
7 av 10 positive til Ringeriksbanen: Bygging fortsatt ikke startet
9 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
9 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
En Norstat-undersøkelse viser at 69 prosent av de som kjenner til Ringeriksbanen er positive til prosjektet, men byggingen har fortsatt ikke startet ti år etter at planene ble lagt. Forsinkelsen skaper frustrasjon og frykt for politikerforakt, samtidig som den forsinker viktige ringvirkninger for regionen og en nødvendig oppgradering av E16.
En Norstat-undersøkelse utført for NRK viser at 69 prosent av de som kjenner til Ringeriksbanen er positive til at den skal bygges. Til tross for at planene har ligget klare i ti år, og Stortinget har vedtatt prosjektet flere ganger, har byggingen ennå ikke startet. Dette skaper stor frustrasjon blant innbyggere som Øyvind Aspen fra Hønefoss og Per Erik Støldal fra Rødberg, som mener det er absurd og fører til politikerforakt.
Støldal påpeker at entreprenører allerede har planlagt arbeidet og nærmest kjøpt inn maskiner. Høyre-politiker Trond Helleland forstår frustrasjonen og understreker viktigheten av å starte byggingen i 2026. Han fremhever prosjektets positive ringvirkninger for bolig- og næringsutvikling i Ringerike, samt at det vil gjøre togreisen mellom Oslo og Bergen mer konkurransedyktig med fly, og forbedre infrastrukturen i Hallingdal.
Morten Stordalen fra Frp, som sitter i transportkomiteen, fremhever at Ringeriksbanen er et fellesprosjekt med ny E16, og at massene fra jernbanetunnelen er avgjørende for veibyggingen. E16-strekningen mellom Sandvika og Hønefoss, lokalt kjent som «dødsveien», hadde 118 personskadeulykker, seks drepte og 29 hardt skadde i perioden 2012–2021, ifølge Statens vegvesen. Stortingspresident Masud Gharahkhani (Ap) erkjenner kampen om midler, men understreker at prosjektet er en del av Nasjonal transportplan og krever samarbeid fra Buskerud for å realiseres.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!