Christer og Emilie opplevde problemer etter en brann i leiligheten deres, da deres elektroniske enheter ble sendt til Recover for datagjenoppretting. Paret oppdaget at en tekniker hadde brukt enhetene, sett på personlig innhold og endret språkinnstillinger.
En Mac manglet, og en fremmed iPad dukket opp. Recover beklager mangelfull kommunikasjon og tilbyr videre oppfølging.
If forsikring bekrefter at de er kjent med saken og har hatt dialog med kunden og Recover. Saken endte med et forlik mellom partene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Nordea opplevde en teknisk feil som førte til at noen kunder mottok årsoppgaver som tilhørte andre. Feilen er nå rettet, og de feilsendte oppgavene er slettet fra den digitale postkassen E-boks. Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen beklager hendelsen og forsikrer at de vil følge opp de berørte kundene. Nordea vil også rapportere saken til relevante myndigheter, inkludert Datatilsynet og Finanstilsynet. Banken har ikke opplyst om hvor mange som er berørt eller hva som var årsaken til feilen.
16 dager siden
En brann på Landfalløya i Drammen har gjort flere hjemløse, og mange manglet innboforsikring. Huseier Jashar Nikkah dekker tapene for de uforsikrede leietakerne fra egen lomme og ordnet nytt bosted etter at kommunens tilbud utløp. Brannen startet i en 200 år gammel sjøbod, et viktig kulturminne, som Nikkah vil gjenoppbygge i original stil. Brannen er politianmeldt og etterforskes.
1 måned siden
Jørgen Brath kjøpte nytt kjøkken fra Ikea i 2022, der Montera var ansvarlig for monteringen. Underveis oppstod flere problemer: platetoppen ble knust, benkeplaten ble skadet, og viften ble ikke koblet til ventilasjonsanlegget, noe som skapte brannfare. Brath opplevde at selskapene skyldte på hverandre, og at det tok lang tid å få løst problemene. Ikea hevdet at Brath ikke hadde gitt korrekt informasjon om veggplater, noe som ble tilbakevist. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, beklaget Montera og byttet benkeplaten. Saken om den manglende vifte-tilkoblingen er fortsatt ikke løst.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.
4 måneder siden
Ekteparet Shaista og Zawar Khan opplevde et mareritt da huset deres i Ål brant ned. De måtte raskt evakuere og mistet alle sine eiendeler, inkludert 25 undulater. Lokalsamfunnet har imidlertid vist en enorm støtte, med tilbud om midlertidig bolig og hjelp. Paret, som også er fosterforeldre, er rørt over engasjementet og fokuserer nå på å finne et nytt hjem i nærheten av barnas skole. Brannårsaken er under etterforskning, men det antas at den startet i et vedskjul. Til tross for de store materielle tapene, er familien takknemlig for støtten og fokuserer på fremtiden.
15 dager siden
Svein Arne Fossbakken og kona fikk påskeferien ødelagt da de oppdaget hærverk på hytta i Buvika, Trøndelag. Hytta var rasert innvendig, med tømte skap og bruk av brannslukningsapparat. Dette skjedde kun et halvt år etter forrige innbrudd. Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Line Marcelius, opplyser at antall innbrudd økte etter pandemien, men er lavere enn for ti år siden. Hun anbefaler å ta bilder av verdisaker for å forenkle forsikringsprosessen.
2 måneder siden
Et ektepar i Sandefjord føler seg svindlet etter å ha kjøpt en leilighet der megleren holdt tilbake informasjon om setningsskader. Tre måneder før salget ble megleren informert om skadene, men unnlot å opplyse om dette til kjøperne. Kort tid etter overtakelsen ble bygningen evakuert på grunn av fare for kollaps. Ekteparet har siden forsøkt å heve kjøpet. Megleren beklager situasjonen, men ønsker ikke å kommentere saken i media. Eiendomsmeglingsloven pålegger meglere en undersøkelses- og opplysningsplikt, og utelatelse av vesentlig informasjon kan være brudd på god meglerskikk.
4 måneder siden
FotoKnudsen har beklaget en feil som førte til at rundt 1000 kunder fikk tilsendt familiekalendere med bilder av andre familier. Feilen skyldes en programvareoppdatering. Kunder har uttrykt sjokk og ubehag over at private bilder av deres barn kan ha kommet på avveie. FotoKnudsen har kontaktet de berørte kundene for å beklage og tilby kompensasjon, samt retur av feilleveransen. Datatilsynet er varslet om saken og undersøker om det har skjedd brudd på personvernreglene. Forbrukerrådet understreker at kundene har rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake.
11 dager siden
En familie opplevde en skremmende hendelse da en mobillader begynte å brenne under en pute uten å være tilkoblet en mobiltelefon. Familien ønsker å advare andre om faren ved å la ladere ligge tilkoblet. En ekspert forklarer at slitasje på kabelen forårsaket kortslutning og brannen. Biltema, hvor laderen var kjøpt, sier de ikke har mottatt klager på produktet. Nemko advarer mot useriøse aktører og ladere kjøpt på nett.
1 måned siden
Emma Nordskag Jacobsen mistet 10.000 bilder og videoer fra sin iPhone etter å ha fulgt Apples kundestøttes råd om å fabrikkinnstille telefonen. Bildene, som dokumenterte viktige perioder av hennes liv, var lagret i iCloud. Etter å ha mistet bildene, opplevde Emma manglende respons fra Apple, og et tilbud om kompensasjon på 3000 kroner ble avslått. Teknologiekspert Hans-Petter Nygård-Hansen forklarer at iCloud primært er en synkroniseringstjeneste, og at brukerne selv har ansvar for å sikkerhetskopiere data. Forbrukerrådet kritiserer Apples vilkår og mener Emma har rett på erstatning, anslagsvis 20-30.000 kroner. Apple har ikke kommentert saken til TV 2 hjelper deg.
1 måned siden
En kvinne saksøker OK Minilager i Bodø etter at mus og rotter ødela alle hennes eiendeler på lageret. Kvinnen hadde fått forsikringer om at lageret var fritt for skadedyr, men oppdaget store skader da hun skulle tømme lageret åtte måneder senere. Det viser seg at OK Minilager hadde mottatt flere henvendelser om skadedyrproblemer tidligere, uten å informere nye kunder. Kvinnen krever erstatning for tapet, som er taksert til over 1,8 millioner kroner. OK Minilager avviser kvinnens fremstilling av saken og beklager at de ikke har kommet til enighet.
3 måneder siden
Jørgen og Marthe kjøpte en kostbar seng fra Skeidar, men opplevde at den ble ubehagelig å sove i etter kort tid. Sengen utviklet en sprekk og ble ujevn, noe som gjorde det vanskelig å sove. Paret forsøkte gjentatte ganger å kontakte Skeidar uten å få tilfredsstillende svar. Forbrukerrådet mener sengen har en fabrikasjonsfeil og at Skeidar har bevisbyrden. Skeidar beklager dårlig kundeservice og har til slutt avtalt å gi paret en ny seng som kompensasjon.
2 måneder siden
Stig Høisæther opplevde store problemer med sitt nye Ikea-kjøkken til 110.000 kroner. Monteringen var mangelfull med skader, feilplasserte skjøter og en stor sprekk mellom bakplate og skap. Høisæther fikk først avslag på sin klage, og Ikea skyldte på kunden. Forbrukerrådet kritiserte Ikea for å legge skylden på kunden og mente at Ikea må dokumentere avtaler skriftlig. Etter mye frem og tilbake innrømmer Ikea feil i tegneprosessen og tilbyr nå en spesialtilpasset benkeplate uten ekstra kostnad. De vil også forsøke å finne en bedre løsning for å skjule sprekken. Ikea har tidligere betalt 3500 kroner i kompensasjon for dårlig kommunikasjon rundt monteringen.
29 dager siden
En feil i personregisteret til Norsk helsenett (NHN) førte til at kunder ikke kunne hente ut reseptbelagte medisiner på apotek. Feilen rammet alle elektroniske resepter, men papirresepter kunne brukes i hastetilfeller. Apotekerforeningen beklaget hendelsen og påpekte sårbarheten i digitale systemer. NHN opplyste at feilen skyldtes en mislykket oppdatering. Feilen ble rettet like før klokken 11:30, og resepter fungerer nå som normalt.
2 måneder siden
Ane Albertsen fra Tromsø opplevde betydelige problemer med en leveranse fra Power etter et større innkjøp av hvitevarer og elektronikk. Leveringen ble forsinket, og vaskemaskinen manglet da varene endelig ankom. Albertsen måtte selv sørge for innbæring av tunge varer. Etter gjentatte feil fra Power sin side, valgte hun å kjøpe en ny vaskemaskin fra en annen leverandør. Forbrukerrådet ga sin fulle støtte til Albertsen i saken. Power har beklaget situasjonen, refundert hennes utlegg og tilbudt kompensasjon for ulempene.