Et norsk rederi har bestilt det som beskrives som verdens første utslippsfrie bulkskip, designet for å frakte kalkmarmor mellom Brønnøysund og Elnesvågen/Hustadvika. Skipet, som bygges i Kina med norsk teknologi, kombinerer bruk av rotorseil og en stor batteripakke for å redusere CO₂-utslippene betraktelig sammenlignet med tradisjonelle frakteskip.
Prosjektet har mottatt betydelig finansiell støtte fra Enova og NOx-fondet, noe som understreker Norges ambisjoner om å være ledende innen utvikling av grønn skipsfart. Klima- og miljøministeren fremhever prosjektet som et bevis på Norges ledende rolle.
Skipet vil ha kapasitet til å frakte 13. 000 tonn marmor per tur og forventes å være ferdigstilt neste sommer.
2 måneder siden
Et norsk rederi har bestilt verdens første utslippsfrie bulkskip, som skal frakte kalkmarmor fra Brønnøysund til Elnesvågen. Skipet, som bygges i Kina med norsk teknologi, er finansiert med betydelig offentlig støtte fra Enova og NOx-fondet. Med rotorseil og batteripakke vil skipet redusere CO₂-utslipp betraktelig sammenlignet med tradisjonelle skip, og det kan seile en distanse som er betydelig lengre enn dagens batteridrevne ferger. Prosjektet forventes å stimulere utviklingen av flere miljøvennlige fartøyer.
2 måneder siden
Et norsk rederi skal sjøsette verdens første elektriske frakteskip, som skal gå mellom Brønnøysund og Hustadvika. Skipet kombinerer seil og batteri for å frakte 13.000 tonn marmor per tur, og vil redusere CO₂-utslippene betydelig. Klima- og miljøministeren understreker at prosjektet viser Norges ledende posisjon innenfor utvikling av grønn skipsfart, støttet av betydelige offentlige investeringer. Skipet er ventet å være ferdigstilt neste sommer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!