
Prinsesse Madeleines hudpleielansering: Fiasko og kritikkstorm
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Prinsesse Madeleines nye hudpleiemerke, MinLen, opplevde en lansering med svært lav interesse i Stockholm, noe svenske medier beskriver som en fiasko. Dette skjedde samtidig som prinsessen har møtt betydelig kritikk for markedsføringsmetoder og bruk av sin kongelige tittel i forbindelse med satsingen.
Prinsesse Madeleines nye hudpleiemerke, MinLen, opplevde en lansering i Lykos flagship store i Drottninggatan, Stockholm, som svenske medier karakteriserte som en fiasko på grunn av lav publikumsinteresse. Dette sto i sterk kontrast til tidligere skjønnhetslanseringer, som da influenser Bianca Ingrosso skapte stor oppmerksomhet for Caia Cosmetics i 2023. Under arrangementet ble journalister nektet adgang, og tidligere hadde prinsessen forsøkt å påvirke medieomtalen ved å oppfordre til positivitet og foreslå formuleringer, noe ytringsfrihetsekspert Nils Funcke kritiserte som upassende.
Madeleine har også fått sterk kritikk for å benytte sin prinsessetittel i markedsføringen av merket, ettersom hoffekspert Johan T. Lindwall påpekte at dette strider mot kong Carl Gustafs konsekvente regler for kongelige forretningsvirksomheter. Videre ble hun innklaget til Konsumentverket og Reklamombudsmannen for brudd på markedsføringsloven, da et Instagram-innlegg om MinLen manglet tydelig reklamemerking, selv om hoffet hevdet det var informasjon og lovet forbedring.
Prinsessen uttrykte i et intervju med Dagens Industri i august at hun var overrasket over den store mengden kritikk hun mottok, til tross for at hun forventet debatt. MinLen er utviklet i samarbeid med det sveitsiske selskapet Weleda og tilbyr produkter spesielt tilpasset babyer, barn og tenåringer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!