Prinsesse Madeleines lansering av hudpleieserien «MinLen» har skapt debatt og kritikk. Kritikere mener det er problematisk at en prinsesse driver kommersiell virksomhet, da dette kan skade kongefamiliens image.
Eksperter påpeker at Madeleines navn gir selskapet et stort løft, men at produktene også vil bli gransket nøye. Hudpleieserien er utviklet sammen med et selskap grunnlagt av Rudolf Steiner, kjent for sin skepsis til vaksiner.
Serien retter seg mot barn og unge, noe prinsessen begrunner med et ønske om å tilby trygge produkter. Etter å ha blitt anmeldt for manglende reklamemerking på Instagram, har det svenske hoffet uttalt at de vil være mer oppmerksomme på markedsføring i fremtiden.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Prinsesse Madeleine har lansert et hudpleiemerke på Instagram i samarbeid med Weleda. Jurist Karin Crafoord mener prinsessen kan ha brutt loven ved å unnlate å merke innlegget som reklame. TV4 melder om anmeldelser til både Reklameombudsmannen og Forbrukerverket. Hoffets informasjonssjef Margareta Thorgren avviser at innlegget var ment som markedsføring, men snarere som informasjon om en kommende virksomhet, og beklager hvis det er blitt oppfattet annerledes.
1 måned siden
Prinsesse Madeleine av Sverige lanserer sitt eget kosmetikkmerke, MinLen, i samarbeid med det sveitsiske selskapet Weleda AG. Hun vil bruke navnet Madeleine Bernadotte i forbindelse med forretningsvirksomheten, og har fått godkjennelse fra det svenske hoffet til å kombinere dette med sine kongelige plikter. Prinsessens tidligere engasjement i ulike veldedighetsprosjekter vil fortsette som før.
24 dager siden
Hertuginne Meghan Markles nylig lanserte bringebærsyltetøy «As Ever» har fått kritikk i Daily Mail, hvor det beskrives som ekstremt søtt og tyntflytende, og minner mer om en dessertsaus enn et tradisjonelt syltetøy. Til tross for den negative anmeldelsen ble hele matkolleksjonen, som inkluderer te, bakeblandinger og honning, utsolgt på under en time. Kritikere anklager Markle for å utnytte sin kongelige status for å tjene penger, selv etter at hun og prins Harry trakk seg tilbake som kongelige. Markle har også lansert en ny podkastserie der hun intervjuer kvinnelige gründere.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer hvordan det norske kongehuset har opplevd en rekke skandaler og kontroverser i 2024, noe som har ført til svekket tillit i befolkningen. Spesielt Marius Borg Høibys straffeforfølgelse har påvirket kongehusets omdømme negativt. I kontrast til dette står prinsesse Ingrid Alexandra, som ikke er rammet av skandalene og har bred støtte. Artikkelen argumenterer for at kongehuset bør øke hennes synlighet og forberede henne på større oppgaver, da hun anses som en viktig ressurs i en vanskelig tid. Kongehuset er i en prekær situasjon med en aldrende konge, en kronprinsesse med kronisk sykdom og en prinsesse som har diskvalifisert seg selv.
8 dager siden
Dagbladet setter fokus på kronprinsfamiliens økonomi, som til tross for statlig lønn, involverer privat forretningsvirksomhet. Kronprinsen har tatt opp store lån med pant i Skaugum og en hytte i Nore og Uvdal, samtidig som han driver utleie av lager og bolig på Skaugum gjennom sitt enkeltmannsforetak. Det kongelige hoff ønsker ikke å opplyse hva lånene er brukt til, og inntektene i enkeltmannsforetaket holdes hemmelige. Kronprinsen fikk en økning i apanasjen for å dekke oppussingskostnader på Skaugum, men beholdt denne etter nedbetaling av lånet. Artikkelen sammenligner kritikken mot prinsesse Märtha for kommersiell virksomhet med kronprinsens virksomhet, og etterlyser større åpenhet rundt økonomien. Det stilles spørsmål ved om det er riktig at kronprinsen driver forretningsvirksomhet samtidig som han finansieres av staten.
4 måneder siden
Den svenske influenseren Matilda Djerf, kjent for sin klesstil og sitt hår, anklages for dårlig ledelse i sitt klesmerke Djerf Avenue. Ansatte rapporterer om et dårlig arbeidsmiljø med skriking og nedsettende kommentarer. Djerf og daglig leder har uttalt at de tar kritikken alvorlig. Artikkelen stiller spørsmål ved om Djerfs image vil ta skade, da hennes popularitet hovedsakelig er basert på estetikk, og om fansen vil forvente mer enn et velpleid ytre. Det påpekes at kombinasjonen av å være influenser og gründer kan skape utfordringer med personalhåndtering.
4 dager siden
En ny solkrem fra Sophie Elises merke Glöd hevder å kunne øke solfaktoren ved flere påføringer. Dette møter sterk kritikk fra eksperter og Kreftforeningen.
2 måneder siden
En ny trend der barn helt ned i åtteårsalderen bruker avanserte hudpleieprodukter med ingredienser som retinol og syrer bekymrer hudleger. De advarer om at dette kan skade huden og føre til allergier og tidlig aldring. Hudleger og kosmetisk sykepleier etterlyser strengere regulering av salg og markedsføring av slike produkter. Forhandlere som Hennes & Mauritz og Normal understreker at deres produkter er trygge, men anbefaler forsiktighet og rådføring med lege. Apotek1 påpeker at trenden er en del av et større selvoptimaliseringspress og oppfordrer foreldre til å engasjere seg i barnas hudpleierutiner og snakke med dem om kroppspress.
2 måneder siden
Slottet har valgt å ikke kommentere spørsmål angående kronprinsparets bruk av Tesla, etter økende kontroverser rundt Elon Musk. Nettavisen har forsøkt å få en kommentar fra Slottet i flere dager, men fikk til svar at de ikke ønsket å uttale seg. Kongehusekspert Tove Taalesen forsvarer Slottets taushet med at kongehuset ikke skal ta politiske standpunkter. Syver Kleve Kolstad fra Rød Ungdom mener kronprinsparet bør unngå å kjøpe Tesla i fremtiden, og mener kongefamilien bør være gode eksempler ved å droppe Tesla.
15 timer siden
En ny solspray fra influenser Sophie Elises merke Glöd møter sterk kritikk fra eksperter. Forbrukerrådet mener markedsføringen kan være ulovlig hvis påstandene ikke dokumenteres.
2 måneder siden
KrF-nestleder Ida Lindtveit Røse reagerer på at lekebutikker selger sminke. Hun mener det er "ugreit" og oppfordrer foreldre til å beskytte barna sine. Røse mener lekebutikkene bør ta ansvar og slutte å selge sminke rettet mot barn. Maarten Sommerfeldt, direktør i Nordic Toy Team AS, svarer at de tilbyr produkter for kreativ lek, og at det er opp til foreldrene å bestemme hva som passer. Thomas L. Henriksen, eieren av Ringo på Ski Storsenter, mener at produktene er ment for ungdom, ikke barn, og at butikken ønsker å møte konkurransen i markedet. Han understreker at alle produkter er godkjente og sikre.
3 måneder siden
Artikkelen utforsker hvordan bloggere og influencere utvikler seg fra profiler i sosiale medier til bedriftseiere, og de utfordringene som følger med. Den svenske influenceren Matilda Djerf er et eksempel på en som har fått kritikk for dårlig behandling av sine ansatte. Influensermarkedsføring er en milliardindustri, men det er viktig med tydelig merking av reklame og bevissthet rundt rollen som forbilder. Flere norske influencere har lykkes med å bygge store virksomheter, men kontroverser kan påvirke merkevaren. Likevel kan feiltrinn også styrke merkevaren på sikt.
4 måneder siden
Fotballklubben Våg FKs sponsoravtale med skjønnhetskjeden «Blivakker» har skapt intern uro. Damelaget vurderer å ikke bruke draktene med «Blivakker»-logoen, og flere spillere og foreldre er kritiske til budskapet. Tidligere landslagsspiller Marit Helene Fiane Grødum mener logoen sender feil signaler til unge jenter. Våg FK beklager at saken har havnet i media, men understreker at sponsorinntektene er viktige for klubbens drift. «Blivakker» sier de ikke ønsker å definere skjønnhet, men fremme mangfold. Norges Fotballforbund blander seg ikke inn i klubbenes sponsorvalg.
3 måneder siden
Rykter om skilsmisse mellom kronprinsesse Victoria og prins Daniel i 2022 førte til at dronning Silvia innkalte til krisemøte på Haga slott. Dronningen var bekymret og tok grep for å håndtere situasjonen. Kronprinsesseparet avkreftet ryktene offentlig. I en annen sak deltar advokat Brynjar Meling i «Farmen kjendis» for å ta en pause fra sin krevende karriere. Han var bekymret for hvordan deltakelsen ville påvirke hans omdømme, men valgte å delta etter å ha konsultert en omdømmeekspert. Meling beskriver starten av oppholdet som tøff og innrømmer at han kan bli irritert.
1 måned siden
Oskar Westerlins nye klesmerke Behrens møter kritikk for høye priser, bruk av syntetiske materialer og manglende åpenhet rundt produksjonen. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender påpeker at merket gir misvisende informasjon om produktene, spesielt genserne som markedsføres som ullblandinger med minimalt ullinnhold, og krever åpenhet rundt leverandørlister. En TikTok-bruker har testet flere av plaggene og er lite imponert over kvaliteten. Westerlin har svart på kritikken via TikTok, hvor han erkjenner at det er rom for forbedring, spesielt når det gjelder materialvalg. Kritikken reiser spørsmål om influenceres ansvar for å fremme etisk og bærekraftig forbruk.