En erfaren sjåfør stiller spørsmål ved hvorfor bilister varsler hverandre om politikontroller. Vedkommende utfordrer tankegangen om at politiet er «mot bilistene».
Artikkelen, skrevet av en erfaren utrykningssjåfør, tar opp praksisen med at bilister varsler hverandre om politikontroller. Forfatteren forstår ikke tankegangen om at politiet er «mot bilistene» og er forbauset over den utstrakte varslingen, for eksempel ved blinking med lysene.
Vedkommende spør om varslerne har reflektert over hvem de faktisk varsler, og peker på at det kan være rusede førere, tyver i stjålne biler, eller andre som nettopp har begått kriminelle handlinger. Slike trafikanter snur ofte for å unngå kontroll når de blir varslet.
Forfatteren understreker at politikontroller er en mulighet til å luke ut farlige trafikanter som er sterkt representert i ulykkessammenheng. Avslutningsvis oppfordres «varslerne» til å tenke over sitt bidrag til trafikksikkerheten og viser til Vegtrafikkloven paragraf tre om hensynsfull ferdsel.
Gudbrandsdølen Dagningen
Politiet
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen omhandler feil bruk av nødsignallys, ofte kalt «Oslo-blinken», der bilister bruker det ved ulovlig parkering eller for å takke andre trafikanter. En undersøkelse viser at mange mener det er greit å bruke nødblink for å parkere ulovlig, spesielt i Oslo. Politiet understreker at nødsignallys er ment for å varsle om farlige situasjoner som teknisk feil, ulykker eller kolonnekjøring. Misbruk kan føre til bøter.
2 måneder siden
Utrykningspolitiet (UP) oppfordrer bilister til å slutte å varsle om trafikkontroller via apper og trafikkalarmer. Assisterende distriktsleder Eivind Hellesund i UP Vest uttaler at slik varsling kan føre til at rusede bilister unngår kontroll. Han påpeker at alle UP-kontroller også er ruskontroller, og at varsling i praksis betyr at rusede førere kan velge alternative ruter. Hellesund viser til at rusrelaterte ulykker er et stort problem, og at UP i 2024 avdekket én rusfører per 150 kontrollerte biler. Han understreker at det ikke er sosialt akseptert å kjøre ruspåvirket, og appellerer til bilistene om å tenke seg om før de varsler om kontroller.
5 dager siden
Mange nordmenn bruker tilhenger, spesielt i forbindelse med oppussing og hagearbeid. NAF advarer imidlertid mot at mange tar unødvendige sjanser og ikke kjenner reglene for sikker tilhengerbruk.
23 dager siden
Utrykningspolitiet har varslet en aksjonsuke med fartskontroller over hele landet før påskeutfarten. Kontrollene vil prioritere motorsyklister, da fart, risikoatferd og førerfeil ofte er årsaker til alvorlige MC-ulykker. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer motorsyklister til å sørge for å være synlige i trafikken og ta trygge valg. Politiet minner også andre sjåfører om å ta hensyn til tohjulingene i trafikken.
2 måneder siden
En artikkel i Bergensavisen viser at mange elbilister i Bergen ikke benytter seg av muligheten til å kjøre i kollektivfelt, noe som skaper unødvendig kø. Kjørelærer Ronny Røst bekrefter at mange elbilister ikke vet at de har lov til å kjøre i alle kollektivfelt i byen. Statens vegvesen påpeker at det er viktig å følge skilting og trafikkregler, da disse kan variere fra sted til sted. Noen elbilister unngår kollektivfeltet fordi de ikke ønsker å "snike", mens andre er usikre på reglene. Det er også forvirring rundt +2-skilt, men elbiler kan kjøre i disse feltene med kun én person. Artikkelen konkluderer med at bedre kunnskap om reglene kan forbedre trafikkflyten i Bergen.
2 måneder siden
UP advarer bilister mot å varsle om fartskontroller, da dette kan hjelpe ruspåvirkede sjåfører å unngå å bli tatt. En hendelse der en promillekjører med barn i bilen ble stoppet, illustrerer viktigheten av uforutsigbare kontroller. UP-sjefen understreker at ruskjøring er en hyppig årsak til alvorlige ulykker, og at varslingstjenester gjør det lettere for ruspåvirkede sjåfører å unngå kontroll. Samferdselsdepartementet vurderer nå et lovforslag om forbud mot slike varslingsenheter for å bedre trafikksikkerheten.
23 dager siden
Utrykningspolitiet (UP) varsler en ny storkontroll denne uken med hovedfokus på motorsyklister og fart. Bakgrunnen er ulykkesstatistikken som viser at fart, risikoatferd og førerfeil ofte er årsaker til alvorlige MC-ulykker. I fjor omkom 20 motorsyklister i trafikken, og 129 ble hardt skadet. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer alle MC-førere til å være ekstra oppmerksomme i trafikken og ta trygge valg. Under en tidligere storaksjon ble hundrevis av bilførere tatt for mobilbruk og manglende bruk av bilbelte, noe som resulterte i bøter.
23 dager siden
Utrykningspolitiet (UP) har varslet en aksjonsuke med fartskontroller over hele landet før påske, med et spesielt fokus på motorsyklister. Bakgrunnen for kontrollene er at fart, risikofylt atferd og førerfeil ofte er medvirkende årsaker til alvorlige motorsykkelulykker. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer motorsyklister til å sørge for å være synlige i trafikken og ta trygge valg. Politiet oppfordrer også andre trafikanter til å vise hensyn til tohjulingene i trafikken.
9 dager siden
Under en utrykning i Bjørvika, Oslo, måtte en brannbilsjåfør bråbremse for å unngå kollisjon med en drosje som ikke hadde oppfattet blålys og sirener. Preben Lund, undervisningsansvarlig i utrykningskjøring ved Oslo Brann og redningsetat, sier at slike farlige situasjoner skjer ved hver utrykning på grunn av uoppmerksomme bilister, syklister og fotgjengere. Jostein Aure fra Oslo Universitetssykehus påpeker at bilister i økende grad blir distrahert av mobilbruk, skjermer i bilen og hodetelefoner med støydemping, som blokkerer sirenelyder. Brannvesenet oppfordrer folk til å være mer oppmerksomme i trafikken og tilpasse lydnivået på musikk for å kunne høre utrykningskjøretøy. Samtidig understrekes det at mange trafikanter oppfører seg korrekt og gir fri bane ved utrykning.
1 måned siden
Artikkelen forklarer hvordan prikksystemet i Norge fungerer, og hvordan bilister kan sjekke hvor mange prikker de har på førerkortet. Prikker gis for ulike trafikkovertredelser, og for mange prikker innen en periode på tre år kan føre til tap av førerretten. Det er mulig å sjekke prikkene elektronisk via politiets nettsider eller ved å møte opp på en politistasjon. Førere i prøveperioden får dobbelt antall prikker for overtredelser.
8 dager siden
Artikkelen gir et personlig innblikk i en syklist sitt møte med trafikken i byen, med fokus på utfordringer knyttet til bilister, andre syklister, sparkesyklister og fotgjengere. Forfatteren uttrykker frustrasjon over manglende hensyn, særlig fra sparkesyklister som ofte bryter trafikkregler. Han påpeker maktubalansen mellom bilister og syklister og oppfordrer bilister til å vise mer omtanke. Sykkelfeltene er flyttet opp på fortauet, noe som øker tryggheten for syklister, men reduserer den for gående. Vinterforhold og snørydding skaper ytterligere utfordringer for syklistene. Forfatteren reflekterer også over egne reaksjoner i trafikken og kritiserer passivitet som kan føre til ulykker. Fotgjengere omtales som uforutsigbare, men forfatteren tar ansvar for å unngå kollisjoner. Avslutningsvis kommenteres holdninger i trafikken, hvor alle tror de vet best, uavhengig av alder og erfaring.
28 dager siden
Politiet mener varslingstjenester for politikontroller er en gavepakke for kriminelle, som bruker det i alvorlig kriminalitet. Tidligere samferdselsminister og styreleder i Safedrive, Ketil Solvik-Olsen, avviser dette og mener det ikke har betydning for kriminalitet. Samferdselsdepartementet har startet en høring om forbud mot varsling av politikontroller, noe Safedrive kritiserer og kaller en kampanje fra regjeringen. Safedrive, som har 140.000 abonnenter, har kjørt en reklamekampanje i forkant av høringsfristen. Under en UP-kontroll i Malvik ble den første bilen med aktiv varsling observert etter åtte minutter.
8 dager siden
Artikkelen beskriver den daglige frustrasjonen rundt køsniking på Slemmestadveien, spesielt i morgenrushet. Mange bilister bruker venstrefeltet for å snike seg forbi køen, noe som skaper irritasjon og økt trafikkproblematikk. Eksempler på sniking inkluderer å presse seg inn ved Holmen-avkjøringen og å kjøre av og på E18 for å spare noen få plasser i køen. Selv om denne kjøreatferden ikke er ulovlig, fører den til mer kø og irritasjon blant andre bilister. Forfatteren oppfordrer til å la snikingen bli igjen hjemme etter påske, og antyder at tiltak som lysregulering kan være en løsning, men at det ikke nødvendigvis er ønsket. Budskapet er en oppfordring til bedre trafikkultur og hensyn i trafikken.
2 måneder siden
Politiet og regjeringen kritiserer varslingstjenester for trafikkontroller, da disse undergraver trafikksikkerheten. UP påpeker at bilister bruker varslingstjenestene aktivt, og at alle trafikkontroller også er ruskontroller. De frykter at ruspåvirkede sjåfører unngår kontroll, og minner om at rus er en faktor i mange dødsulykker.
3 måneder siden
Artikkelen understreker det felles ansvaret Statens vegvesen og sjåfører har for trafikksikkerhet om vinteren. Vegvesenet sørger for brøyting, strøing og salting av riks- og europaveier, mens sjåfører må kjøre etter forholdene. Entreprenørene tar løpende beslutninger om vintervedlikehold basert på værprognoser og erfaring, og Vegvesenet følger opp at kontraktene overholdes. Veisalt er et av flere tiltak, og bruken begrenses på grunn av miljøhensyn. Vinterdriften er dimensjonert for normalsituasjoner, ikke ekstreme værhendelser. Brøytesjåførene gjør en viktig jobb under krevende forhold, og fortjener respekt. Artikkelen oppfordrer til forsiktighet og hensyn i trafikken.