En ny prisøkning på matvarer er ventet i mars, og eksperter anslår en økning på over 10 prosent sammenlignet med fjoråret. Dette skyldes blant annet at påsken faller i april i år.
Dagligvarekjedene anklages for å utnytte situasjonen til å øke sine marginer etter tidligere priskutt. Konkurransen i dagligvaremarkedet er for dårlig, ifølge Konkurransetilsynet.
Enkelte forbrukere merker prisøkningene godt og vurderer å handle i Sverige for å spare penger. Eksperter tror ikke prisene vil stige mye mer etter mars, men forventer heller ingen nedgang.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
En matforsker forventer en kraftig prisvekst på matvarer i mars, anslagsvis rundt 10 prosent sammenlignet med fjoråret. Prisene på importerte varer, som kakao og kaffe, har steget betydelig. Forskyvningen av påsken bidrar også til den høye prisstigningen. En jordbruksanalytiker understreker viktigheten av å se på den langsiktige prisutviklingen, og påpeker at Norge har hatt en lavere prisvekst enn Sverige og EU-snittet de siste årene. Usikkerhet knyttet til globale verdikjeder og faktorer som krigen i Ukraina og kronekursen gjør det vanskelig å spå fremtidig prisvekst.
1 måned siden
Prisene på matvarer hos Kiwi og Rema har steget kraftig det siste året, samtidig som dagligvarekjedenes innkjøpspriser fra næringsmiddelindustrien kun har økt marginalt. Denne uvanlige utviklingen overrasker eksperter, som mener svak konkurranse i markedet kan være en viktig årsak. Dagligvarekjedene selv forklarer prisøkningen med et uvanlig prisfall i februar i fjor, samt tidlige påskekampanjer. Det antydes at Konkurransetilsynet bør vurdere å gjennomføre hyppigere marginundersøkelser for å få bedre innsikt i prisutviklingen i dagligvaremarkedet.
14 dager siden
I påsken lokker butikkene med tilbud på typiske påskevarer som sjokolade, appelsiner og pølser, ofte med tap. Kunder opplever likevel at den totale summen i kassen blir høy. En økonomiprofessor forklarer at butikkene tjener på at kundene kommer inn i butikken og handler andre varer. Matprisene har steget betydelig mer enn lønningene det siste året, noe kundene merker godt. Kiwi melder om rekordhandel i påsken, spesielt på frukt og grønt. Næringsministeren har varslet tiltak etter påske for å styrke konkurransen i dagligvarebransjen, som domineres av tre store kjeder.
4 dager siden
Prisen på den populære tursjokoladen Kvikk Lunsj har skutt i været etter påske. Dette skaper reaksjoner blant kunder og reiser spørsmål om dagligvarekjedenes prisstrategier.
19 dager siden
Matvareeksperter anbefaler å starte påskehandelen tidlig, da priskrigen allerede er i gang, drevet av forventninger om pristester i media. Selv om priskrigen er mest synlig på typiske påskevarer, utgjør disse en liten del av den totale handlekurven. Snømangel kan føre til at flere tilbringer påsken ved kysten, noe som kan påvirke varehandelen lokalt. Den svake norske kronen kan også redusere grensehandelen til Sverige. Samtidig gir dagligvarebutikkenes lojalitetsprogrammer betydelige rabatter, noe som reiser spørsmål om nøyaktigheten i prisindeksene.
20 dager siden
Matprisene fortsetter å øke, og i mars var de 8,6 prosent høyere enn i samme måned året før. Konsumprisindeksen har steget med 2,6 prosent de siste 12 månedene. Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen i SpareBank 1 Sør-Norge, ser frem til en mulig priskrig på matvarer i forbindelse med påsken, da han mener dette kan påvirke kjerneinflasjonen. Strømprisene bidrar til å dempe den samlede inflasjonen.
23 dager siden
Flere dagligvarekjeder har startet en priskrig på smågodt før påske, men eksperter råder forbrukerne til å være oppmerksomme på at tilbudene varierer. De mest oversiktlige tilbudene finner man hos Bunnpris, Europris, Obs og Coop Mega, som tilbyr smågodt for 9,90 kroner per hekto. Joker har en lavere pris, men krever medlemskap og bruk av kupong i appen. Rema 1000 tilbyr en fyllekopp-løsning, men her er det vanskelig å beregne kiloprisen. Coop Prix og Matkroken har tilbud kun på fredager. Forbrukerne bør være oppmerksomme på vilkårene for å unngå å betale mer enn forventet.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg de høye prisene på påskesjokolade tidlig i butikkene, og årsakene bak denne strategien. En professor ved BI forklarer at kjedene forsøker å etablere en «mental pris» hos forbrukerne, for å øke betalingsvilligheten. Prisene er nå opptil åtte ganger høyere enn i fjor, men forventes å synke nærmere påske. Norgesgruppen argumenterer med økte råvarepriser på kakao som en påvirkende faktor, mens bloggeren «Gjerrigknarken» er skeptisk til en omfattende priskrig.
20 dager siden
Matvareprisene fortsetter å stige og bidrar til den generelle inflasjonen. Sammenlignet med mars i fjor har prisene økt med 8,7 prosent. Selv om påsken bidro til en heftig priskrig, er sjokolade, oljer og kaffe blant varene med størst prisvekst. Kokesjokolade har økt med 50 prosent og spisesjokolade med 35 prosent. Den overraskende høye inflasjonen bidro til at Norges Bank ikke reduserte renten. Eksperter forventer at prisveksten vil fortsette å være høyere enn ønsket av sentralbanken, på grunn av prispress fra import og kommende lønns- og jordbruksoppgjør.
3 måneder siden
En prissjekk hos Kiwi og Rema 1000 viser at prisene på flere dagligvarer har økt betydelig siden oktober. Varer som gulost, syltetøy og leverpostei har økt med rundt 20 prosent, mens andre varer som servelat, bacon og hvetemel har hatt prisøkninger på mellom 40 og 50 prosent. Eksperter er overrasket over de store økningene og finner det vanskelig å forklare dem med økte råvarepriser alene. Dagligvarekjedene forklarer prisøkningene med tidligere kampanjer og endringer i råvarepriser. En annen mulig forklaring er strategisk prising, der prisene justeres for å lokke kunder med tilbud.
1 måned siden
Professor Bent Sofus Tranøy advarer mot «tollflasjon» i dagligvarekjedene, og mener de vil utnytte Trumps tollpolitikk til å øke prisene mer enn nødvendig. Han viser til at matprisene allerede har steget kraftig, og at den svake konkurransen i markedet gir kjedene mulighet til å øke prisene uten at kundene har reelle alternativer. Virke, som representerer de store dagligvarekjedene, avviser påstandene og viser til Konkurransetilsynets rapport som ikke fant støtte for at kjedene har utnyttet situasjonen til å øke sin lønnsomhet.
3 måneder siden
Matprisene i Norge har økt betydelig mer enn i Sverige det siste året. Landbruksminister Geir Pollestad mener dagligvarekjedene er ansvarlige for de høye prisene og ønsker bedre konkurranse i bransjen. Han peker på at prisene på fisk og grønnsaker har hatt en spesielt dårlig utvikling i Norge sammenlignet med Sverige. Bransjeorganisasjonen Virke mener derimot at Pollestads egen landbrukspolitikk, med økt toll på importerte varer, bidrar til de høye prisene. De viser også til at Konkurransetilsynet ikke har funnet bevis for at dagligvarekjedene har økt sine marginer. Pollestad mener forbrukere og bønder har en felles interesse av å redusere dagligvarekjedenes makt, mens Virke mener at leverandørmakten bør kartlegges.
1 måned siden
Dagligvarekjedene har startet priskrig før påsken, med store prisforskjeller på populære varer. Rema 1000 leder an med tilbud på Kvikklunsj, Freia sjokolade og potetgull, mens Kiwi satser på frukt og grønt med rabatter. Ekspert Odd Gisholt råder forbrukere til å sammenligne priser. Rema 1000 har kampanjen «Fyll påskekurven» og har satt ned prisene på over 40 varer, inkludert lammelår og grillpølser.
1 måned siden
Senterpartiets Geir Pollestad ønsker å tvinge dagligvarebutikker til å oppgi hva en vare kostet for ett år siden, for å gi forbrukerne bedre innsikt i prisutviklingen og avsløre skjulte prisøkninger. Pollestad kritiserer dagligvarekjedene for å markedsføre seg som prispressere, samtidig som matprisene stiger. Han mener at de som eier dagligvarekjedene tjener mest på de økte prisene. Forslaget kommer som en reaksjon på den kraftige prisveksten på matvarer det siste året, hvor enkelte produkter, som sjokolade, har hatt en spesielt stor økning.
20 dager siden
Prisene på mat og drikke økte med 8,7 prosent fra mars i fjor til mars i år, ifølge SSB. Den høye prisveksten skyldes delvis påsken, som i fjor falt i mars og medførte et prisfall. Sjokolade, oljer og kaffe har hatt den største prisveksten. Den overraskende sterke inflasjonen bidro til at Norges Bank valgte å ikke sette ned renten. DNBs sjeføkonom mener matprisene overrasket sentralbanksjefen. Bransjeveteran Ivar Pettersen tror prisveksten vil fortsette å ligge høyere enn ønsket av Norges Bank, men at den årlige veksten vil begrenses til under fire prosent.