
Kvinne feilaktig registrert som død: Mistet banktjenester
Elida Haave Tjøstolvsen opplevde et sjokk da hun plutselig mistet tilgangen til nettbanken og fikk beskjed om at hun var registrert som død. Denne feilregistreringen førte til store problemer i hverdagen og en uventet situasjon da hun skulle kjøpe bil.
Kort oppsummert
- Elida Haave Tjøstolvsen ble feilaktig registrert som død, noe som sperret hennes bankkontoer og kort.
Elida Haave Tjøstolvsen (26) fra Arendal opplevde et mareritt da hun 14. mai mistet tilgangen til nettbanken, fikk kortet avvist og BankID sluttet å fungere. Dette skjedde like før hun skulle kjøpe bil i Skien, noe som tvang faren til å kjøpe bilen i sitt navn.
Etter fem dager med sperrede kontoer og avviste betalinger, fikk Elida sjokkbeskjeden fra en kundebehandler: Hun var feilaktig registrert som død, trolig i forbindelse med farmoras bortgang. Kontoene ble heldigvis gjenåpnet umiddelbart.
Hanne Dankertsen, kommunikasjonsdirektør i Sparebanken Norge, forklarer at dødsfall normalt registreres automatisk via Folkeregisteret, men at manuelle feil kan forekomme. Elida forteller at situasjonen var håpløs, men har i ettertid blitt en spesiell historie som har fått stor oppmerksomhet på TikTok.
Elida Haave Tjøstolvsen
Hanne Dankertsen
Sparebanken Norge
Folkeregisteret
TikTok
Skien
Arendal