Emma Nordskag Jacobsen mistet 10. 000 bilder og videoer fra sin iPhone etter å ha fulgt Apples kundestøttes råd om å fabrikkinnstille telefonen. Bildene, som dokumenterte viktige perioder av hennes liv, var lagret i iCloud.
Etter å ha mistet bildene, opplevde Emma manglende respons fra Apple, og et tilbud om kompensasjon på 3000 kroner ble avslått. Teknologiekspert Hans-Petter Nygård-Hansen forklarer at iCloud primært er en synkroniseringstjeneste, og at brukerne selv har ansvar for å sikkerhetskopiere data. Forbrukerrådet kritiserer Apples vilkår og mener Emma har rett på erstatning, anslagsvis 20-30.
000 kroner. Apple har ikke kommentert saken til TV 2 hjelper deg.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
FotoKnudsen har beklaget en feil som førte til at rundt 1000 kunder fikk tilsendt familiekalendere med bilder av andre familier. Feilen skyldes en programvareoppdatering. Kunder har uttrykt sjokk og ubehag over at private bilder av deres barn kan ha kommet på avveie. FotoKnudsen har kontaktet de berørte kundene for å beklage og tilby kompensasjon, samt retur av feilleveransen. Datatilsynet er varslet om saken og undersøker om det har skjedd brudd på personvernreglene. Forbrukerrådet understreker at kundene har rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.
1 måned siden
Christer og Emilie opplevde problemer etter en brann i leiligheten deres, da deres elektroniske enheter ble sendt til Recover for datagjenoppretting. Paret oppdaget at en tekniker hadde brukt enhetene, sett på personlig innhold og endret språkinnstillinger. En Mac manglet, og en fremmed iPad dukket opp. Recover beklager mangelfull kommunikasjon og tilbyr videre oppfølging. If forsikring bekrefter at de er kjent med saken og har hatt dialog med kunden og Recover. Saken endte med et forlik mellom partene.
4 måneder siden
FotoKnudsen har opplevd en feil der rundt 1000 kunder kan ha mottatt fotokalendere med bilder av andre. Selskapet har beklaget feilen og kontaktet de berørte kundene for å tilby kompensasjon og retur av feilleveransene. Datatilsynet har mottatt flere henvendelser om saken, inkludert en avviksmelding fra Storio Group, som leverer bilder for FotoKnudsen. De vil nå undersøke hendelsen for å kartlegge årsak, omfang og hvilke opplysninger som er berørt. En kunde forteller at hun mottok en kalender med feil bilder, til tross for at forsiden var korrekt.
8 dager siden
Renate Nygaard (29) oppdaget at et nakenbilde av henne fra da hun var 17 år, sendt til en ekskjæreste, har blitt solgt på Discord. Bildene inngår i en større lekkasje med over 1400 kvinner fra hele Norge, samlet i kanalen «Guttas Drøm» som tilbyr daglig nytt innhold fra lekkasjer via Snapchat, iCloud og andre kilder. Renate har anmeldt saken til politiet, som etterforsker en mann i 20-årene siktet for grov deling av krenkende filer og besittelse av seksualiserte filer av barn. Mannen skal ha tjent over 200 000 kroner på salget. Renate uttrykker sinne over situasjonen, oppfordrer andre til å stå frem og ikke skamme seg, og får støtte fra familie og venner i den vanskelige tiden.
1 måned siden
Hanne Haugen fikk faktura på 8000 kroner fra Hertz for en ripe i en leiebil. Haugen nektet å betale, da hun mente hun ikke hadde forårsaket skaden. Hun reagerte også på at bildebevisene fra Hertz var datert to dager etter innlevering. Forbrukerrådet støttet Haugen og mente at bildene ikke kunne brukes som bevis. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, snudde selskapet og frafalt kravet, og beklaget manglende rutiner for å dokumentere bilens tilstand.
2 måneder siden
Tryg Forsikring advarer mot å bruke mobiltelefon i skiheisen etter å ha mottatt mange skademeldinger om mistede eller ødelagte telefoner. Bare i første uke av vinterferien har de registrert nesten 100 slike saker. I fjor erstattet selskapet mobiler for nesten én million kroner i vinterferien, og i 2024 var de totale erstatningsutbetalingene over 10 millioner kroner. Kommunikasjonsrådgiver Espen Borge anbefaler å nyte utsikten og oppbevare mobilen trygt i lommen, samt å kontakte skianlegget ved uhell. Han understreker også viktigheten av sikkerhet i skibakken.
3 måneder siden
Apple har godtatt et forlik på 95 millioner dollar etter et gruppesøksmål der selskapet anklages for å ha lyttet til private samtaler gjennom stemmeassistenten Siri. Saksøkerne hevder at Apple i rundt ti år har spilt inn samtaler fra brukere av Iphone, Ipad og andre Apple-produkter, selv når Siri ikke var aktivert. Disse opptakene skal angivelig ha blitt brukt til målrettet markedsføring. Til tross for forliket, fastholder Apple at de ikke har gjort noe galt. Hvis forliket godkjennes, kan amerikanske brukere som har brukt en Iphone mellom september 2014 og september 2023 søke om erstatning på inntil 20 dollar.
1 måned siden
En kvinne saksøker OK Minilager i Bodø etter at mus og rotter ødela alle hennes eiendeler på lageret. Kvinnen hadde fått forsikringer om at lageret var fritt for skadedyr, men oppdaget store skader da hun skulle tømme lageret åtte måneder senere. Det viser seg at OK Minilager hadde mottatt flere henvendelser om skadedyrproblemer tidligere, uten å informere nye kunder. Kvinnen krever erstatning for tapet, som er taksert til over 1,8 millioner kroner. OK Minilager avviser kvinnens fremstilling av saken og beklager at de ikke har kommet til enighet.
2 måneder siden
Tryg Forsikring advarer mot å bruke mobiltelefonen i skiheisen etter en økning i antall meldinger om mistede og ødelagte mobiler i vinterferien. Kommunikasjonsrådgiver Espen Borge påpeker at mange mister telefonen på grunn av klønete håndtering med votter og kalde hender. I fjor erstattet selskapet mobiler for nesten én million kroner bare i vinterferien, og totalt over ti millioner kroner for hele året. Borge anbefaler å kontakte skianlegget ved tap og understreker viktigheten av å oppbevare mobilen trygt i lommen og heller nyte utsikten fra heisen.
1 måned siden
Tre venninner opplevde problemer med SAS da de mistet flyet sitt til Orlando på grunn av forsinkelser og manglende assistanse i Miami. SAS avviste først krav om refusjon for leiebil, hotell og mat, og tilbød kun 33 kroner i kompensasjon. Etter at TV 2 hjelper deg tok tak i saken, og Forbrukerrådet uttalte at venninnene hadde rett på erstatning, snudde SAS og tilbød dem drøyt 7000 kroner hver i kompensasjon. SAS beklager manglende oppfølging og viser til stor trafikkbelastning som årsak til forsinkelsen.
2 måneder siden
Artikkelen presenterer ulike synspunkt på korleis handtere bilete på mobilen, der ekspertar deler sine metodar og meiningar. Mengda bilete varierer frå 2.000 til over 204.000, og systema spenner frå fullstendig kaos til detaljert kontroll. Fotograf Morten Krogvold stiller spørsmål ved behovet for store mengder bilete, medan reiseekspert Odd Roar Lange har eit enormt arkiv og betalar mykje for lagring. Ryddeekspert Synnøve Skarbø anbefaler å lage fotobøker kvart år, og fleire ekspertar reflekterer over trendar innan mobilfoto og tap av nasjonale fotoskattar.
4 måneder siden
Fotoknudsen har opplevd en programvarefeil som har ført til at rundt 1000 kunder har mottatt feil kalendere. Mange kunder har fått kalendere med riktig forside, men med bilder av fremmede familier inni. Kunder har uttrykt sjokk og bekymring over at deres private bilder kan ha havnet hos andre. Fotoknudsen beklager feilen, som skjedde i forbindelse med en programvareoppdatering, og tilbyr berørte kunder kuponger og nye kalendere. Selskapet har også rapportert hendelsen til Datatilsynet og lover å forbedre sine prosesser for å unngå lignende feil i fremtiden.
2 måneder siden
Stig Høisæther opplevde store problemer med sitt nye Ikea-kjøkken til 110.000 kroner. Monteringen var mangelfull med skader, feilplasserte skjøter og en stor sprekk mellom bakplate og skap. Høisæther fikk først avslag på sin klage, og Ikea skyldte på kunden. Forbrukerrådet kritiserte Ikea for å legge skylden på kunden og mente at Ikea må dokumentere avtaler skriftlig. Etter mye frem og tilbake innrømmer Ikea feil i tegneprosessen og tilbyr nå en spesialtilpasset benkeplate uten ekstra kostnad. De vil også forsøke å finne en bedre løsning for å skjule sprekken. Ikea har tidligere betalt 3500 kroner i kompensasjon for dårlig kommunikasjon rundt monteringen.
3 måneder siden
Merima Gogic opplevde problemer med Helthjem-levering via Finn.no sin «Fiks ferdig»-tjeneste. Flere av hennes pakker ble feilaktig registrert som «ikke hentet», selv om de var plukket opp av budet. Dette førte til at salgene ble kansellert og kjøperne mistet interessen for varene. Gogic har klaget til Helthjem, men opplever at de ikke tar ansvar. Forbrukerrådet mener at enten Finn eller Helthjem må dekke selgers økonomiske tap. Helthjem har erkjent feil og vil undersøke saken nærmere, men har ikke umiddelbart tilbudt kompensasjon. Gogic er kritisk til Helthjems håndtering og mener de har et erstatningsansvar.