
Lofoten Skyrace utsolgt på sekunder: Fjelløp opplever enorm vekst
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Lofoten Skyrace opplevde rekordraskt billettsalg, hvor den korteste distansen ble utsolgt på kun 26 sekunder, noe som understreker den økende populariteten til fjelløp i Norge. Kjendiser som Therese Johaug og Synne Myhre bidrar til oppmerksomheten rundt disse arrangementene, som tilbyr unike naturopplevelser og personlige utfordringer.
Fjelløpet Lofoten Skyrace demonstrerte enestående popularitet da billettene til neste års arrangement ble lagt ut for salg. Den 32 kilometer lange distansen ble utsolgt på kun 26 sekunder, mens 42-kilometeren forsvant på 59 minutter. Dette reflekterer en bredere trend, da også andre norske fjelløp som Skjervøy 20:1000, Arctic Alta Ultra, UltraBirken, Birken fjellmaraton og Bergen Fjellmaraton har opplevd rekordstor interesse og raskt utsolgte plasser. Redaktør Ole Martin Nilsen Synnes fra Runner’s World Noreg og Runar Gilberg fra Kondis.
no bekrefter den økende interessen for terreng-ultraløp, som de mener er en naturlig del av den generelle løpebølgen. Synne Myhre, kjent som Synneruns, fremhever fjelløp som en mulighet til å oppleve vakker natur og utfordre seg selv, der målet ofte er å gjennomføre snarere enn å sette personlig rekord. Arrangør Paul Klausen forteller at kjente navn som Therese Johaug, Tiril Eckhoff, Nils Kristen Sandtrøen, Vita og Wanda Mashadi, Hedda Skaug og Hoka-grunnlegger Nicolas Mermou har deltatt, noe som gir betydelig drahjelp og reklame.
Til tross for den enorme etterspørselen, vil Lofoten Skyrace ikke utvide deltakerantallet på 2300, av hensyn til løpernes sikkerhet, infrastruktur og stienes bæreevne. Dette står i kontrast til gateløp som Oslo Maraton, som har 24. 000 deltakere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!