
Prinsesse Madeleine møter kritikk for strenge presseregler
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
Prinsesse Madeleine har lansert sitt nye hudpleiemerke med uvanlig strenge føringer for pressen. Dette har ført til kraftige reaksjoner og kritikk fra ytringsfrihetseksperter.
Prinsesse Madeleine (42) har lansert sin nye hudpleieserie, MinLen, under et eksklusivt presseevent. Arrangementet kom med uvanlig strenge retningslinjer for de inviterte journalistene, ifølge den svenske avisen Expressen.
Reglene forbød journalistene å skrive om lanseringen eller eventet før etter en tre måneders embargo. De ble i stedet oppfordret til å dele «generelle inntrykk» og «korte, private klipp» på sosiale medier, og fikk til og med forslag til positive formuleringer om produktene.
Ytringsfrihetsekspert Nils Funcke reagerer kraftig på dette i et intervju med Aftonbladet, og kaller det «utrolig naivt» og «upassende». Han understreker at slike betingelser kaster et uheldig lys over kongehuset og oppfordrer svenske medier til å boikotte selskaper som forsøker å kontrollere journalistikken på denne måten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!