Et norsk rederi skal sjøsette verdens første elektriske frakteskip, som skal gå mellom Brønnøysund og Hustadvika. Skipet kombinerer seil og batteri for å frakte 13.
000 tonn marmor per tur, og vil redusere CO₂-utslippene betydelig. Klima- og miljøministeren understreker at prosjektet viser Norges ledende posisjon innenfor utvikling av grønn skipsfart, støttet av betydelige offentlige investeringer.
Skipet er ventet å være ferdigstilt neste sommer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Et norsk rederi har bestilt verdens første utslippsfrie bulkskip, som skal frakte kalkmarmor fra Brønnøysund til Elnesvågen. Skipet, som bygges i Kina med norsk teknologi, er finansiert med betydelig offentlig støtte fra Enova og NOx-fondet. Med rotorseil og batteripakke vil skipet redusere CO₂-utslipp betraktelig sammenlignet med tradisjonelle skip, og det kan seile en distanse som er betydelig lengre enn dagens batteridrevne ferger. Prosjektet forventes å stimulere utviklingen av flere miljøvennlige fartøyer.
2 måneder siden
Norske og europeiske aktører samarbeider om å utvikle og teste et nytt kraftsystem for store skip, med mål om å redusere utslippene med inntil 40 prosent. Prosjektet, ledet av Maritime CleanTech, mottar 90 millioner kroner i støtte fra EU. Systemet er utviklet for skip over 5000 bruttotonn, som cruiseskip, og kan brukes med ulike drivstofftyper. Regjeringen erkjenner at Norge ligger etter klimamålene for sjøfart, men mener prosjektet er viktig for å utvikle teknologi som kan redusere utslippene fra skipsflåten. Målet er kommersialisering innen 2029.
12 timer siden
En ny teknologi som lar busser lade mens de kjører, tas nå i bruk for første gang i Norge. Et pilotprosjekt i Trondheim skal teste løsningen i vanlig rutetrafikk.
2 måneder siden
Kjell Inge Røkkes nye forskningsskip og luksusyacht, REV Ocean, er nå vist frem. Skipet, som har blitt forsinket flere ganger og måtte bygges om, skal brukes til å finne løsninger på miljøproblemer i havet. Skipet skal leies ut til rikinger for å finansiere forskningen, og Nina Jensen mener dette kan engasjere mektige mennesker i miljøkampen. Etter planen skal skipet ut på sitt første forskningstokt i januar 2027.
3 måneder siden
Statens vegvesen tester ut elektriske anleggsmaskiner i et pilotprosjekt på riksvei 94 ved Hammerfest, med mål om å redusere utslipp. Prosjektet viser at elektriske dumpere kan fungere med tilstrekkelig lading, men entreprenører advarer om at teknologien er for dyr og ikke moden for store veiprosjekter. De peker på mangel på strømkapasitet og ladeinfrastruktur, spesielt i nord, som store utfordringer. Vegvesenet vil likevel stille økende miljøkrav til entreprenører, mens entreprenørene mener biodiesel er en bedre løsning for å nå det grønne skiftet.
1 måned siden
Equinor, Shell og TotalEnergies investerer 7,5 milliarder kroner i en ny fase for å utvide CO₂-lageret Northern Lights, med forventet drift i andre halvdel av 2028. Utvidelsen inkluderer nye lagringstanker og transportskip. Stockholm Exergi har inngått en avtale med Northern Lights om årlig lagre 900.000 tonn biobasert CO₂ fra et svensk biomassekraftverk fra 2028. Fase én av Northern Lights starter i sommer og vil lagre CO₂ fra Heidelberg Materials og Klemetsrud. Europakommisjonen har bidratt med 1,5 milliarder kroner til prosjektet, som er en del av det norske Langskip-prosjektet.
1 måned siden
Artikkelen argumenterer for at Norge bør satse på batterifabrikker og andre grønne næringer for å sikre fremtidig velferd og konkurransedyktighet. Forfatteren fremhever Corvus Energy som et eksempel på en norsk bedrift som lykkes innen batteriteknologi, samtidig som det advares mot å la Kina dominere markedet. Det kritiseres at Norge investerer mer i fossil energi enn fornybar, noe som gjør landet til en potensiell klimasinke. Forfatteren mener en plan for utfasing av oljen er nødvendig for å frigjøre ressurser til satsing på fremtidens næringer som havvind, solceller og batterier, og understreker at dette vil bidra til å redusere klimagassutslipp.
19 dager siden
FNs internasjonale sjøfartsorganisasjon (IMO) har vedtatt en avtale som forplikter internasjonal skipsfart til netto-nullutslipp innen 2050. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen understreker at dette er første gang en sektor reguleres til netto nullutslipp gjennom en internasjonal avtale. Norge har ledet forhandlingene og hatt en sentral rolle i utviklingen av rammeverket. Avtalen ble inngått to dager etter at USA trakk seg fra forhandlingene, og truet med mottiltak dersom amerikanske skip pålegges gebyrer basert på utslipp.
3 måneder siden
Til tross for at noen hydrogenprosjekter er satt på vent, har norsk hydrogennæring oppnådd flere milepæler det siste året. Yara reduserer utslipp ved å bruke hydrogen i gjødselproduksjon, og Veidekke produserer asfalt med hydrogen. Hydro planlegger å resirkulere aluminium med hydrogen. I skipsfarten bygges det hydrogenferger og forsyningsskip. Lastebilprodusenter lanserer hydrogenmodeller, og det etableres fyllestasjoner. Fem produksjonsanlegg for hydrogen er i drift, og flere er planlagt. Omsetningen i næringen har nesten doblet seg fra 2022 til 2023. Globalt har investeringene i hydrogenprosjekter økt betydelig. Forutsigbarhet er viktig for investorer, og det jobbes med å legge til rette for dette.
3 måneder siden
Selskapet GreenH har besluttet å bygge en hydrogenfabrikk i Bodø til 1,2 milliarder kroner. Fabrikken skal produsere 8,5 tonn grønt hydrogen daglig, som skal forsyne verdens største hydrogenferger på strekningen Bodø-Lofoten fra høsten 2026. Dette er det eneste stedet i verden hvor hydrogenproduksjon og -bruk er integrert på denne måten. Produksjonsprosessen er kraftkrevende, men biprodukter som varme og oksygen skal utnyttes i fjernvarme og havbruk. Det er lagt vekt på sikkerhetstiltak for å håndtere eksplosjonsfaren ved hydrogen, og lokale myndigheter ser positivt på prosjektet som et knutepunkt for utvikling av fremtidsrettet drivstoff.
1 måned siden
Equinor, Shell og TotalEnergies investerer 7,5 milliarder kroner i å utvide CO2-lageret Northern Lights etter fullførelsen av første fase. Utvidelsen inkluderer ny infrastruktur som lagringstanker, pumper, kai, transportskip og flere brønner, med planlagt oppstart i andre halvdel av 2028. Prosjektet har mottatt betydelig støtte fra både den norske regjeringen og Europakommisjonen, inkludert 1,5 milliarder kroner fra Connecting Europe Facility (CEF) i fjor. Northern Lights, som drives av Equinor i samarbeid med TotalEnergies og Shell, er en del av det norske Langskip-prosjektet for karbonfangst og -lagring.
3 måneder siden
Nybilsalget i Norge har vært svakt i 2024, men elbilandelen har økt betydelig. 89 prosent av alle nye personbiler som ble registrert i 2024 var elbiler, en økning fra 82,4 prosent i 2023. Norge har den største elbilparken i verden. Elbilforeningen jubler over tallene og ser frem mot målet om kun nullutslippsbiler fra 2025. Bilimportørenes Landsforening forventer økt bilsalg de neste fem årene, med en forventet elbilandel på 99,6 prosent i 2030. De mener at veitransporten bidrar mest til reduksjon i klimautslipp, men at det fortsatt er et stykke igjen til målet.
1 måned siden
Regjeringen foreslår en ny lov som vil tillate opprettelse av verneområder i alle norske havområder, også utenfor territorialfarvannet. Klima- og miljøministeren beskriver lovforslaget som en milepæl og avgjørende for å bevare naturen for fremtidige generasjoner. Initiativet kommer etter kritikk for manglende vern av havområder, samtidig som Norge har fått internasjonal oppmerksomhet for planer om gruvedrift på havbunnen. Venstre krever rask iverksettelse av vernetiltak, mens andre påpeker at regjeringen fortsatt satser på olje- og gassutvinning i sårbare områder.
1 måned siden
Regjeringen foreslår en ny lov som vil tillate opprettelse av verneområder i alle norske havområder, også utenfor territorialfarvannet. Klima- og miljøministeren beskriver lovforslaget som en milepæl og avgjørende for å bevare naturen for fremtidige generasjoner. Initiativet kommer etter kritikk for manglende vern av havområder, samtidig som Norge har fått internasjonal oppmerksomhet for planer om gruvedrift på havbunnen. Venstre krever rask iverksettelse av vernetiltak, mens andre påpeker at regjeringen fortsatt satser på olje- og gassutvinning i sårbare områder.
20 dager siden
Statens vegvesen tester en elektrisk brøytebil på Hardangervidda, Sør-Norges mest krevende fjellovergang, for å redusere klimagassutslipp. Testene viser at el-brøytebilen fungerer bra under krevende forhold, men har avdekket utfordringer knyttet til lading. Ladingen foregår via en ladecontainer, og kommunikasjonen mellom bil og lader har ikke fungert optimalt ved maks lading. Sjåførene fremhever komfort og lavt støynivå. Vegvesenet ser lovende resultater og vurderer at elektriske brøytebiler kan bli en del av fremtidige driftskontrakter.