BankID BankAxept lanserer en ny funksjon i BankID-appen som lar brukere gjenopprette passord selv ved å skanne pass eller nasjonalt ID-kort. Tidligere har brukere måttet kontakte banken eller bruke bankens nettsider, noe som har vært tidkrevende.
Eika har testet løsningen og opplevd en nedgang i henvendelser om BankID. Den nye funksjonen kan også brukes til å aktivere BankID-appen raskere, og reduserer ventetiden fra en time til rundt tre minutter.
Løsningen krever at brukeren er over 18 år og har gyldig legitimasjon.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
20 timer siden
Flere brukere opplever tekniske problemer med BankID-appen. Dette fører til innloggingsvansker, blant annet hos Skatteetaten.
3 måneder siden
BankID opplevde torsdag et driftsavbrudd der både app og kodebrikke-app var utilgjengelige i over to timer. Christine Mietle reagerte på den manglende informasjonen og den lange nedetiden. Hun bestilte en ny kodebrikke for å ha en alternativ innloggingsmetode ved fremtidige problemer. BankID har ikke opplyst om årsaken til problemene eller hvorfor det tok så lang tid å rette feilen, men mener det ikke er nødvendig å bestille kodebrikke da systemet vanligvis fungerer godt.
3 måneder siden
Etter at regjeringen endret utlånsforskriften ved nyttår, har bankene opplevd en markant økning i søknader om finansieringsbevis, spesielt blant unge mellom 25 og 35 år. Endringen, som reduserte kravet til egenkapital fra 15 til 10 prosent, har ført til at flere får innvilget boliglån. Eiendomsmeglere melder også om høy aktivitet i boligmarkedet, med raskt salg og en økning i antall kuppforsøk. Til tross for fristende bud, fraråder meglere å akseptere kuppforsøk, da statistikken viser at man oppnår bedre pris ved å gjennomføre en ordinær budrunde.
1 måned siden
En ny ordning innføres der pasienter selv kan bestille pasienttransport via HelseNorge. Tidligere måtte helsepersonell bestille transporten, men nå får pasientene mer kontroll over egen hverdag. En pilotstudie viser at de fleste pasientene synes den nye løsningen er enkel å bruke, og helsepersonell sparer tid som kan brukes på bedre pasientbehandling. Ordningen forventes å spare helsepersonell 105 årsverk nasjonalt, og frigjør ressurser fra byråkrati til pasientrettet arbeid.
3 måneder siden
Rema 1000 oppdaterer sin kundeprogram-app og fjerner navnet Æ. Appen vil nå hete Rema 1000, som er et navn som er tettere knyttet til merkevaren. I tillegg til navneendringen vil appen også få en ny funksjon med en konto for oppspart bonus, som ligner på Norgesgruppens Trumf-program. Rema 1000 lanserte Æ-appen i 2017 som et kundefordelsprogram, og den gang ble den presentert som en revolusjon innen dagligvarebransjen. Rema 1000 mener at navneendringen vil forenkle brukeropplevelsen for kundene.
16 dager siden
Onsdagen før påske forventes stor pågang på ladestasjonene for elbiler. Elbilforeningen råder folk til å beregne ekstra tid og forvarme batteriene. Siden i fjor har det kommet mange nye hurtigladepunkter, og eksisterende stasjoner er oppgradert. Recharge melder om at innføringen av kortbetaling og en ny betalingsapp har redusert behovet for brukerstøtte. Kortbetaling, som først ble sett på som unødvendig, har blitt godt mottatt.
2 måneder siden
Over 430.000 nordmenn må fornye pass eller nasjonalt ID-kort i 2025. Politiet oppfordrer folk til å sjekke utløpsdatoen på reisedokumentene sine i god tid, og minner om at det er den enkeltes ansvar å ha gyldig legitimasjon. Produksjonen av pass var lavere i 2024 sammenlignet med 2022, noe som kan føre til økt press på timebestillinger fremover. Politiet sender ut SMS-varsel før utløpsdato, og passet kan hentes raskere ved behov.
15 dager siden
Thailand innfører et nytt digitalt innreisekort (TDAC) fra 1. mai, som erstatter dagens papirskjema for alle utenlandske statsborgere. Nordmenn som reiser til Thailand må fylle ut dette skjemaet elektronisk tidligst tre dager før ankomst, uavhengig av transportmiddel. Utenriksdepartementet understreker at passet må være gyldig i minst seks måneder ved innreise. TDAC-ordningen er gratis og krever opplysninger om pass, reise, bostedsadresse i Thailand og en enkel helseerklæring. Myndighetene har innført TDAC for å forenkle grensekontrollen og redusere papirarbeidet.
1 måned siden
Appen e-tilbudsavis, som lar brukerne søke etter og sammenligne dagligvaretilbud, har opplevd kraftig vekst. Bruken har økt med 20 prosent det siste året, og appen har registrert 53 millioner søk etter tilbud. Appen skiller seg ut ved at den lar brukerne sortere tilbud etter pris per kilo eller liter, noe som gjør det lettere å finne de beste tilbudene. Kjøttdeig er den mest populære varen å søke etter. Norge skiller seg ut fra nabolandene med tidspunkt for kundeaviser og bruk av relative priser.
3 måneder siden
Nye regler for kjøp av kontantkort og mobilabonnement skal hindre misbruk av falsk ID. Bakgrunnen er at kriminelle har utnyttet ordningen, noe som ble avdekket av Dagbladet. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ilagt Mycall en bot for brudd på ID-reglene. De nye reglene krever at man må fremvise originalt ID-bevis som pass eller førerkort, eller elektronisk ID som BankID. Nkom vil føre tilsyn for å sikre at aktørene følger de nye reglene. En undersøkelse viser at ni av ti nordmenn ble forsøkt svindlet via SMS, e-post og telefoni i fjor.
26 dager siden
En oppdatering av BankID-appen for Android har skapt problemer for omtrent 20.000 brukere. BankID BankAxept oppdaget raskt feilen og stoppet videre distribusjon av oppdateringen. De berørte brukerne er informert via appen. En ny versjon av appen som skal rette feilen er sendt til Google for godkjenning. I mellomtiden er driftsstatusen for BankID redusert.
2 måneder siden
Rema 1000 lanserer en ny app som erstatter Æ-appen fra 3. februar. Den nye appen, som heter Rema 1000, vil inkludere funksjoner som «Skann og betal» og en delbar handleliste. En av de største endringene er at kundene nå vil få bonuspoeng på frukt og grønt i stedet for direkte priskutt, mens de beholder priskutt på andre varer. Rema 1000 begrunner endringen med at kundene ønsker både priskutt og bonus, men noen kunder er skeptiske til bonusordningen og foretrekker direkte rabatter. Den nye appen skal gjøre hele handleopplevelsen enklere, fra planlegging til betaling, og inkluderer også et allergenvarsel.
22 timer siden
Vipps introduserer en ny betalingsmulighet spesielt for yngre brukere. Dette gir barn under 15 år mulighet til å betale direkte til bedrifter og organisasjoner.
4 måneder siden
DNB har gjort Apple Pay tilgjengelig for sine 2,4 millioner kunder, inkludert Sbanken-kunder som mistet tilgangen etter oppkjøpet for halvannet år siden. Fra og med tirsdag kan alle kunder over 13 år bruke Apple Pay for enkel og sikker kontaktløs betaling både i Norge, utlandet og på nett. For å ta i bruk tjenesten må kundene ha den nyeste versjonen av mobilbank-appen fra DNB eller Sbanken. Konserndirektør Maria Ervik Løvold uttrykte glede over lanseringen og fremhevet spesielt gjeninnføringen av Apple Pay for Sbanken-kunder.
4 måneder siden
Vipps har introdusert en ny funksjon for kontaktløs betaling via mobil, tilgjengelig for både iPhone og Android. Dette markerer en milepæl som følge av en EU-avtale som åpnet for konkurranse med Apple Pay. Vipps samarbeider med BankAxept, Norges ledende betalingssystem, for å tilby denne tjenesten. Brukere kan nå betale ved å holde mobilen inntil betalingsterminalen, men løsningen fungerer kun i Norge. For å aktivere funksjonen må Vipps settes som standard betalingsapp, og foreløpig støttes dette av flere banker, inkludert SpareBank 1, DNB og Eika-alliansen. Dette er første gang en slik løsning lanseres globalt.