Norske myndigheter unnlot å varsle Danmark og Finland om mulig svindel som involverte russiske skyggeflåter, til tross for at forsikringspapirer fra et norsk selskap ble brukt av skip i den russiske skyggeflåten.
Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner (Deksa) fikk informasjon om dette i slutten av januar, men unnlot å varsle nabolandene, som har ansvar for kontroller av russisk oljetransport.
Utenriksdepartementet (UD) ble varslet nesten to måneder senere, og jobber nå med å oppdatere koordinerings- og varslingsrutinene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
17 dager siden
Finland ble lurt i en kontroll av tankskip på vei fra Russland, da skipene brukte falske forsikringspapirer fra det norske selskapet Ro Marine. Norge unnlot å varsle Finland om svindelen, til tross for at norske myndigheter hadde hatt informasjon om saken i to måneder. Først da NRK og Danwatch kontaktet finske myndigheter, ble de klar over situasjonen. Også danske myndigheter måtte purre på informasjon fra Norge. Utenriksdepartementet beklager og sier de jobber med å forbedre varslingsrutinene.
1 måned siden
Et norsk selskap, Ro Marine, etterforskes for å ha utstedt falske forsikringspapirer brukt av skip i den russiske skyggeflåten. Selskapet mangler tillatelse fra Finanstilsynet, men har likevel forsikret over 250 skip, hvorav mange er knyttet til skyggeflåten og sanksjonert av EU, Storbritannia og USA. Fire personer er siktet i saken. Kontroller i Østersjøen, utført av Nato-land, har blitt lurt av de falske dokumentene, noe som undergraver sikkerheten og øker risikoen for miljøkatastrofer. Eksperter frykter at dette underminerer hele systemet for internasjonal skipsfart, og at selskapet utnytter legitimiteten som Norge gir i internasjonal skipsfart.
27 dager siden
Etter avsløringer fra NRK og Danwatch om falske forsikringspapirer fra norske Ro Marine, har myndigheter i minst syv land reagert. Flere land, inkludert Liberia, har trukket tilbake godkjenningen av selskapet, og minst to skip har fått ordre om umiddelbar stans. Flaggstater som Barbados hevder de ble lurt av de forfalskede dokumentene. Danske myndigheter har også tatt affære og kontaktet norske myndigheter for å utveksle informasjon. Saken har ført til økt oppmerksomhet rundt kontrollen av skipstrafikk, spesielt knyttet til russisk oljetransport og NATOs skjerpede kontrolltiltak.
2 måneder siden
SV kritiserer regjeringen for å ikke ta tilstrekkelig tak i at norske skip har havnet i Russlands skyggeflåte. Etter avsløringer om at minst 11 skip har gått fra norske hender til kjøpere knyttet til den russiske skyggeflåten, oppfordrer SV regjeringen til handling og vurdering av innstramminger i lovverket. Utenriksdepartementet understreker at norsk lov gjelder, men oppfordrer også til etiske vurderinger. Meldeplikt er innført for salg av tankskip til land utenfor EØS/EU, og UD har meldt saker til PST. PST ser skyggeflåten som en sikkerhetsutfordring, mens DNB stopper transaksjoner ved mistanke om sanksjonsomgåelse og anbefaler grundige bakgrunnssjekker.
3 måneder siden
Danmarks statsminister, Mette Fredriksen, har uttrykt bekymring for Russlands skyggeflåte i Østersjøen. Denne flåten består av eldre og uforsikrede tankskip som seiler under andre flagg for å omgå sanksjoner. Skyggeflåten frakter olje og gass globalt og har vokst betydelig det siste året. Danmark vurderer nå tiltak, inkludert kontroll av forsikringspapirer, for å håndtere flåten. Flere russiske skip har også operert nær norske farvann, og Norges Rederiforbund har advart mot de potensielle miljø- og sikkerhetsrisikoene.
3 måneder siden
Norges Rederiforbund og forsikringsselskaper slår alarm om en voksende skyggeflåte av tankskip som frakter russisk olje, utenfor det internasjonale forsikringssystemet. Sanksjoner mot Russland har ført til at denne flåten har vokst kraftig, og det er nå anslått at den består av mellom 500 og 1000 skip. Mange av disse skipene er gamle og i dårlig forfatning, noe som øker risikoen for ulykker. Bekymringen er at det ved en eventuell ulykke vil være vanskelig å stille noen til ansvar, og at norske myndigheter kan måtte ta regningen for opprydding. Daglig passerer rundt ti av disse skipene Sørlandskysten på vei ut i Nordsjøen.
2 måneder siden
Krigsforsker Kåre Dahl Martinsen retter kritikk mot milliardærene Arne Blystad og Trond Mohn for salg av tankskip som havnet i Russlands skyggeflåte. Martinsen mener profitt har veid tyngre enn å unngå å finansiere Russlands krigføring. En NRK-avsløring viser at minst 11 skip har gått fra norske hender til kjøpere med tilknytning til skyggeflåten. Rederiforbundet uttrykker bekymring for utviklingen, da denne flåten representerer en trussel mot miljøet og den regulerte skipsfarten. Advokater som bistår ved salg kan bli erstatningsansvarlige ved uaktsom rådgivning, og en sikkerhetsrådgiver påpeker at Russland utnytter smutthull i norske virksomheters regelverk.
3 måneder siden
Rederiforbundet advarer om en alvorlig miljøtrussel fra en voksende russisk skyggeflåte av tankskip som opererer langs norskekysten. Skipene, ofte i dårlig stand og uten forsikring, utgjør en betydelig risiko for miljøet og sikkerheten til andre skip. Minst fem skip fra denne flåten har passert Nordkapp den siste måneden, inkludert tankskipet 'Sirius' som frakter diesel. Skyggeflåten, som nå utgjør 20 prosent av verdens tankskip, opererer ofte utenfor internasjonale kvalitets- og kontrollsystemer. Norges Rederiforbund krever at EU og Norge innfører sanksjoner, etter at USA har gjort det.
25 dager siden
Oljeskadefondet slår alarm om sikkerheten til oljetankere etter avsløringer om falske forsikringspapirer fra det norske selskapet Ro Marine. Skip uten forsikring opererer i strid med internasjonale konvensjoner, noe som øker risikoen for ulykker og miljøskader. En hendelse i Svartehavet, hvor tankskipet «Volgoneft 212» havarerte og forårsaket oljesøl, illustrerer faren. Sanksjonseksperter oppfordrer det internasjonale samfunnet til å holde Russland ansvarlig og sikre overholdelse av sjøsikkerhetsstandarder, da slike forsikringssvindler undergraver viktige konvensjoner.
3 måneder siden
Tankskipet «Mulan», som antas å være en del av Russlands skyggeflåte, har siden 2. juledag seilt i et uregelmessig mønster utenfor norskekysten. Skipet, som er registrert i Panama, frakter flytende naturgass (LNG) og skal ifølge rapporter være på vei fra Russland til Egypt. Både Kystverket og Forsvaret følger nøye med på skipets bevegelser. Natt til lørdag endret «Mulan» kurs og seiler nå nordvestover langs kysten av Egersund. Skipet har en uklar eierstruktur, men er knyttet til sanksjonerte russiske selskaper og frakter angivelig sanksjonert russisk gass. Det er økt oppmerksomhet rundt skipets bevegelser på grunn av den sensitive undersjøiske infrastrukturen i området.
3 måneder siden
To russisk-registrerte fartøy har siden mandag sirkulert i Kattegat mellom Sverige og Danmark. Det ene er et 49 meter langt SAR-fartøy, og det andre er en 70 meter lang slepebåt. Svensk kystvakt følger med på fartøyene og har varslet danske myndigheter. Fartøyenes bevegelser skjer kort tid etter at et russisk skip seilte sikksakk utenfor Norge og etter kabelbrudd i Østersjøen. Svenske og danske myndigheter har økt overvåkningen av fartøy i området etter de siste kabelbruddene. Det er uklart hvorfor de russiske fartøyene sirkulerer i området.
2 måneder siden
Norge har sluttet seg til EUs 16. sanksjonspakke mot Russland, som retter seg mot den russiske skyggeflåten brukt til å frakte olje og gass, samt bank-, finans-, energi-, handels- og transportsektoren. Utenriksminister Espen Barth Eide understreker at sanksjonene presser Russlands økonomi og rammer landets evne til å finansiere krigen i Ukraina. 74 nye skip er omfattet, og Norge samarbeider med andre nordeuropeiske land om å dele informasjon om skyggeflåteskip i norske farvann. Regjeringen arbeider med å innføre sanksjonene i norsk rett.
4 måneder siden
Et russisk tankskip, «Volgoneft 212», som tilhører den såkalte «skyggeflåten», brakk i to i Svartehavet under en storm. Et annet tankskip gikk på grunn, og et tredje sendte ut nødsignaler. De to førstnevnte hadde til sammen 62.000 fat olje om bord, og store mengder har lekket ut og forurenset strender. Hendelsen har ført til unntakstilstand i flere distrikter langs kysten. Skipene er en del av en flåte som brukes for å omgå sanksjoner mot russisk oljeeksport. Nordeuropeiske land har nå besluttet å granske forsikringspapirene til denne flåten, og vurderer strengere tiltak.
3 måneder siden
Tankskipet «Mulan», tilhørende Russlands skyggeflåte, har vakt oppsikt etter å ha sirklet i Skagerak siden 2. juledag. Skipet endret kurs nordvestover etter flere dager i Nordsjøen. Opprinnelig var destinasjonen Port Said i Egypt, men oppdraget ble endret til «for orders», noe som indikerer at skipet er tilgjengelig for nye oppdrag. Kystverket har vært i kontakt med skipet, som oppga å vente på ordre. «Mulan» har en uklar eierstruktur og er på amerikanske sanksjonslister. Før sirklingen i Skagerak skal skipet ha losset LNG over til en sanksjonert lagringsenhet i Ura Guba-bukta.
3 måneder siden
Tankskipet «Mulan», som tilhører Russlands skyggeflåte, har siden andre juledag sirklet i Nordsjøen utenfor norskekysten. Skipet, som frakter flytende naturgass (LNG) fra Russland til Egypt, har en uklar eierstruktur og er registrert i flere land. Både Kystverket og Forsvaret følger nøye med på skipets bevegelser. «Mulan» skal ha lastet LNG fra en sanksjonert lagringsenhet i Russland før det satte kursen mot Egypt. Skipets aktivitet knyttes til omgåelse av sanksjoner mot russisk olje- og gassindustri, og det er en del av den såkalte skyggeflåten. Kystverket bekrefter at de følger ekstra nøye med på skipet.