Politiet har varslet en storaksjon mot ulovlig mobilbruk og manglende bilbeltebruk, som starter førstkommende mandag. Utrykningspolitiet vil gjennomføre flere kontroller enn vanlig over hele landet. Aksjonen kommer etter at boten for ulovlig mobilbruk bak rattet økte til 10.
450 kroner fra lørdag. Politiet ser fortsatt utfordringer med mobilbruk, spesielt blant tungbilsjåfører og på motorveier.
De vil også kontrollere at både sjåfører, passasjerer og barn bruker bilbelte korrekt. UP-sjefen oppfordrer alle til å kjøre trygt og være oppmerksomme.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
UP starter en ny aksjonsuke med fokus på å forebygge ulovlig mobilbruk og manglende bilbeltebruk. UP-sjef Knut Smedsrud understreker viktigheten av at sjåfører holder blikket på veien og sikrer at alle i bilen bruker bilbelte riktig. Under en lignende aksjon i fjor ble 516 sjåfører bøtelagt for ulovlig mobilbruk, og 166 for manglende eller feilaktig bruk av bilbelte. UP oppfordrer alle til å være oppmerksomme trafikanter og unngå distraksjoner under kjøring.
1 måned siden
Politiet har gjennomført en stor aksjon mot ulovlig mobilbruk og manglende bruk av bilbelte. På den første dagen av aksjonen ble det utstedt over 100 forelegg for ulovlig mobilbruk og 16 gebyrer for manglende bruk av bilbelte. Fungerende UP-sjef Roar Skjelbred Larsen uttrykker overraskelse over at mange fortsatt ikke bruker bilbelte, og bekymring for at folk ikke forstår de alvorlige konsekvensene av ulovlig mobilbruk, som er medvirkende årsak i en tredjedel av dødsulykkene. En lovendring er foreslått for å lette politiets arbeid med å avdekke mobilbruk bak rattet.
23 dager siden
Utrykningspolitiet (UP) varsler en ny storkontroll denne uken med hovedfokus på motorsyklister og fart. Bakgrunnen er ulykkesstatistikken som viser at fart, risikoatferd og førerfeil ofte er årsaker til alvorlige MC-ulykker. I fjor omkom 20 motorsyklister i trafikken, og 129 ble hardt skadet. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer alle MC-førere til å være ekstra oppmerksomme i trafikken og ta trygge valg. Under en tidligere storaksjon ble hundrevis av bilførere tatt for mobilbruk og manglende bruk av bilbelte, noe som resulterte i bøter.
1 måned siden
Under en kontroll i Bergen delte Utrykningspolitiet ut flere bøter for ulovlig bruk av mobiltelefon i bil. Boten er på 10.450 kroner pluss tre prikker i førerkortet. Politiet opplyser at mange bilister ikke er klar over hva som defineres som ulovlig bruk, og at diskusjoner rundt dette er vanlig. Enkelte nekter å vedta boten, noe som kan føre til rettssak. Statistikken viser at det skrives ut mange forelegg for mobilbruk, men politiet mener bøtene har en avskrekkende effekt. Under torsdagens kontroll ble elleve bilister tatt, hvorav ni aksepterte boten.
23 dager siden
Utrykningspolitiet har varslet en aksjonsuke med fartskontroller over hele landet før påskeutfarten. Kontrollene vil prioritere motorsyklister, da fart, risikoatferd og førerfeil ofte er årsaker til alvorlige MC-ulykker. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer motorsyklister til å sørge for å være synlige i trafikken og ta trygge valg. Politiet minner også andre sjåfører om å ta hensyn til tohjulingene i trafikken.
1 måned siden
Fra og med lørdag øker satsene for trafikkbøter. Ulovlig mobilbruk under kjøring koster nå 10.450 kroner. Også bøter for fartsovertredelser øker. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot økningen, og mener satsene var høye nok som de var. Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum mener bilister plyndres uten at sikkerheten økes.
23 dager siden
Utrykningspolitiet (UP) har varslet en aksjonsuke med fartskontroller over hele landet før påske, med et spesielt fokus på motorsyklister. Bakgrunnen for kontrollene er at fart, risikofylt atferd og førerfeil ofte er medvirkende årsaker til alvorlige motorsykkelulykker. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer motorsyklister til å sørge for å være synlige i trafikken og ta trygge valg. Politiet oppfordrer også andre trafikanter til å vise hensyn til tohjulingene i trafikken.
1 måned siden
Fra 15. mars øker boten for mobilbruk bak rattet betraktelig, til 10.450 kroner, i tillegg til tre prikker på førerkortet. Frende Forsikring påpeker at boten har økt kraftig de siste årene. En undersøkelse viser at mange bilister er klar over at de bryter loven, men likevel bruker mobilen under kjøring. Eksperter understreker at all bruk av mobiltelefonen som stjeler fokus fra veien, er ulovlig og farlig.
1 måned siden
Boten for mobilbruk i bil øker til 10.450 kroner fra i dag, samtidig viser en undersøkelse at nesten halvparten av bilistene fortsatt sjekker mobilen under kjøring. Fartsbøter øker også. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Til tross for økningen forblir prikkbelastningen uendret, og både politidirektoratet og Utrykningspolitiet har tidligere uttalt at bøtenivået allerede var høyt nok.
1 måned siden
Regjeringen øker flere trafikkbøter, inkludert boten for mobilbruk i bil, noe som møter kritikk fra politiet og NAF. Kritikere mener økningen er for liten og at hyppigere politikontroller er et mer effektivt tiltak. Unge sjåfører tror økningen kan ha en viss effekt, men er enige i at hyppige kontroller er viktigere. Regjeringen forsvarer økningen med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres etter prisutviklingen.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår betydelige økninger i bøtesatsene for trafikkovertredelser, med en bot på 10 450 kroner for mobilbruk bak rattet. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot forslaget, og mener dagens satser er tilstrekkelig avskrekkende. De argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Norsk Lastebileier-Forbund er også kritisk, og påpeker at de nye satsene vil ramme unge og yrkessjåfører spesielt hardt. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtesatsene må justeres for å opprettholde sin forebyggende effekt over tid.
1 måned siden
Trygg Trafikk tar til orde for å øke bøtene for manglende bruk av bilbelte, etter at 12 personer omkom i trafikken i 2023 uten bilbelte. Av disse kunne åtte trolig overlevd om de hadde brukt bilbelte. Organisasjonen påpeker at bilbeltegebyret har stått uendret siden 2009, mens bøtesatsen for mobilbruk har økt kraftig. Politiet og Statens vegvesen gjennomfører en aksjonsuke for å øke bevisstheten rundt viktigheten av bilbelte. Vegvesenet understreker at kollisjoner uten bilbelte kan sammenlignes med fall fra store høyder.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
3 måneder siden
Statistikk fra Utrykningspolitiet (UP) viser en økning i anmeldelser for fartsovertredelser i 2024, mens antall forenklede forelegg gikk ned. Ruskjøring anmeldelser har gått ned, men er fortsatt et betydelig problem, spesielt blant unge menn. Mobilbruk i bil har sunket kraftig etter økning i bøtesatsen. UP planlegger å fortsette med hyppige kontroller for å forebygge ulykker, med fokus på fart, rus og uoppmerksomhet. Publikum oppfordres til å varsle politiet om ruskjøring.
3 måneder siden
Samferdselsdepartementet foreslår nok en økning i trafikkbøter, noe som vil føre til at bøter for mobilbruk, kjøring på rødt lys og for kort avstand til bilen foran øker til 10 450 kroner. Dette kommer etter to tidligere økninger de siste årene. Politidirektoratet protesterer mot forslaget og mener bøtene nå er høye nok, og at økt kontroll er et bedre virkemiddel. De frykter også at høye bøter rammer de med dårlig råd hardest. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres i takt med prisstigningen.