Kristiansand har innført ni nye bomstasjoner som del av Byvekstavtalen, med mål om å redusere biltrafikken og fremme kollektivtransport. Dette betyr at bilister må betale bompenger for å kjøre til områder som Sørlandsparken.
Tiltaket har utløst sterke negative reaksjoner fra innbyggerne, som frykter økte kostnader. Styrelederen i Sørlandsparken Næringsforening hadde allerede i fjor uttrykt bekymring for konsekvensene for ansatte og kunder.
Ordføreren forsvarer bomstasjonene som en nødvendig finansieringskilde for samferdselsinvesteringer i regionen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Togpendlere i Akershus reagerer sterkt på Ruters prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. En pendler må nå betale 2510 kroner for å reise mellom Kløfta og Oslo, og uttrykker frustrasjon over at kollektivbrukere må dekke inn fylkeskommunens inntektstap på 250 millioner kroner. Akershus fylkeskommune skylder på regjeringen for det økonomiske underskuddet. Pendleren frykter at prisøkningen vil føre til økt bilbruk og kritiserer samtidig kvaliteten på togtilbudet. Ruter beklager situasjonen, men påpeker at billettinntektene kun dekker en del av de totale driftskostnadene.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
21 dager siden
Artikkelen belyser økningen i bompenger i Norge, hvor bilister betalte omtrent 16 milliarder kroner i 2024. Elbiler må nå betale opptil 70 prosent av taksten for fossilbiler. E6 gjennom Gudbrandsdalen fremstår som den dyreste strekningen. Bilister som kjører uten bombrikke risikerer høyere kostnader. Flere nye bomfinansierte veiprosjekter er planlagt, noe som vil føre til ytterligere utgifter for bilistene. Det understrekes at man kan spare penger ved å bruke bombrikke, spesielt for elbiler.
2 måneder siden
Bompengeselskapet Finter AS er under kraftig kritikk for sine høye gebyrer og mangelfulle skilting, noe som har ført til et stort antall klager fra frustrerte forbrukere. Kunder har opplevd at gebyrene for «lagring og oppslag» overstiger selve bom- eller parkeringsavgiften, noe som har ført til beskyldninger om å bli flådd. Forbrukerrådet anser Finters praksis som urimelig og anbefaler forbrukere å bestride kravene. Daglig leder i Østre Toten Skilag forteller at også de mottar klager på Finters system, men er bundet av investeringer i systemet. Finter selv forsvarer gebyrene og mener de er nødvendige for å sikre en rettferdig byrdefordeling mellom de som betaler og de som ikke betaler.
2 måneder siden
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum uttrykker uenighet med deler av Støres nye klimapolitikk, og frykter økte avgifter og nullutslippssoner for bilister. Han kritiserer også den nye regjeringens helsereform, og mener den kan føre til sentralisering av helsetjenesten. Vedum hevder Sp har hindret Arbeiderpartiet i å innføre upopulære tiltak tidligere, og kritiserer regjeringen for å informere EU om godkjennelse av direktiver før Stortinget er informert. Statssekretær Varteressian avviser kritikken og sier det ikke var noen formell dialog med EU.
4 måneder siden
Bompengene i Norge øker, og elbiler opplever en betydelig prisøkning. E6 gjennom Gudbrandsdalen er den dyreste veistrekningen, mens elbilpriser i bommer har mer enn doblet seg på enkelte strekninger. Selv med Autopass-avtale, er elbilprisene høyere enn tidligere. Stortinget har vedtatt 11 nye bomprosjekter, men Finnmark og deler av Troms er bomfrie. For eksempel har prisen for en elbil fra Sandvika til Otta økt fra 240 til 420 kroner. Det er fortsatt noen hundrelapper å spare for elbiler sammenlignet med bensinbiler.
25 dager siden
Oslo kommune har innført et nytt gebyr for levering av bygge-, rive- og oppussingsavfall på byens gjenvinningsstasjoner. Tidligere var dette inkludert i renovasjonsgebyret, men nå må innbyggerne betale per levering, med priser som varierer avhengig av mengde avfall. Innføringen har skapt reaksjoner blant osloboere, som synes det er dyrt og frykter økt forsøpling. Kommunen begrunner endringen med at byggeavfall er kostbart å behandle og at de følger en nasjonal trend. De vil evaluere ordningen, men mener det er for tidlig å si noe om effekten etter bare et par uker.
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.
20 dager siden
FpU-leder Simen Velle reagerer på at en bensinstasjon i Oslo har blitt omgjort til en ladestasjon for elbiler. Han kritiserer ordfører Anne Lindboe (H) for å støtte dette, og mener det viser en bilfiendtlig holdning fra Høyre. Velle påpeker at mange Oslo-borgere er avhengige av bensinbiler og at de mister valgfrihet når bensinstasjoner forsvinner. Lindboe svarer at satsingen på ladestasjoner er viktig fordi elbil utgjør en stor andel av nybilsalget, og at det er viktig å legge til rette for de som ikke kan lade hjemme. Hun mener Frp overdriver problemet.
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
3 måneder siden
Formannskapet i Kristiansand har enstemmig vedtatt å si nei til å legge to nye strømkabler fra Kristiansand til Danmark. Disse kablene er ment å erstatte de eksisterende som snart må kobles ut på grunn av alder. Kostnadene for de nye kablene er anslått til mellom 10 og 16 milliarder kroner. Politikerne i Kristiansand er sterkt imot prosjektet på grunn av de store prisforskjellene på strøm i landet, som rammer landsdelen hardt. De ønsker å sende et felles budskap for å få gjennomslag sentralt, og ordfører Mathias Bernander (H) uttalte at dagens system ikke fungerer.
1 måned siden
Gründer Stian Sørlie retter kritikk mot EUs nye klimakvotesystem, ETS2, som pålegger brenselsoperatører å kjøpe klimakvoter. Han uttrykker bekymring for økte kostnader og kompliserte skjemaer, og vurderer å avslutte salget av drivstoff. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen argumenterer for at systemet er nødvendig for å nå klimamål og mener det er tilpasset norske forhold. Frp er bekymret for konsekvensene for små bedrifter, mens Miljødirektoratet understreker at de arbeider med å forenkle rapporteringen og at systemet er harmonisert med EU-regler.
4 måneder siden
Strømprisen i Sør-Norge når rekordhøye nivåer, med en topp på over 13 kroner per kilowattime torsdag, noe som skaper stor frustrasjon blant innbyggere og politikere. Knut Wesmajervi fra Skien beskriver situasjonen som "for jævlig" og har tatt grep som å slå av varmtvannstanken på hytta for å redusere kostnadene. Ordføreren i Kristiansand, Mathias Bernander, uttrykker bekymring for små bedrifter som kan slite med å overleve vinteren på grunn av de høye prisene. Samtidig påpeker kritikere som Jonas Kosberg at prisene er urettferdige og foreslår makspris som en løsning. Ulik prisfordeling mellom landsdeler og avhengigheten av europeisk energimarked skaper ytterligere debatt.
28 dager siden
Stortinget krever at regjeringen griper inn for å redusere bompengebelastningen i Ryfast, hvor pendlere betaler opptil 8000 kroner i måneden. Transport- og kommunikasjonskomiteen har vedtatt å gjenoppta dialogen med garantistene for å finne tiltak som kan senke bompengene. Ryfylketunnelen, som er en del av Ryfast-prosjektet, har svært høye takster. En aksjonsgruppe krever at prisen reduseres betraktelig. Ordføreren i Strand uttrykker bekymring for at tiltakene ikke vil være tilstrekkelige uten økt statlig støtte. Saken skal behandles i Stortinget den 24. april.
6 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har besluttet å ikke åpne kollektivfeltet på E18 vest for Oslo for elbiler, til tross for omfattende køproblemer. Beslutningen har møtt sterk kritikk fra flere politikere, blant annet Høyres Trond Helleland som kaller avgjørelsen «hoderystende dum». Helleland mener at stengingen har ført til kø og belastning på det lokale veinettet, og varsler at Høyre vil åpne feltet for elbiler med passasjerer dersom de vinner valget. Asker-ordfører Lene Conradi (H) uttrykker også frustrasjon over svaret fra Nygård, og stiller spørsmål ved om myndighetene har tilstrekkelig kunnskap om situasjonen. Frps Frank Sve kritiserer regjeringen for å ikke ta ansvar for økt trafikk på lokalveier og foreslår sambruksfelt som løsning. Kollektivfeltet ble stengt for elbiler i mai i fjor og åpnet kun i helger etter protester, men er fortsatt ikke tilgjengelig for elbilpendlere på hverdager.