Hærverk på bybusser: Millionkostnader går utover tilbudet
Omfattende hærverk på bybusser fører til betydelige kostnader for busselskapene. Dette går direkte utover passasjertilbudet og svekker kollektivtransportens kvalitet.

Kort oppsummert
- Hærverk på bybusser medfører millionkostnader for busselskapene, som i Agder (1,5 mill. kr hittil i år) og Unibuss i Stor-Oslo (1,7 mill. kr i 2024).
Hærverk på bybusser har utviklet seg til et betydelig problem som påfører busselskapene store økonomiske byrder. Agder kollektivtrafikk (AKT) har hittil i år registrert kostnader på 1,5 millioner kroner for utbedringer, mens Unibuss i Stor-Oslo har brukt rundt 1,7 millioner kroner i 2024, hvorav mesteparten var relatert til Bærum.
Tide, et av Norges største busselskaper, anslår å bruke opp mot én million kroner årlig på reparasjoner som følge av hærverk. Selskapene, inkludert Boreal som tar regningen for hærverk i Agder, understreker at disse midlene burde vært brukt til å styrke passasjertilbudet.
Hærverket, som inkluderer ødelagte seter og tagging, svekker kundeopplevelsen og tilliten til kollektivtilbudet. AKT planlegger nye tiltak, som et prøveprosjekt med QR-koder for feilmelding og en egen ressurs for kvalitetsoppfølging, for å forebygge og redusere omfanget av skadeverk.
Terje Mathisen
Atle Rønning
Marianne Frønsdal
Jon Kristian Fadnes
Caroline Løvlien
Thea Kvaløy Tungland
Agder kollektivtrafikk (AKT)
Unibuss
Tide
Boreal
VY
Agder
Stor-Oslo
Bærum
Kristiansand