Pål Bakke ble nektet ombordstigning på et SAS-fly fra Ålesund til Oslo, til tross for å ha en billett. Han skulle på guttetur til Kiel, men ble stoppet ved gaten og fikk beskjed om at han hadde en standby-billett.
Dette skjedde selv om kompisene hans, som kom seg om bord, rapporterte om flere ledige seter. Bakke mottok kompensasjon og taxi hjem, men er skuffet over manglende forklaring fra SAS.
Flyet hadde også en mellomlanding i Kristiansund, og det var fortsatt ledige seter etter dette. SAS har bekreftet å ha mottatt en henvendelse fra TV 2 om saken, men har foreløpig ikke gitt noen kommentar.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Pål Bakke og en kameratgjeng fra Ålesund skulle på den årlige Kiel-turen. Ved innsjekk på Vigra flyplass ble Bakke og fem andre passasjerer nektet ombordstigning på flyet til Oslo, som skulle mellomlande i Kristiansund. Dette til tross for at det var ledige plasser ombord. De tre andre kompisene fikk reise, men er frustrerte over hendelsen. Bakke måtte dra hjem med kofferten, mens kompisene er på vei til Kiel. SAS har ikke gitt noen forklaring på hvorfor passasjerene ble nektet ombordstigning.
2 måneder siden
Rune Aanderaa ble nektet å fly med Widerøe etter å ha drukket en pils på flyplassen i Kristiansund. Aanderaa mener han ble urettmessig behandlet og hevder at kabinpersonalet trakasserte ham. Widerøe hevder at Aanderaa ble bortvist grunnet aggressiv oppførsel under ombordstigning, ikke på grunn av alkoholinntak. Politiet ble tilkalt og foretok en promilletest som viste 0,34 i promille. Aanderaa har engasjert advokat og klaget til flyselskapet. En kollega som var til stede bekrefter Aanderaas versjon av hendelsen.
1 måned siden
Tre venninner opplevde problemer med SAS da de mistet flyet sitt til Orlando på grunn av forsinkelser og manglende assistanse i Miami. SAS avviste først krav om refusjon for leiebil, hotell og mat, og tilbød kun 33 kroner i kompensasjon. Etter at TV 2 hjelper deg tok tak i saken, og Forbrukerrådet uttalte at venninnene hadde rett på erstatning, snudde SAS og tilbød dem drøyt 7000 kroner hver i kompensasjon. SAS beklager manglende oppfølging og viser til stor trafikkbelastning som årsak til forsinkelsen.
4 måneder siden
En teknisk feil på flyplassen i Las Palmas førte til at flere Norwegian-passasjerer ikke fikk sjekket inn og ble etterlatt. Også andre flyselskaper, som SAS, opplevde problemer. En tipser melder om kaos ved innsjekkingen, mens Amedia-direktør Erik Sønstelie beskriver manglende informasjon og manuell innsjekk med kulepenn og papir. Flypersonalet måtte i tillegg avvise passasjerer på grunn av overbooking, noe som forverret situasjonen for de reisende.
4 måneder siden
Mats Drægni (14) opplevde betydelige forsinkelser på sin flyreise fra Trondheim til Sogndal på grunn av uvær. Flyet måtte mellomlande i Bergen, hvor han fikk hotell og matpenger. Den opprinnelige direkteflyvningen ble erstattet med en rute via Oslo, noe som medførte at han mistet sin norsk tentamen. Til tross for forsinkelsene, tar 14-åringen situasjonen med ro. Avinor bekrefter at det vil være etterslep i flytrafikken etter kanselleringer og forsinkelser.
2 måneder siden
Lars Richard Bache og reisefølget, inkludert fotballaget Drøbak Frogn, er strandet i Alanya, Tyrkia, etter at SAS-flyet deres ble kansellert på grunn av sterk vind. De har tilbrakt natten på flyplassen uten tilbud om mat, drikke eller hotell. Bache kritiserer SAS for manglende informasjon og alternative transportløsninger, som for eksempel busstransport til Antalya. SAS beklager situasjonen og forklarer at dårlig vær har ført til betydelige forstyrrelser, men understreker at sikkerheten til passasjerene er deres prioritet.
3 måneder siden
To barn på 11 og 14 år ble nektet ombordstigning på et SAS-fly fra Nice til Oslo, til tross for at foreldrene forsøkte å ordne fullmakt og at en bekjent kunne følge dem. SAS begrunnet avgjørelsen med at foreldrene ikke hadde fylt ut et obligatorisk skjema for barn som reiser alene, mens foreldrene hevdet at lenken til skjemaet ikke fungerte. Transportklagenemnda konkluderte med at SAS måtte erstatte foreldrenes utgifter til nye billetter og betale standarderstatning, da de mente SAS ikke hadde grunnlag for å nekte barna å reise når en voksen bekjent kunne følge dem. SAS har akseptert vedtaket og vil følge opp saken.
4 måneder siden
Mange nordmenn ble strandet på flyplassen i Las Palmas etter at flyplassen fikk problemer med internettilkoblingen. Reisende opplevde lange køer og mangel på informasjon. TUI-passasjerer ventet i åtte timer før de fikk tilbud om hotell. Flyet, operert av Norwegian, måtte til slutt dra uten alle passasjerene for å overholde besetningens hviletidsbestemmelser. TUI beklager situasjonen og jobber med å finne hjemreiser for de berørte, noen via København. Passasjerene vil få informasjon så snart løsninger er klare.
3 måneder siden
En mann i 20-årene snek seg om bord på et Air France-fly på Gardermoen ved å «tailgate» en annen passasjer ved gaten. Flyet måtte returnere til gate etter at besetningen oppdaget hendelsen. Mannen ble tatt hånd om uten dramatikk, og politiet vil ikke anmelde forholdet. Det er ukjent hva mannens hensikt var med å snike seg om bord.
1 måned siden
Etter køkaoset på Gardermoen, der passasjerer mistet fly, vil ikke Avinor gi refusjon, og viser til flyselskapene. Forbrukerrådet påpeker at passasjerene kan havne i en vanskelig situasjon, da det ikke finnes en «flyplassansvarslov». Rådet mener likevel Avinor bør ta ansvar for utgiftene. Norwegian tilbød ombooking, mens SAS råder passasjerer med krav om å kontakte Avinor. Avinor begrunner avslaget med en umeldt kontroll og understreker at flyselskapene er ansvarlige for passasjerenes reiser.
4 måneder siden
En familie fra Fredrikstad opplevde en rekke problemer på sin planlagte ferietur til Kreta. Flyet deres ble kansellert, og på grunn av feil kontaktinformasjon mottok de ikke beskjed om nye billetter. De måtte selv kjøpe nye billetter og reise via flere mellomlandinger, og bagasjen deres ble forsinket. Familien var utslitt og frustrert over manglende kommunikasjon og oppfølging fra både Norwegian og Mixx travel. Etter å ha kontaktet media, har begge selskapene beklaget hendelsen og lovet å dekke familiens utgifter. Forbrukerrådet støtter familien og understreker at de har rett på kompensasjon for tapte feriedager.
17 dager siden
Avinor avviser ansvar for køkaoset som oppstod på Oslo lufthavn den 13. mars, og som førte til at rundt 80 passasjerer har krevd erstatning. Årsaken var et uanmeldt tilsyn som skapte lange sikkerhetskøer. Avinor viser til at flysikkerhet prioriteres og at de ikke kan bemanne opp på kort varsel ved slike tilsyn. De ber passasjerer som har lidt tap om å kontakte flyselskapet sitt. En av de berørte passasjerene har tatt saken videre til Transportklagenemnda etter å ha fått avslag på erstatningskravet.
2 måneder siden
Marianne Hatle opplevde bagasjetrøbbel etter en utenlandstur med SAS, der hennes koffert ble skadet. Hun reagerer sterkt på flyselskapets kundebehandling, med lang ventetid og vanskeligheter med å få hjelp. SAS tilbød først en voucher som ikke dekket kostnaden for en ny koffert, og krevde kvittering for den ødelagte kofferten, noe Hatle ikke hadde. Etter at saken ble omtalt i media, tilbød SAS full refusjon og beklaget samtidig feil i saksbehandlingen. Hatle er likevel kritisk til måten SAS håndterte saken på, og mener de ikke tar vare på kundene sine.
2 måneder siden
En britisk familie ble nektet ombordstigning på et Norwegian-fly fra Gatwick til København, da flyselskapets ansatte feilaktig vurderte passet til ektemannen som ugyldig. Bakgrunnen er at Norwegians ansatte ikke hadde tilstrekkelig kunnskap om de nye passreglene som gjelder etter Brexit. Passet var gyldig for reise i EU, men ble likevel avvist. Norwegian har beklaget hendelsen og innrømmer at det ble gjort en feil. Familien skulle reise i forbindelse med en 60-årsdag, og beskriver situasjonen som svært stressende og skuffende. Norwegian vil prioritere familiens krav om kompensasjon.
1 måned siden
Lars-Erik og Maciej skulle feire midtsommer i Sverige, men toget deres ble innstilt. Vy tok ikke ansvar og paret måtte ta taxi for 5000 kroner for å rekke feiringen. De ble henvist mellom norske og svenske Vy uten å få hjelp. Forbrukerrådet mener Vy bør kompensere paret, men Vy holder fast på at de ikke refunderer drosjekostnader. Saken viser manglende kommunikasjon mellom Vy og passasjerene, samt uklar ansvarsfordeling mellom norske og svenske Vy.