen med avgiften er å redusere klimagassutslipp, men resultatet er det motsatte. Konsulentselskapet Stakeholder anslår at staten gikk glipp av minst 500 millioner kroner i CO2-avgift i fjor. Fiskeriministeren erkjenner problemet og sier kompensasjonsordningen ikke er tilstrekkelig. Utslippene fra fiskeflåten har økt betydelig siden 2013.
4 måneder siden
Finsk politi har aksjonert mot oljetankeren «Eagle S», som mistenkes for å ha forårsaket flere kabelbrudd i Østersjøen og Finskebukta. Skipet antas å være en del av Russlands skyggeflåte. Eksperter mener at disse hendelsene kan være en test av Vestens sårbarhet og roser Finlands raske respons. Det understrekes at lignende hendelser tidligere har involvert et kinesisk skip, men at Finland har handlet raskere i denne saken. Det er også bekymring for at flere kabler kan bli skadet dersom ikke tiltak iverksettes. Finland har ikke vært i kontakt med russiske myndigheter angående saken.
3 måneder siden
To russisk-registrerte fartøy har siden mandag sirkulert i Kattegat mellom Sverige og Danmark. Det ene er et 49 meter langt SAR-fartøy, og det andre er en 70 meter lang slepebåt. Svensk kystvakt følger med på fartøyene og har varslet danske myndigheter. Fartøyenes bevegelser skjer kort tid etter at et russisk skip seilte sikksakk utenfor Norge og etter kabelbrudd i Østersjøen. Svenske og danske myndigheter har økt overvåkningen av fartøy i området etter de siste kabelbruddene. Det er uklart hvorfor de russiske fartøyene sirkulerer i området.
2 måneder siden
SV kritiserer regjeringen for å ikke ta tilstrekkelig tak i at norske skip har havnet i Russlands skyggeflåte. Etter avsløringer om at minst 11 skip har gått fra norske hender til kjøpere knyttet til den russiske skyggeflåten, oppfordrer SV regjeringen til handling og vurdering av innstramminger i lovverket. Utenriksdepartementet understreker at norsk lov gjelder, men oppfordrer også til etiske vurderinger. Meldeplikt er innført for salg av tankskip til land utenfor EØS/EU, og UD har meldt saker til PST. PST ser skyggeflåten som en sikkerhetsutfordring, mens DNB stopper transaksjoner ved mistanke om sanksjonsomgåelse og anbefaler grundige bakgrunnssjekker.
4 måneder siden
Russiske myndigheter hevder at et norsk lasteskip nektet å hjelpe et russisk mannskap i havsnød, noe som avvises av det norske rederiet. Det hevdes at russiske myndigheter sprer løgner for å skape reaksjoner og drive propaganda mot Norge. Artikkelen argumenterer for at Norge bør svare med konkrete konsekvenser, som å stenge havner for russiske skip, og viser til Finland som et eksempel på et land som viser styrke mot Russland. Det understrekes at Russland er en trussel mot fred og frihet, ikke bare for Ukraina, men også for Norge.
3 måneder siden
Sikkerhetstjenestene i flere Nato-land mener nå at kabelbruddene i Østersjøen trolig skyldes uhell og dårlig sjømannskap, ikke sabotasje. Tidligere har det vært mistanke om at Russland sto bak, men etterforskningen har ikke funnet bevis for dette. En mer sannsynlig forklaring er at dårlig vedlikeholdte skip i Russlands «skyggeflåte» har forårsaket skadene. Et tankskip ble tatt i arrest etter en hendelse der en strømkabel ble skadet, og et anker ble funnet i et langt slepespor på havbunnen. Finsk politi leder etterforskningen, men har ikke funnet bevis for at skadene var tilsiktet.
4 måneder siden
Estland har satt i gang en militær operasjon for å beskytte sine undervannskabler i Østersjøen etter at strømkabelen Estlink 2 mellom Estland og Finland ble skadet. Finsk politi har stanset tankskipet «Eagle S», som seiler under Cookøyenes flagg, men mistenkes å være tilknyttet den russiske «skyggeflåten». Skipet manglet anker og befant seg i nærheten av kabelen da skaden ble oppdaget. Finske myndigheter etterforsker saken som grov sabotasje. Det finske kraftselskapet Fingrid har uttalt at reparasjonen av kabelen vil ta flere måneder. Dette skjer etter at to andre undersjøiske kabler i Østersjøen ble skadet i november.
2 måneder siden
Krigsforsker Kåre Dahl Martinsen retter kritikk mot milliardærene Arne Blystad og Trond Mohn for salg av tankskip som havnet i Russlands skyggeflåte. Martinsen mener profitt har veid tyngre enn å unngå å finansiere Russlands krigføring. En NRK-avsløring viser at minst 11 skip har gått fra norske hender til kjøpere med tilknytning til skyggeflåten. Rederiforbundet uttrykker bekymring for utviklingen, da denne flåten representerer en trussel mot miljøet og den regulerte skipsfarten. Advokater som bistår ved salg kan bli erstatningsansvarlige ved uaktsom rådgivning, og en sikkerhetsrådgiver påpeker at Russland utnytter smutthull i norske virksomheters regelverk.
4 måneder siden
Finsk politi har bordet skipet «Eagle S» i Finskebukta, mistenkt for å ha forårsaket skader på fire undersjøiske kabler mellom Finland og Estland. Skipet, registrert på Cookøyene, blir omtalt som en del av Russlands skyggeflåte. Det befant seg i de aktuelle områdene da kabelbruddene skjedde og mangler ankere, noe som har skapt mistanke. Hendelsen skjer etter at flere andre undersjøiske kabler i Østersjøen har blitt skadet de siste månedene. Finske myndigheter har tatt kontroll over skipet for videre etterforskning. Kommunikasjonen mellom Estland og Finland er fortsatt opprettholdt.
2 måneder siden
Et norsk skip med russisk mannskap er under etterforskning for skadeverk på en fiberkabel i Østersjøen. Denne hendelsen har ført til sterk kritikk mot regjeringen for å ha tillatt russisk mannskap på norske skip, til tross for advarsler om sikkerhetsrisiko. Frp mener regjeringen har vært naiv og ikke tatt sikkerhetstrusselen alvorlig, og viser til flere tilfeller av mistenkt sabotasje. Regjeringen på sin side hevder å ha innført tiltak for å styrke maritim sikkerhet, men kritikere mener disse tiltakene ikke er tilstrekkelige. Flere politikere krever nå en full gjennomgang av ordninger som gir utenlandske aktører tilgang til kritisk infrastruktur. Fiskeriministeren innrømmer at situasjonen er komplisert, men understreker at de følger situasjonen tett.