Under en kontroll i Bergen delte Utrykningspolitiet ut flere bøter for ulovlig bruk av mobiltelefon i bil. Boten er på 10. 450 kroner pluss tre prikker i førerkortet.
Politiet opplyser at mange bilister ikke er klar over hva som defineres som ulovlig bruk, og at diskusjoner rundt dette er vanlig. Enkelte nekter å vedta boten, noe som kan føre til rettssak.
Statistikken viser at det skrives ut mange forelegg for mobilbruk, men politiet mener bøtene har en avskrekkende effekt. Under torsdagens kontroll ble elleve bilister tatt, hvorav ni aksepterte boten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Politiet har varslet en storaksjon mot ulovlig mobilbruk og manglende bilbeltebruk, som starter førstkommende mandag. Utrykningspolitiet vil gjennomføre flere kontroller enn vanlig over hele landet. Aksjonen kommer etter at boten for ulovlig mobilbruk bak rattet økte til 10.450 kroner fra lørdag. Politiet ser fortsatt utfordringer med mobilbruk, spesielt blant tungbilsjåfører og på motorveier. De vil også kontrollere at både sjåfører, passasjerer og barn bruker bilbelte korrekt. UP-sjefen oppfordrer alle til å kjøre trygt og være oppmerksomme.
1 måned siden
Boten for mobilbruk i bil øker til 10.450 kroner fra i dag, samtidig viser en undersøkelse at nesten halvparten av bilistene fortsatt sjekker mobilen under kjøring. Fartsbøter øker også. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Til tross for økningen forblir prikkbelastningen uendret, og både politidirektoratet og Utrykningspolitiet har tidligere uttalt at bøtenivået allerede var høyt nok.
1 måned siden
Regjeringen øker flere trafikkbøter, inkludert boten for mobilbruk i bil, noe som møter kritikk fra politiet og NAF. Kritikere mener økningen er for liten og at hyppigere politikontroller er et mer effektivt tiltak. Unge sjåfører tror økningen kan ha en viss effekt, men er enige i at hyppige kontroller er viktigere. Regjeringen forsvarer økningen med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres etter prisutviklingen.
1 måned siden
Fra 15. mars øker boten for mobilbruk bak rattet betraktelig, til 10.450 kroner, i tillegg til tre prikker på førerkortet. Frende Forsikring påpeker at boten har økt kraftig de siste årene. En undersøkelse viser at mange bilister er klar over at de bryter loven, men likevel bruker mobilen under kjøring. Eksperter understreker at all bruk av mobiltelefonen som stjeler fokus fra veien, er ulovlig og farlig.
1 måned siden
Fra og med lørdag øker satsene for trafikkbøter. Ulovlig mobilbruk under kjøring koster nå 10.450 kroner. Også bøter for fartsovertredelser øker. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot økningen, og mener satsene var høye nok som de var. Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum mener bilister plyndres uten at sikkerheten økes.
3 måneder siden
Antallet bilister som bøtelegges for mobilbruk har gått ned, viser tall fra Utrykningspolitiet (UP). I 2024 fikk 5838 førere bot, en nedgang fra året før og nesten en halvering fra 2022. UP mener dette skyldes de høye bøtesatsene, som har økt fra 1700 kroner i 2021 til 10.200 kroner i dag. UP-sjef Knut Smedsrud er fornøyd med utviklingen og mener de høye bøtene virker avskrekkende. Totalt betalte nordmenn nesten 60 millioner kroner i mobilbøter i 2024. UP kontrollerte over 30.000 førere i fjor, og 2,4 prosent av dem brukte mobilen bak rattet.
3 måneder siden
Utrykningspolitiet gjennomførte en kontroll ved Vestveien på Nesodden, hvor de sto ved et skilt som viste «Forbudt for motorvogn». 13 bilister kjørte forbi skiltet og ble vinket inn av politiet. Hver av bilistene fikk et gebyr på 8200 kroner, noe som resulterte i at staten fikk inn 106.600 kroner. Kontrollen avdekket at flere bilister ikke var oppmerksomme på skiltingen.
1 måned siden
Politiet har gjennomført en stor aksjon mot ulovlig mobilbruk og manglende bruk av bilbelte. På den første dagen av aksjonen ble det utstedt over 100 forelegg for ulovlig mobilbruk og 16 gebyrer for manglende bruk av bilbelte. Fungerende UP-sjef Roar Skjelbred Larsen uttrykker overraskelse over at mange fortsatt ikke bruker bilbelte, og bekymring for at folk ikke forstår de alvorlige konsekvensene av ulovlig mobilbruk, som er medvirkende årsak i en tredjedel av dødsulykkene. En lovendring er foreslått for å lette politiets arbeid med å avdekke mobilbruk bak rattet.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår betydelige økninger i bøtesatsene for trafikkovertredelser, med en bot på 10 450 kroner for mobilbruk bak rattet. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot forslaget, og mener dagens satser er tilstrekkelig avskrekkende. De argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Norsk Lastebileier-Forbund er også kritisk, og påpeker at de nye satsene vil ramme unge og yrkessjåfører spesielt hardt. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtesatsene må justeres for å opprettholde sin forebyggende effekt over tid.
3 måneder siden
Samferdselsdepartementet foreslår nok en økning i trafikkbøter, noe som vil føre til at bøter for mobilbruk, kjøring på rødt lys og for kort avstand til bilen foran øker til 10 450 kroner. Dette kommer etter to tidligere økninger de siste årene. Politidirektoratet protesterer mot forslaget og mener bøtene nå er høye nok, og at økt kontroll er et bedre virkemiddel. De frykter også at høye bøter rammer de med dårlig råd hardest. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres i takt med prisstigningen.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
23 dager siden
Utrykningspolitiet (UP) varsler en ny storkontroll denne uken med hovedfokus på motorsyklister og fart. Bakgrunnen er ulykkesstatistikken som viser at fart, risikoatferd og førerfeil ofte er årsaker til alvorlige MC-ulykker. I fjor omkom 20 motorsyklister i trafikken, og 129 ble hardt skadet. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer alle MC-førere til å være ekstra oppmerksomme i trafikken og ta trygge valg. Under en tidligere storaksjon ble hundrevis av bilførere tatt for mobilbruk og manglende bruk av bilbelte, noe som resulterte i bøter.
3 måneder siden
Under en kontroll i Bergen avdekket Statens vegvesen ulovlig bruk av rattkule på en bil. Det er ikke tillatt å bruke rattkule i person- eller lastebiler uten at føreren har en tilpasningskode (kode 40) på førerkortet. For å få godkjent bruk av rattkule, må man søke om dispensasjon, levere helseattest og bestå en vurderingsprøve ved en trafikkstasjon. Vurderingsprøven skal sikre at føreren kan håndtere kjøretøyet på en trygg måte med rattkule.
1 måned siden
Under assistanse ved en bilstans i Nøstvettunnelen på E6, observerte politiet at mange bilister overså den nedjusterte hastigheten på 50 km/t. En spontan laserkontroll resulterte i seks førerkortbeslag for fartsovertredelser mellom 81 km/t og 91 km/t. I tillegg ble fire bilister bøtelagt for å ha kjørt i det stengte kjørefeltet, til tross for tydelig merking. Politiet påpeker at enda flere kunne blitt stoppet dersom de hadde hatt mer ressurser tilgjengelig.
25 dager siden
Flere «streetmeets» ble arrangert i Øst politidistrikt natt til søndag, med opptil 250 biler samlet på enkelte steder. Politiet gjennomførte kontroller og beslagla førerkortene til ni personer, syv for høy hastighet og to for uforsvarlig adferd. En fører ble målt til 179 km/t i en 90-sone. I tillegg ble seks forenklede forelegg utstedt og to biler avskiltet. Flere av sjåførene motsatte seg førerkortbeslaget.