Fra 15. mars øker boten for mobilbruk bak rattet betraktelig, til 10.
450 kroner, i tillegg til tre prikker på førerkortet. Frende Forsikring påpeker at boten har økt kraftig de siste årene.
En undersøkelse viser at mange bilister er klar over at de bryter loven, men likevel bruker mobilen under kjøring. Eksperter understreker at all bruk av mobiltelefonen som stjeler fokus fra veien, er ulovlig og farlig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Boten for mobilbruk i bil øker til 10.450 kroner fra i dag, samtidig viser en undersøkelse at nesten halvparten av bilistene fortsatt sjekker mobilen under kjøring. Fartsbøter øker også. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Til tross for økningen forblir prikkbelastningen uendret, og både politidirektoratet og Utrykningspolitiet har tidligere uttalt at bøtenivået allerede var høyt nok.
1 måned siden
Fra og med lørdag øker satsene for trafikkbøter. Ulovlig mobilbruk under kjøring koster nå 10.450 kroner. Også bøter for fartsovertredelser øker. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot økningen, og mener satsene var høye nok som de var. Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum mener bilister plyndres uten at sikkerheten økes.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår betydelige økninger i bøtesatsene for trafikkovertredelser, med en bot på 10 450 kroner for mobilbruk bak rattet. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot forslaget, og mener dagens satser er tilstrekkelig avskrekkende. De argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Norsk Lastebileier-Forbund er også kritisk, og påpeker at de nye satsene vil ramme unge og yrkessjåfører spesielt hardt. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtesatsene må justeres for å opprettholde sin forebyggende effekt over tid.
1 måned siden
Under en kontroll i Bergen delte Utrykningspolitiet ut flere bøter for ulovlig bruk av mobiltelefon i bil. Boten er på 10.450 kroner pluss tre prikker i førerkortet. Politiet opplyser at mange bilister ikke er klar over hva som defineres som ulovlig bruk, og at diskusjoner rundt dette er vanlig. Enkelte nekter å vedta boten, noe som kan føre til rettssak. Statistikken viser at det skrives ut mange forelegg for mobilbruk, men politiet mener bøtene har en avskrekkende effekt. Under torsdagens kontroll ble elleve bilister tatt, hvorav ni aksepterte boten.
1 måned siden
Politiet har varslet en storaksjon mot ulovlig mobilbruk og manglende bilbeltebruk, som starter førstkommende mandag. Utrykningspolitiet vil gjennomføre flere kontroller enn vanlig over hele landet. Aksjonen kommer etter at boten for ulovlig mobilbruk bak rattet økte til 10.450 kroner fra lørdag. Politiet ser fortsatt utfordringer med mobilbruk, spesielt blant tungbilsjåfører og på motorveier. De vil også kontrollere at både sjåfører, passasjerer og barn bruker bilbelte korrekt. UP-sjefen oppfordrer alle til å kjøre trygt og være oppmerksomme.
3 måneder siden
Samferdselsdepartementet foreslår nok en økning i trafikkbøter, noe som vil føre til at bøter for mobilbruk, kjøring på rødt lys og for kort avstand til bilen foran øker til 10 450 kroner. Dette kommer etter to tidligere økninger de siste årene. Politidirektoratet protesterer mot forslaget og mener bøtene nå er høye nok, og at økt kontroll er et bedre virkemiddel. De frykter også at høye bøter rammer de med dårlig råd hardest. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres i takt med prisstigningen.
1 måned siden
Regjeringen øker flere trafikkbøter, inkludert boten for mobilbruk i bil, noe som møter kritikk fra politiet og NAF. Kritikere mener økningen er for liten og at hyppigere politikontroller er et mer effektivt tiltak. Unge sjåfører tror økningen kan ha en viss effekt, men er enige i at hyppige kontroller er viktigere. Regjeringen forsvarer økningen med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres etter prisutviklingen.
1 måned siden
Bøtesatsene for trafikkforseelser øker igjen fra 15. mars, noe NAF kritiserer. De mener bøtene nå er på et svært høyt nivå og etterlyser dokumentasjon på at økningene faktisk fører til bedre trafikksikkerhet. NAF påpeker at uten slik dokumentasjon fremstår økningene kun som en måte å fylle statskassen på. Som et alternativ foreslår NAF å vurdere inntektsavhengige bøter, slik som i Finland, og å øke antallet trafikkontroller for å bedre trafikksikkerheten.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
2 måneder siden
Det danske bilnettstedet Bilmagasinet har reagert på de høye bøtesatsene i Norge sammenlignet med Danmark. Særlig bøter for mobilbruk under kjøring og kjøring på rødt lys er mye høyere i Norge. Mobilboten i Norge er på 10 200 kroner, mens den i Danmark er 1500 danske kroner, som tilsvarer omtrent 2340 norske kroner. Bilmagasinet påpeker at selv mindre forseelser kan bli dyre for danske turister som kjører i Norge.
1 måned siden
UP starter en ny aksjonsuke med fokus på å forebygge ulovlig mobilbruk og manglende bilbeltebruk. UP-sjef Knut Smedsrud understreker viktigheten av at sjåfører holder blikket på veien og sikrer at alle i bilen bruker bilbelte riktig. Under en lignende aksjon i fjor ble 516 sjåfører bøtelagt for ulovlig mobilbruk, og 166 for manglende eller feilaktig bruk av bilbelte. UP oppfordrer alle til å være oppmerksomme trafikanter og unngå distraksjoner under kjøring.
22 dager siden
Trygg Trafikk advarer om at bruk av berøringsskjermer i bil kan være like farlig som mobilbruk, da det fjerner oppmerksomheten fra veien. En studie viser at det å taste inn en adresse på navigasjon kan ta nesten 16 sekunder, tilsvarende å kjøre 12 meter i blinde i lav hastighet. En arbeidsgruppe foreslår totalforbud mot å holde mobiltelefon under kjøring, noe Utrykningspolitiet støtter. NAF er uenig og mener et slikt forbud er for strengt og vil svekke tilliten til regelverket.
3 måneder siden
Antallet bilister som bøtelegges for mobilbruk har gått ned, viser tall fra Utrykningspolitiet (UP). I 2024 fikk 5838 førere bot, en nedgang fra året før og nesten en halvering fra 2022. UP mener dette skyldes de høye bøtesatsene, som har økt fra 1700 kroner i 2021 til 10.200 kroner i dag. UP-sjef Knut Smedsrud er fornøyd med utviklingen og mener de høye bøtene virker avskrekkende. Totalt betalte nordmenn nesten 60 millioner kroner i mobilbøter i 2024. UP kontrollerte over 30.000 førere i fjor, og 2,4 prosent av dem brukte mobilen bak rattet.
3 måneder siden
Statistikk fra Utrykningspolitiet (UP) viser en økning i anmeldelser for fartsovertredelser i 2024, mens antall forenklede forelegg gikk ned. Ruskjøring anmeldelser har gått ned, men er fortsatt et betydelig problem, spesielt blant unge menn. Mobilbruk i bil har sunket kraftig etter økning i bøtesatsen. UP planlegger å fortsette med hyppige kontroller for å forebygge ulykker, med fokus på fart, rus og uoppmerksomhet. Publikum oppfordres til å varsle politiet om ruskjøring.
1 måned siden
Politiet har gjennomført en stor aksjon mot ulovlig mobilbruk og manglende bruk av bilbelte. På den første dagen av aksjonen ble det utstedt over 100 forelegg for ulovlig mobilbruk og 16 gebyrer for manglende bruk av bilbelte. Fungerende UP-sjef Roar Skjelbred Larsen uttrykker overraskelse over at mange fortsatt ikke bruker bilbelte, og bekymring for at folk ikke forstår de alvorlige konsekvensene av ulovlig mobilbruk, som er medvirkende årsak i en tredjedel av dødsulykkene. En lovendring er foreslått for å lette politiets arbeid med å avdekke mobilbruk bak rattet.