
Medieekspert: Märtha og Durek-bryllupet en uverdig fortelling
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Ett år etter prinsesse Märtha Louise og Durek Verretts bryllup, rettes fortsatt kritikk mot parets mediehåndtering og kommersielle avtaler. Medieeksperter mener salget av rettigheter til Hello! Magazine og Netflix skapte en «uverdig fortelling» som brøt med forventninger om åpenhet.
Ett år etter prinsesse Märtha Louise og Durek Verretts bryllup i Geiranger 31. august i fjor, fortsetter debatten rundt parets mediehåndtering. Omdømmeekspert Trond Blindheim karakteriserer det som en «uverdig fortelling», og mener de kunne unngått mye kritikk ved en mer tradisjonell tilnærming. Tidligere TV 2-profil Oddvar Stenstrøm og Støre-rådgiver Jarle Roheim Håkonsen kritiserte spesifikt «laknene» og salget av rettigheter. Bryllupets eksklusive rettigheter ble solgt til britiske Hello!
Magazine, og et Netflix-dokumentarteam fulgte paret tett. Dette brøt med en lang tradisjon for åpenhet via norske redaktørstyrte medier, ifølge Reidun Kjelling Nybø fra Norsk Redaktørforening. Kongehuset reserverte seg mot å delta i den eksklusive fotoavtalen. Se og Hørs sjefredaktør Ulf André Andersen kalte det «absurd» å omtale arrangementet som privat. Blindheim understreker at kritikken handlet om hvordan bryllupet ble «kontrollert og solgt til høystbydende», ikke hvem Märtha Louise giftet seg med.
Han mener paret brøt med forventningene om folkelighet og felles eierskap, noe som førte til harde reaksjoner. Den kommende Netflix-dokumentaren «Rebel Royals: An Unlikely Love Story», som har premiere 16. september, har også skapt debatt rundt tittelen. Prinsessens avtale med Kong Harald om å unngå kongehustilknytning i kommersielle settinger er vanskelig å tolke. Blindheim tror dokumentaren vil forsterke avstanden til det norske publikum, snarere enn å bygge broer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!