Rederiet Viridis Bulk Carriers har mistet 152 millioner kroner i støtte fra Enova til sitt ambisiøse prosjekt om å bygge verdens første nullutslipps bulkskip. Prosjektet, som var et samarbeid mellom Amon Maritime, Mosvolds Rederi og Navigare Logistics, skulle utvikle fem ammoniakkdrevne bulkskip for kystfrakt, hvorav de to første var planlagt levert i 2025.
Ifølge André Risholm, gründer og daglig leder i Amon Maritime, ble støtten trukket tilbake fordi fristen for å realisere prosjektet ble passert. Hovedårsakene til vanskelighetene er høye strøm- og gasspriser som følge av krigen i Ukraina, samt at ammoniakteknologien fortsatt er umoden og kostbar.
Til tross for at prosjektet er lagt på is, består selskapet Viridis Bulk Carriers, og Risholm håper å kunne realisere skipene på et senere tidspunkt. Amon Maritime fortsetter imidlertid med andre ammoniakkprosjekter, inkludert Amon Gas 1 og 2, som har mottatt 180 millioner kroner i Enova-støtte.