Nullutslipps bulkskip-prosjekt mister Enova-støtte: Lagt på is
Et prestisjeprosjekt for bygging av verdens første nullutslipps bulkskip har mistet en betydelig Enova-støtte på 152 millioner kroner. Dette fører til at prosjektet nå er lagt på is, noe som reiser spørsmål om fremtiden for ammoniakk som drivstoff i skipsfarten.
2 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Rederiet Viridis Bulk Carriers har mistet 152 millioner kroner i Enova-støtte til sitt prosjekt for nullutslipps bulkskip.
Sammendrag
Rederiet Viridis Bulk Carriers har mistet 152 millioner kroner i støtte fra Enova til sitt ambisiøse prosjekt om å bygge verdens første nullutslipps bulkskip. Prosjektet, som var et samarbeid mellom Amon Maritime, Mosvolds Rederi og Navigare Logistics, skulle utvikle fem ammoniakkdrevne bulkskip for kystfrakt, hvorav de to første var planlagt levert i 2025.
Ifølge André Risholm, gründer og daglig leder i Amon Maritime, ble støtten trukket tilbake fordi fristen for å realisere prosjektet ble passert. Hovedårsakene til vanskelighetene er høye strøm- og gasspriser som følge av krigen i Ukraina, samt at ammoniakteknologien fortsatt er umoden og kostbar.
Til tross for at prosjektet er lagt på is, består selskapet Viridis Bulk Carriers, og Risholm håper å kunne realisere skipene på et senere tidspunkt. Amon Maritime fortsetter imidlertid med andre ammoniakkprosjekter, inkludert Amon Gas 1 og 2, som har mottatt 180 millioner kroner i Enova-støtte.
Kontekst
André Risholm
Karl Arthur Bræin
Viridis Bulk Carriers
Enova
Amon Maritime
Mosvolds Rederi
Navigare Logistics
Rederiforbundet
Kongsberg Maritime
Wärtsilä
Elkem
Vestkorn
BioMar
Franzefoss Minerals
Saltimport
Yara
Ukraina
Norge