Amon Maritimes nye selskap, Amon Bulk, har bestilt to ammoniakkdrevne bulkskip, Amon Bulk 1 (Capesize) og Amon Bulk 2 (Kamsarmax), med levering i 2029. Prosjektet mottar 253 millioner kroner i støtte fra statsforetaket Enova, som ble offentliggjort i Sandefjord.
Enovas administrerende direktør, Nils Kristian Nakstad, uttaler at støtten skal hjelpe næringen med å få erfaring med den nye teknologien og kutte utslipp i stor skala. Ifølge André Risholm, administrerende direktør i Amon Maritime, er dette et viktig steg mot å dekarbonisere langdistanse bulktransport.
Han fremhever at Capesize- og Kamsarmax-segmentene er ideelle for ammoniakkbruk, da de har høyt drivstofforbruk og opererer på etablerte ruter med klimabevisste kunder, noe som gir både miljøgevinst og kommersiell bærekraft. Skipene skal bli en del av en ny generasjon nullutslipps-bulkskip.