Nyhetssaker
Prinsesse Madeleine møter kritikk for strenge presseregler

Prinsesse Madeleine møter kritikk for strenge presseregler

Dagbladet logo

Prinsesse Madeleine har lansert sitt nye hudpleiemerke med uvanlig strenge føringer for pressen. Dette har ført til kraftige reaksjoner og kritikk fra ytringsfrihetseksperter.

Kort oppsummert

  • Prinsesse Madeleine lanserte sitt nye hudpleiemerke, MinLen, under et eksklusivt presseevent med strenge regler for journalistene.

Prinsesse Madeleine (42) har lansert sin nye hudpleieserie, MinLen, under et eksklusivt presseevent. Arrangementet kom med uvanlig strenge retningslinjer for de inviterte journalistene, ifølge den svenske avisen Expressen.

Reglene forbød journalistene å skrive om lanseringen eller eventet før etter en tre måneders embargo. De ble i stedet oppfordret til å dele «generelle inntrykk» og «korte, private klipp» på sosiale medier, og fikk til og med forslag til positive formuleringer om produktene.

Ytringsfrihetsekspert Nils Funcke reagerer kraftig på dette i et intervju med Aftonbladet, og kaller det «utrolig naivt» og «upassende». Han understreker at slike betingelser kaster et uheldig lys over kongehuset og oppfordrer svenske medier til å boikotte selskaper som forsøker å kontrollere journalistikken på denne måten.

Prinsesse Madeleine

Nils Funcke

Expressen

Weleda

Aftonbladet

Kongehuset

Sverige