Boten for mobilbruk i bil øker til 10. 450 kroner fra i dag, samtidig viser en undersøkelse at nesten halvparten av bilistene fortsatt sjekker mobilen under kjøring.
Fartsbøter øker også. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen.
Til tross for økningen forblir prikkbelastningen uendret, og både politidirektoratet og Utrykningspolitiet har tidligere uttalt at bøtenivået allerede var høyt nok.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Fra og med lørdag øker satsene for trafikkbøter. Ulovlig mobilbruk under kjøring koster nå 10.450 kroner. Også bøter for fartsovertredelser øker. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot økningen, og mener satsene var høye nok som de var. Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum mener bilister plyndres uten at sikkerheten økes.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår betydelige økninger i bøtesatsene for trafikkovertredelser, med en bot på 10 450 kroner for mobilbruk bak rattet. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot forslaget, og mener dagens satser er tilstrekkelig avskrekkende. De argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Norsk Lastebileier-Forbund er også kritisk, og påpeker at de nye satsene vil ramme unge og yrkessjåfører spesielt hardt. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtesatsene må justeres for å opprettholde sin forebyggende effekt over tid.
1 måned siden
Regjeringen øker flere trafikkbøter, inkludert boten for mobilbruk i bil, noe som møter kritikk fra politiet og NAF. Kritikere mener økningen er for liten og at hyppigere politikontroller er et mer effektivt tiltak. Unge sjåfører tror økningen kan ha en viss effekt, men er enige i at hyppige kontroller er viktigere. Regjeringen forsvarer økningen med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres etter prisutviklingen.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
3 måneder siden
Samferdselsdepartementet foreslår nok en økning i trafikkbøter, noe som vil føre til at bøter for mobilbruk, kjøring på rødt lys og for kort avstand til bilen foran øker til 10 450 kroner. Dette kommer etter to tidligere økninger de siste årene. Politidirektoratet protesterer mot forslaget og mener bøtene nå er høye nok, og at økt kontroll er et bedre virkemiddel. De frykter også at høye bøter rammer de med dårlig råd hardest. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres i takt med prisstigningen.
1 måned siden
Fra 15. mars øker boten for mobilbruk bak rattet betraktelig, til 10.450 kroner, i tillegg til tre prikker på førerkortet. Frende Forsikring påpeker at boten har økt kraftig de siste årene. En undersøkelse viser at mange bilister er klar over at de bryter loven, men likevel bruker mobilen under kjøring. Eksperter understreker at all bruk av mobiltelefonen som stjeler fokus fra veien, er ulovlig og farlig.
1 måned siden
Under en kontroll i Bergen delte Utrykningspolitiet ut flere bøter for ulovlig bruk av mobiltelefon i bil. Boten er på 10.450 kroner pluss tre prikker i førerkortet. Politiet opplyser at mange bilister ikke er klar over hva som defineres som ulovlig bruk, og at diskusjoner rundt dette er vanlig. Enkelte nekter å vedta boten, noe som kan føre til rettssak. Statistikken viser at det skrives ut mange forelegg for mobilbruk, men politiet mener bøtene har en avskrekkende effekt. Under torsdagens kontroll ble elleve bilister tatt, hvorav ni aksepterte boten.
3 måneder siden
Antallet bilister som bøtelegges for mobilbruk har gått ned, viser tall fra Utrykningspolitiet (UP). I 2024 fikk 5838 førere bot, en nedgang fra året før og nesten en halvering fra 2022. UP mener dette skyldes de høye bøtesatsene, som har økt fra 1700 kroner i 2021 til 10.200 kroner i dag. UP-sjef Knut Smedsrud er fornøyd med utviklingen og mener de høye bøtene virker avskrekkende. Totalt betalte nordmenn nesten 60 millioner kroner i mobilbøter i 2024. UP kontrollerte over 30.000 førere i fjor, og 2,4 prosent av dem brukte mobilen bak rattet.
1 måned siden
Regjeringen har økt bøtesatsene for trafikkovertredelser med 40 prosent på tre år, til tross for at Politidirektoratet mener det ikke gir bedre trafikksikkerhet. Politidirektoratet påpeker at bøtene allerede er høye nok, og at økningen primært er for å øke statens inntekter. Flere bilorganisasjoner, som NAF og KNA, protesterer også og savner en faglig begrunnelse for de høye satsene, og mener økningen virker usosial og urettferdig. Samferdselsministeren har valgt å øke bøtesatsene ytterligere, selv om forskning viser at tidligere skjerpelser har hatt effekt, men at de nye ikke har noen dokumentert virkning.
3 måneder siden
Regjeringen ønsker å øke trafikkbøtene for å holde tritt med prisveksten, men møter motstand fra politiet. Politidirektoratet viser til forskning som indikerer at økning i bøtesatser har minimal effekt på trafikksikkerheten, og at økt politikontroll er et mer effektivt tiltak. Både UP og Norges Lastebileier-Forbund er kritiske til de høye bøtene, som de mener rammer unge sjåfører hardt og fører til merarbeid for politiet. Samferdselsdepartementet forsvarer økningen med at det er nødvendig for å opprettholde bøtenes preventive effekt.
2 måneder siden
I 2024 betalte norske bilister 346 millioner kroner i fotoboksbøter, fordelt på 83 408 bøter, og 463 førerkort ble beslaglagt. Fotoboksene i Operatunnelen i Oslo var mest aktive. Utrykningspolitiet (UP) melder om en positiv utvikling over tid, med en økende andel kjøretøy som overholder fartsgrensene. Det finnes rundt 430 fotobokser i Norge, og flere vil bli installert i 2025. I 2023 var inntektene fra fotobokser 334 millioner kroner.
3 måneder siden
Regjeringen planlegger å øke trafikkbøtene i år, etter betydelige økninger i 2023 og 2024. Dette begrunnes med behovet for å opprettholde bøtenes forebyggende effekt i takt med prisveksten. Forslaget møter imidlertid motstand fra politiet, som mener bøtesatsene allerede er høye nok. Politidirektoratet og UP argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Samferdselsdepartementet står fast på at jevnlig justering er nødvendig for å sikre at bøtene fortsatt har en avskrekkende virkning.
1 måned siden
Politiet har varslet en storaksjon mot ulovlig mobilbruk og manglende bilbeltebruk, som starter førstkommende mandag. Utrykningspolitiet vil gjennomføre flere kontroller enn vanlig over hele landet. Aksjonen kommer etter at boten for ulovlig mobilbruk bak rattet økte til 10.450 kroner fra lørdag. Politiet ser fortsatt utfordringer med mobilbruk, spesielt blant tungbilsjåfører og på motorveier. De vil også kontrollere at både sjåfører, passasjerer og barn bruker bilbelte korrekt. UP-sjefen oppfordrer alle til å kjøre trygt og være oppmerksomme.
1 måned siden
Bøtesatsene for flere trafikkovertredelser øker, noe som har skapt reaksjoner fra NAF. De stiller spørsmål ved effekten av økte bøter og etterlyser dokumentasjon på at det faktisk reduserer antall lovbrudd i trafikken. NAF mener bøtene nå er for høye og foreslår inntektsavhengige bøter og økt polititilstedeværelse som mer effektive tiltak. Politiet har tidligere også uttrykt skepsis til ytterligere økninger, og mener dagens nivå er tilstrekkelig.
1 måned siden
Bøtesatsene for trafikkforseelser øker igjen fra 15. mars, noe NAF kritiserer. De mener bøtene nå er på et svært høyt nivå og etterlyser dokumentasjon på at økningene faktisk fører til bedre trafikksikkerhet. NAF påpeker at uten slik dokumentasjon fremstår økningene kun som en måte å fylle statskassen på. Som et alternativ foreslår NAF å vurdere inntektsavhengige bøter, slik som i Finland, og å øke antallet trafikkontroller for å bedre trafikksikkerheten.